تقدیر نمادین جامعه صنایع‌دستی از پرستاران و کادر پزشکی

پویا محمودیان معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی کشور به مناسبت روز پرستار با مریم حضرتی معاون پرستاری وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور، ناهید خداکرمی رئیس کمیته سلامت شورای شهر تهران، و زهرا لاجوردی نماینده مجلس شورای اسلامی دیدار و گفت‌وگو کرد.

به گزارش خبرنگار میراث‌آریا، در ابتدای این جلسه که ظهر امروز دوشنبه یکم دی ماه 99 در سالن فجر وزارت میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری برگزار شد، محمودیان ضمن خوشامدگویی به مدعوین، تبریک ولادت حضرت زینب و روز پرستار بیان کرد: «برای میزبانی از نمایندگان جامعه‌ای که جان خود را وامدار آن‌ها هستیم، خدارا شاکرم. پرستاران و کادر درمان معنای ایثار و فداکاری را در این ایام به نحوی دیگر به تصویر کشیدند. زنان توانمند و مردان قدرتمندی که این‌بار در خط مقدم جبهه حضور داشتند و امروز هرآنچه که داریم ماحصل زحمات این عزیزان است.»

او به خانواده صنایع‌دستی در 31 استان کشور که 75 درصد آن‌ها را زنان توانمند تشکیل می‌دهند اشاره کرد و افزود: «در خانواده کادر درمان و پرستاری نیز نقش زنان بی‌بدیل است. جلسه امروز که برای قدردانی جامعه بزرگ صنایع‌دستی از زحمات این عزیزان تشکیل شده برای برقراری ارتباط قلبی بین دو حوزه‌ای است که در آن‌ها زنان نقشی پررنگ و تاثیرگذار ایفا می‌کنند.»

معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی افزود: «برای قدردانی از کادر پزشکی و جامعه پرستاری معاون صنایع‌دستی سه استان قزوین، تهران و زنجان به نمایندگی از تمامی استان‌ها و دو هنرمند صنایع‌دستی نیز در این مراسم حضور دارند. من نیز به نمایندگی از جامعه بزرگ هنرمندان و صنعتگران صنایع‌دستی میزبان شما هستم.»

محمودیان با اشاره به پیوند حوزه سلامت و صنایع‌دستی گفت: «هنرمندان ما از اولین روزهای شیوع کرونا پا به عرصه گذاشتند و با تبدیل کارگاه‌های خود به پایگاه‌های تولید ماسک، گان، لباس‌های پزشکی و... در کنار کادر پزشکی و جامعه پرستاری قرار گرفتند.»

صنایع‌دستی خلاقیت را تهییج و سلامت روان را تامین می‌کند

در ادامه حضرتی به نام‌گذاری سال 2020 به عنوان سال جهانی پرستار از سوی سازمان جهانی بهداشت اشاره کرد و افزود: «پرستاران و هنرمندان در عشقی که برای خلق نثار می‌کنند وجهه اشتراک دارند و هر دو گروه کارشان آمیخته با عشق است.»

 او به اهمیت صنایع‌دستی در تهییج خلاقیت اشاره کرد و گفت: «صنایع‌دستی همان‌طور که ثروت‌آفرین است سلامت روان را نیز تامین می‌کند. تربیت افراد خلاق یکی از کارها برای سلامت روان است که متاسفانه در جامعه ما کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد. داشتن جامعه‌ای سالم با پرورش خلاقیت افراد امکان‌پذیر خواهد بود.»

معاون پرستاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تصریح کرد: «پیوند بین سلامت، میراث‌فرهنگی و صنایع‌دستی خبر خوبی برای ماست. زنان توانمند می‌توانند فرزندانی خلاق و توانمند تربیت کنند و موجب شکل‌گیری جامعه‌ای سالم شوند.»

حمایت مجلس برای رفع دغدغه‌های هنرمندان صنایع‌دستی

لاجوردی نیز ضمن تشکر از زحمات پرستاران و تبریک روز پرستار به صحبت‌های روز گذشته مقام معظم رهبری در خصوص رسیدگی به وضعیت شغلی پرستاران و اجرای قانون تعیین تعرفه خدمات پرستاری اشاره کرد و افزود: «پیگیری علت اجرا نشدن این قانون از اولویت‌های مجلس خواهد بود و وضعیت تبعیض‌آمیزی که در کشور وجود دارد را مورد بررسی قرار می‌دهیم.»

او با ابراز تشکر از محمودیان برای برگزاری این مراسم افزود: «امیدوارم ظرفیت جامعه صنایع‌دستی کشور به خوبی در سایر حوزه‌ها مورد استفاده قرار گیرد و با حمایت‌های مجلس شورای اسلامی دغدغه هنرمندان و فعالان این حوزه مرتفع شود.»

اهمیت پیوند و یکپارچگی بین صنایع‌دستی، آموزش و سلامت

خداکرمی به زحمات و همواره در معرض خطر بودن کادر درمان و پرستاران اشاره کرد و گفت: «شیوع کرونا موجب شد جامعه بیش از پیش متوجه اهمیت سلامت و افرادی که در این حوزه فعالیت می‌کنند، شود.»

او به اهمیت پیوند سلامت و صنایع‌دستی در جامعه اشاره کرد و افزود: «امروزه در دنیا برای درمان افسردگی از صنایع‌دستی استفاده می‌شود. همچنین در کشورهای پیشرفته، صنایع‌دستی وارد حوزه آموزش و پرورش شده و در مدارس کلاس‌های خلاقیت برگزار می‌شود.»

رئیس کمیته سلامت شورای شهر تهران تصریح کرد: «ما نیز برای هماهنگی و تربیت ذهن و جسم باید بین صنایع‌دستی، آموزش و سلامت پیوندی را ایجاد کنیم.»

در پایان این مراسم از مدعوین تجلیل و قدردانی شد و محمودیان با اهدای تندیس دو هدهد به حضرتی عنوان کرد: «این هدهدها که نماد خوش‌خبری هستند به نمایندگی از طرف خانواده بزرگ صنایع‌دستی به خانواده پرستاران و کادر پزشکی اهدا می‌شود و امیدواریم که هر چه زودتر خبر از بین رفتن این بیماری منحوس را بشنویم.»

انتهای پیام/

کد خبر 139910012960

برچسب‌ها