توسعه اقتصاد گردشگری با توجه بیشتر به گردشگری روستایی

اقتصاد گردشگری زیر سایه کرونا برای بازگشت مجدد به عرصه‌ رقابت و رشد، نیازمند توجه بیشتر به گردشگری روستایی است.

گردشگری روستایی در دل خود می‌تواند بازار فروشی برای محصولات کشاورزی، صنایع‌دستی، لباس‌ها، غذاهای سنتی، گیاهان دارویی بومی و غیره شود، بدین ترتیب با برنامه‌ریزی صورت‌گرفته در این زمینه می‌توانیم گردشگری ترکیبی شامل عرضه فعالیت‌های فراغتی گوناگون در زمینه‌های حیات وحش، چشم‌اندازهای طبیعی جذاب، آبشارها، خوراک، جاذبه‌های مردم‌شناسی، هنرهای سنتی و در مجموع گردشگری روستایی که بر اصالت فرهنگی مبتنی بر فرهنگ افراد بومی و محلی استوار است را ابزاری بالقوه برای حل برخی از معضلات روستاها در دوران پساکرونا به کار ببریم.

در شرایط فعلی، پویایی اقتصاد روستایی در سایه گردشگری روستایی محقق ‌شدنی است با این تفاسیر در منطقه گردشگری تفتان و روستاهای موجود در دامنه تفتان از جمله هفتادملا نه تنها آب و هوای مناسب، چشم‌انداز و مناظر زیبا، کوهستان‌های چشم‌نواز را می‌توان به نظاره نشست، بلکه ظرفیت‌های گردشگری دیگری چون زنده‌بودن صنایع‌دستی، بازی‌های محلی، غذاهای سنتی، لباس و زبان محلی را نیز در این مناطق شاهد هستیم.

تن نحیف اقتصاد گردشگری زیر سایه کرونا برای بازگشت مجدد به عرصه‌ رقابت و رشد، نیازمند توجه بیشتر به گردشگری روستایی است تا روستا و ظرفیت‌های بی‌شمار آن، بار دیگر نفس به شماره انداخته‌شده گردشگری را احیا کند.

اکوتوریسم در مناطق روستایی کمربند گردشگری تفتان نخستین و پایه‌ای‌ترین نوع گردشگری محسوب می‌شود، خوشبختانه رویکرد کلی مردم نواحی روستایی در این مناطق نسبت به فعالیت‌های گردشگری مثبت شده است و بسترسازی ایجاد شده توسط اداره‌کل میراث‌فرهنگی، بدون همکاری و همدلی مردم آن مناطق به هیچ‌وجه انجام نمی‌شد. 

در واقع گردشگری با نقش‌دادن به مردم رنگ توسعه به خود خواهد دید و به سمت پایداری مبتنی بر داشته‌های بومی حرکت خواهد کرد و در این روستاها حرکت و برنامه‌ریزی ما مبتنی بر دانش بومی و سرمایه اجتماعی این مناطق است.

باورمان بر این است که ظرفیت‌های بالقوه گردشگری روستایی سیستان و بلوچستان بسیار بیشتر از آنچه اکنون نسبت به آن اطلاع داریم است لیکن برای اجرایی‌شدن نیاز به حمایت‌های دولتی، آموزش‌ها و دیگر ابزار و طراحی فرایندهای لازم برای توسعه هدفمند و عالمانه گردشگری و مشارکت حداکثری جوامع محلی با پیاده‌سازی سیستم مدیریت مقاصد گردشگری هستیم و معتقدیم توجه و تمرکز بر توسعه روستا محور، نسخه شفابخش اقتصاد کرونازده فعلی است. 

برگزاری دوره‌های آموزشی لازم در حوزه گردشگری روستایی و نقش آن در رشد اقتصادی روستاها از جمله اقداماتی است که از سوی اداره‌کل میراث‌فرهنگی استان در چند روستای هدف آغاز و همچنان در حال انجام است.

 همچنین برنامه‌ریزی شده است در فصل جدید سفرها از آژانس‌های مسافرتی، راهنمایان گردشگری و فعالان فضای مجازی و خبرنگاران، تورهایی برای آشناسازی با روستاهای هدف برگزار کنیم تا با معرفی بیشتر ظرفیت‌های روستایی کمک به باز توزیع سفر در استان سیستان و بلوچستان کنیم. 

به منظور توسعه زیرساخت‌های گردشگری روستایی، تسهیلاتی از محل اشتغال روستایی نیز در اختیار مشاغل این حوزه قرار خواهد گرفت. 

شعار امسال سازمان جهانی جهانگردی با عنوان گردشگری و توسعه روستایی می‌تواند یادآور ظرفیت قابل توجه روستاهای سیستان و بلوچستان در جذب گردشگر به‌ویژه در روزهای همه‌گیری ویروس کرونا باشد.

انتهای پیام/

کد خبر 1399112715

برچسب‌ها