معاون میراث‌فرهنگی کشور درگذشت فیروز باقرزاده  را تسلیت گفت

معاون میراث‌فرهنگی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با صدور پیامی، درگذشت فیروز باقر‌زاده پایه‌گذار مرکز باستان‌شناسی ایران و یکی از پایه‌گذاران ثبت آثار تاریخی کشورمان در فهرست میراث جهانی را تسلیت گفت.

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از مرکز روابط‌عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در پیام محمدحسن طالبیان آمده است: 
«انا لله و انا الیه راجعون، با نهایت تاسف جامعه و خانواده میراث‌فرهنگی در سوگ یکی دیگر از مفاخر علمی و خدمتگزار خود نشست.

خبر در گذشت استاد فرهیخته و  پیشکسوت باستان‌شناسی و میراث‌فرهنگی  شادروان فیروز باقرزاده در پاریس در سالی که جامعه علمی، فرهنگی و میراث‌فرهنگی هنوز سوگوار فقدان جبران‌ناپذیر تنی چند از عزیزان از دست رفته خود بود موجب تاثر و تاسف عمیق شد.  

دکتر فیروز باقرزاده پایه‌گذار و نخستین رئیس مرکز باستان‌شناسی ایران و از پایه‌گذاران ثبت آثار تاریخی کشورمان در فهرست میراث جهانی و آغازگر حضور ایران در کنوانسیون میراث جهانی بود که  با همکاری دکتر شهریار عدل موفق شد سه اثر نخست ایران به نام‌های تخت جمشید، چغازنبیل و میدان نقش جهان اصفهان را در سال 1358 در فهرست میراث جهانی به ثبت برساند.

سامان‌دهی تلاش‌های باستان‌شناسی، توسعه موزه ایران باستان، لغو قانون تقسیم اموال و اشیای فرهنگی در هیئت‌های مشترک ایرانی و خارجی، برنامه‌ریزی برای پژوهش‌های هدفمند باستان‌شناسی، راه‌اندازی موضوع مرمت علمی به ویژه  راه‌اندازی آزمایشگاه حفاظت و مرمت آثار برای نخستین بار در کشور و  ..... بی‌تردید از اقدامات ماندگار او در راستای حفظ، صیانت و معرفی میراث بشری است.

ضایعه درگذشت این استاد فرهیخته را به جامعه میراث‌فرهنگی کشور، باستان‌شناسان، موزه‌داران و شاگردان وی تسلیت عرض کرده و از درگاه خداوند متعال برای آن مرحوم رحمت واسعه الهی و برای بازماندگان صبر و شکیبایی مسئلت دارم.»

انتهای پیام/

کد خبر 1399111713

برچسب‌ها