بازدید وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی از باغ جهانی پهلوان‌پور

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در سفر به شهرستان مهریز از باغ جهانی پهلوان‌پور بازدید کرد.

به گزارش میراث‌آریا به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی یزد، دکتر علی‌اصغر مونسان، امروز شنبه 4 بهمن 99 در سفر به شهرستان مهریز با همراهی استاندار یزد، معاونان استاندار و مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی این استان، از باغ جهانی پهلوان‌پور در این شهرستان بازدید کرد.

دکتر مونسان در این بازدید آثار تاریخی و فرهنگی و دو اثر ثبت جهانی این شهرستان را ظرفیت‌های بالقوه آن در زمینه گردشگری دانست و بر اهمیت حفظ این بناهای ارزشمند تأکید کرد.

باغ جهانی پهلوان‌پور از باغ‌های متعلق به دوره‌های اواخر زندیه و اوایل قاجار است که در محله مزویرآباد مهریز قرار دارد.

مساحت باغ بیش از پنج هکتار است و عمده ساخت‌وساز آن شامل برج گلین و فضاهای خدماتی مرتبط با آن در جبهه جنوب شرقی، عمارت زمستان خانه در جبهه غربی، عمارت شربت خانه (کوشک) در بخش مرکزی، فضاهای خدماتی (اصطبل، انبار، سرایداری) و کارگاه ریسندگی و قالی‌بافی در جبهه جنوبی است.

ارزشمندترین بخش باغ پهلوان‌پور، عمارت کوشک یا شربت‌خانه در سه‌ طبقه و به مساحت 1500 مترمربع است.

جوی آب همیشه روان این باغ که از قنات حسن‌آباد مهریز تغذیه می‌شود و درختان چناری که در پای جوی قرار دارند و محور اصلی باغ را تعریف می‌کنند، محیط بسیار دلگشایی را خلق کرده‌اند. این باغ از جمله باغ‌های ایرانی استان یزد است که به همراه باغ دولت‌آباد در فهرست آثار جهانی ثبت‌ شده است.

انتهای پیام/

کد خبر 1399110460

برچسب‌ها