اختتامیه پنجمین جشنواره فجر صنایع‌دستی و هنرهای سنتی برگزار شد

آیین اختتامیه پنجمین جشنواره فجر صنایع‌دستی و هنرهای سنتی با حضور دکتر علی‌اصغر مونسان وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، پویا محمودیان معاون صنایع‌دستی کشور و فعالان این حوزه ظهر امروز شنبه دوم اسفندماه ۹۹ در سالن اجتماعات موزه ملی ایران برگزار شد.

به گزارش خبرنگار میراث آریا، در ابتدای این مراسم، پس از پخش سرود ملی و تلاوت آیاتی از قرآن کریم، کلیپی از ایام برگزاری این رویداد برای حاضران در سالن نمایش داده شد.

در ادامه ویدا توحدی مدیرکل دفتر توسعه و ترویج صنایع‌دوستی گفت: «خدا را شاکرم که دست به دست هم دادیم تا برای پنجمین سال متوالی افتخار دیگری را در حوزه صنایع‌دستی رقم بزنیم. این رویداد بدون تلاش بی‌وقفه معاون صنایع‌دستی محقق نمی‌شد. بدون حمایت کم‌نظیر وزیر محترم نیز شاهد برگزاری این رویداد نبودیم.»

او افزود: «تشکر ویژه دارم از هنرمندان صنایع‌دستی که بدون حمایت آن‌ها کاری از پیش نمی‌بریم. همچنین از مدیریت موزه ملی ایران و مدیران استانی نهایت تشکر را دارم که در این اوضاع سخت کنار ما ایستادند.»

توحدی با اشاره به تفاوت این دوره با دوره‌های قبل افزود: «علی‌رغم شرایط سخت این دوره بی کم و کاست از نظر کمی و کیفی برگزار شد و مشارکت هنرمندان کم‌نظیر بود.»

او به حضور بیش از ۳۰۰ اثر از ۱۵۰ هنرمند سراسر کشور اشاره کرد و افزود: «تجلیل از فاطمه شاکری از استان بوشهر و‌ پروین اباذری از استان کرمان از جمله مراسم افتتاحیه این دوره بود. همچنین نکوداشت استادان فقید صنایع‌دستی از ویژگی‌های اختتامیه محسوب می‌شود.»

او ادامه داد: «در این دوره جشنواره جوانانی را شناسایی کردیم که دنباله‌رو راه والدینشان خواهند بود. تلاش برای دیده شدن آثار هنرمندانی که در شهر‌ها و روستاهای کوچک فعالیت می‌کنند یکی دیگر از ویژگی‌های این دوره بود.»

توحدی ایجاد تولیدات فاخر و کم‌تکرار، ارتقای سطح کیفی، ‌توجه به تقویت آثار و همچنین برقراری ارتباط با صنعتگران را از دیگر اهداف این دوره از جشنواره دانست.

در ادامه جمشید ساعی بازمانده مرحوم استاد امیرساعی پیشکسوت رشته قلم‌زنی روی سن آمد و گفت: «ما هیچ‌گاه فکر نمی‌کنیم پدر بین ما نیستند. پدر من از 9 سالگی کار قلمزنی را آغاز کردند و فعالیتشان به سه دوره تقسیم می‌شود. او با استادانی مانند لاهیجی هم‌نسل بود. نزدیک به 30 نفر از افراد خانواده مسیر پدر را ادامه می‌دهند و حتی پا را از آن سبک فراتر گذاشته و در دیگر سبک‌ها نیز فعالیت کردیم. خدا را شاکریم که این رشته را رشد و ادامه دادیم.»

او در پایان از مسئولان و وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی برای رشد صنایع‌دستی و معرفی آن به دنیا تشکر کرد.

محمودیان با عرض خوشامد به حضار در سالن گفت: «ایام ماه مبارک رجب و آغاز هفته‌ای که ولادت علی ابن ابی‌طالب پیش روی ماست را تبریک می‌گویم. به نمایندگی از خانواده صنایع‌دستی به کادر درمان، به دلیل ایثار و گذشت بی‌شائبه‌شان تشکر می‌کنم.»

او با اشاره به برگزاری پنجمین فجر صنایع‌دستی گفت: «این دوره در روزهای طاقت‌فرسا برای صنعتگران و با مشقت‌های زیاد برگزار شد. باور داریم جشنواره فجر فضایی برای به نمایش گذاشتن هنرمندان این کشور است، بخش مهم این جشنواره رویش دوباره سرو در قلب هنرمندان است و فعالیت این عزیزان ما را کشوری برتر و مدعی در صنایع‌دستی به جهانیان معرفی می‌کند. صدرنشینی ما به دلیل ثبت شهر و روستاهای جهانی به دست همین صنعتگران اتفاق افتاد. ما خود را وامدار فرزندانی می‌دانیم که راه پدرانشان را ادامه دادند.»

او ادامه داد: «تشکر و قدردانی می‌کنم از تمام عزیزانی که به ما برای برگزاری جشنواره فجر پنجم کمک‌ کردند. همچنین از حمایت و توجه قابل ملاحظه دکتر مونسان به صنایع‌دستی تشکر می‌کنم.»

او با اشاره به پیام دوره پنجم جشنواره افزود: «تسلیم نشدن در برابر یأس و سیاهی پیام این دوره است. این جشنواره ثابت کرد آفرینش‌های هنری در حوزه صنایع‌دستی علی‌رغم سخت‌‌‌ترین روزها تداوم دارد. استقبال استان‌ها برای شرکت در این رویداد شاهد این ماجراست.»

محمودیان افزود: «پرونده این دوره را در حالی می‌بندیم که افتخار می‌کنیم به آنچه در نمایشگاه‌مان شاهد بودیم و افتخار می‌کنیم که علی‌رغم مشکلات کنار هم ادامه دادیم. قطعا دوره ششم با چراغداری شما صنعتگران و هنرمندان باشکوه‌تر برگزار می‌شود.»

در ادامه دکتر مونسان، پویا‌ محمودیان و جبرئیل نوکنده رئیس کل موزه ملی ایران برای تقدیم لوح‌ها به برگزیدگان روی سن آمدند.

بهروز زرین‌دشتی در رشته سرامیک، سارا هدایت طراحی لباس، حسن رحمانی لایه‌چینی موفق به دریافت سرو سیمین شدند.

همچنین زهرا کوشایی‌فر در رشته دوخت‌های سنتی، زینب مسعودی تذهیب، عباس جلالی‌کیا منبت چوب، سارو مقرچیان حکاکی فلز، وجیه سادات جلالی معرق چوب و حبیب آروان در رشته قلمزنی موفق به دریافت دیپلم افتخار شدند.

از جمشید ساعی در رشته قلم‌زنی و محمد شیشه‌گر در کاشی هفت‌رنگ به عنوان بازماندگان تقدیر و دیپلم افتخار به آنها اهدا شد.

ساناز نتاج در رشته دوخت‌های سنتی، علیرضا محمدی نیک در رشته معرق و حمیده میرزایی در رشته میناکاری و گل مرغ نیز در این مراسم مورد تقدیر قرار گرفتند.

جعفر جعفرصالحی معاون صنایع‌دستی استان اصفهان و سمیه احمدی کارشناس حوزه صنایع‌دستی از دیگر تقدیرشدگان این مراسم بودند.

انتهای پیام/

کد خبر 13991202395736

برچسب‌ها