فعالیت‌های گردشگری و تفریحی در کنار منابع و تأسیسات آبی

امروزه بسیاری از کشورهای جهان، صنعت گردشگری را به‌عنوان منبع درآمد، اشتغال و رشد اقتصادی مورد توجه قرار داده‌اند و به توسعه این صنعت اهتمام جدی دارند و در حال حاضر ایران به لحاظ جاذبه‌های مختلف گردشگری مورد توجه گردشگران داخلی و خارجی است.

منابع و تأسیسات آبی از ظرفیت‌های بالقوه توسعه گردشگری در سطح کشور به شمار می‌آیند تا ضمن ایجاد درآمد، زمینه توسعه گردشگری، فرهنگ‌سازی در راستای مصرف بهینه آب و معرفی ابعاد مختلف فعالیت‌ها وزارت نیرو در صنعت آب کشور به وجود آید.

فعالان گردشگری معتقدند که اگر گردشگری آبی به‌درستی فعال شود، به معيشت جامعه محلی و آينده اقتصادی کشور کمک بسزایی می‌شود و جهش بزرگی در صنعت گردشگری و درآمدزايی و اشتغال آن به وجود می‌آورد.

با توجه به تفاهم‌نامه همکاری مشترک وزارت نیرو و وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با اهدافی همچون ارتقای جایگاه آب در توسعه اقتصادی کشور از طریق تنوع‌بخشی، از منابع و تأسیسات آبی در آینده‌ای نزدیک بهره‌برداری می‌شود.

بهره بهینه و پایدار از منابع آب و اراضی در اختیار دولت و با ایجاد زمینه‌های اشتغال باعث افزایش درآمد جوامع محلی می‌شود و این امر صرفاً با تشویق و ترغیب سرمایه‌گذاران در زمینهٔ گردشگری در منابع و تأسیسات آبی امکان‌پذیر است و در نتیجه رقابت‌پذیری در صنعت گردشگری آبی را به همراه دارد.

گردشگری آبی با رعایت استانداردهای کمی و کیفی و دستورالعمل‌ها، ضوابط قانونی بهره‌برداری از منابع و تأسیسات آبی و وحدت رویه در عملکرد شرکت‌های تابعه منابع آب ایران و ادارات کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان‌ها، آینده‌ای بسیار درخشان در صنعت گردشگری خواهد داشت.

پیامدهای زیست‌محیطی فعالیت‌های گردشگری بر منابع و تأسیسات آب باید مدیریت شود و این فقط با همکاری علمی، پژوهشی و تبادل اطلاعات به‌منظور تولید محتوا برای فرهنگ‌سازی و ترویج گردشگری مسئولانه در موضوع حفاظت و صیانت از منابع آب امکان‌پذیر است.

گردشگری آبی در حریم پیکره‌های آبی دریاچه سدها، بستر و حریم رودخانه‌ها، چشمه‌ها و آب‌های معدنی گرم، آب‌بندان‌ها و سازه‌های آبی فرهنگی و تاریخی با رعایت ضوابط و دستورالعمل‌ها امکان‌پذیراست.

در طرح گردشگری آبی، ایجاد مراکز اقامتی و سکونت‌گاهی دائم در محدوده حریم بالادست مخازن سدهای آب شرب امکان‌پذیر نیست و در تأسیسات آبی، هرگونه مجرای آب اعم از رودخانه، چشمه، قنات و مسیل، رعایت حدود بستر و حریم منابع آبی الزامی است.

متقاضیان طرح‌های گردشگری آبی، می‌توانند برای استفاده از این ظرفیت گردشگری، پس از اعلام مزایده در روزنامه‌های کثیرالانتشار و سراچه‌های شرکت آب منطقه‌ای استان‌ها و ادارات کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی جهت شرکت و دریافت اسناد اقدام کنند.

انتهای پیام/

کد خبر 13991017446219

برچسب‌ها