دکتر مونسان گرمخانه مسجد جامع کبیر یزد را افتتاح کرد

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی روز یکشنبه پنجم بهمن‌ماه در دومین روز سفرش به یزد گرمخانه مسجد جامع کبیر این شهر را افتتاح کرد.

به گزارش میراث‌آریا به نقل از ایرنا، در مراسم بهره‌برداری از گرمخانه یادشده محمدعلی طالبی استاندار یزد، محمدرضا دشتی اردکانی نماینده مردم اردکان در مجلس شورای اسلامی و رئیس فراکسیون گردشگری و میراث‌فرهنگی همچنین جمعی از مسئولان محلی حضور داشتند.

مساحت گرمخانه مسجد جامع کبیر یزد ۵۰۰ مترمربع است که از سوی هیات امنای مسجد با همکاری اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان یزد مرمت و راه‌اندازی شد. 

اقدامات مرمتی در گرمخانه شامل جمع‌آوری سیم‌های فرسوده برق، اجرای لوله‌کشی و سیم‌کشی جدید برق، ساماندهی، نصب روشنایی و صوت است. 

کانال‌کشی، تاسیسات گرمایشی (شوفاژ)، موریانه زدایی، سفیدکاری فضای گرمخانه، مرمت و روغن‌کاری درهای چوبی مسجد، مرمت پشت‌بام و دست‌اندازهای آن از دیگر اقدام‌های مرمت است و آماری از مبلغ هزینه شده ارایه نشده است. 

مسجد جامع کبیر یزد، جزو منحصر به فردترین بناهای تاریخی ایران و گنجینه‌ای کمنظیر از معماری اسلامی است. این اثر ارزشمند تاریخی که حتی برای گردشگران خارجی و غیرمسلمان هم جالب است متشکل از یک ایوان مرتفع، ۲ شبستان، ۲ گرمخانه واقع در ضلع‌های شرقی و غربی شبستان‌ها، گنبدخانه، ۲ پایاب و یک صحن بزرگ به شکل مستطیل است.
۶ ورودی برای داخل شدن به مسجد در نظر گرفته شد که هر کدام در قسمت‌‌های مختلف آن قرار دارد. ورودی اصلی در ضلع شرقی مسجد، دارای سردر رفیع، کتبیه‌های کاشی معرق و ۲ مناره است. این سردر زیبا در زمان شاهرخ تیموری به بنا اضافه و بر آن تزئینات و کاشی معرق با نفوش گره چینی و اسلیمی کار شد که بخش اعظم این آثار به مرور زمان تخریب و از سوی هیات حامیان مسجد بازسازی شده است.

ورودی یادشده به یک هشتی (کریاس) با سقف گنبدی گشوده می‌شود که این فضا را می‌توان موزه کتبیه‌ها نامید، چرا که انواع کتبیه‌های سنگی و کاشی که بر وقفنامه و فرامین حکومتی در دوره‌های مختلف درج شده، منصوب است.

گرمخانه‌های مسجد در ضلع شرقی و غربی صحن قرار دارد که گرمخانه شرقی به شبستان شازده معروف است و دارای ۴۸ ستون مستطیل شکل  و پوشیده از کاشی‌های شش ضلعی و فیروزه ای رنگ است. در ضلع شرقی و غربی گرمخانه نیز شاه‌نشین‌هایی قرار دارد که در انتهای آن پنجره و نورگیرهایی تعبیه شده است. شبستان، همچنین طاق‌های گنبدی سراسری دارد که در قسمت مرکزی نورگیرهایی سنگی هشت ضلعی واقع است و محراب گرمخانه دارای دهانه گشاد با قوس‌های پنج و هفت کند و نیز نقوش مهری ظریف و زیباست.

گرمخانه ضلع شرقی کاملا جدید و از احداث هیات حامیان مسجد است که ستون‌دار است و محراب جدید آن با کاشی‌های خشتی و هفت رنگ تزئین شده است.

افتتاح چند طرح گردشگری، بازدید از بافت تاریخی یزد، بازدید از چند اقامتگاه بوم‌گردی و سفر به اردکان از دیگر برنامه‌های سفر ۲ روزه دکتر مونسان به استان یزد بود.

یزد پیش از شیوع ویروس کرونا  در کنار استان‌های فارس و اصفهان به‌عنوان مثلث طلایی گردشگری مرکز ایران مقصد اول گردشگران خارجی و اروپایی بود.

۲۰۰ هکتار از بافت قدیم شهر یزد تیرماه ۱۳۹۶ در فهرست سازمان  آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان ملل متحد (یونسکو) ثبت جهانی شد.

انتهای پیام/

کد خبر 13991106195642

برچسب‌ها