آبشارهای قیزیل‌چیر بدلان نگین جاذبه‌های گردشگری خوی

استان آذربایجان‌غربی با داشتن دریاچه‌ها، تالاب‌ها، رودخانه‌ها و آبشارهای متعدد یکی از زیباترین و بکرترین استان‌های کشور است، یکی از جلوه‌های زیبای طبیعت این استان، آبشارهای زیبای قیزیل‌چیر بدلان است که در شهرستان خوی واقع شده‌اند.

آبشارهای قیزیل‌چیر در دره‌ای بسیار زیبا و سرسبز با طبیعتی بکر و آب و هوایی بسیار مطبوع و دلچسب قرار گرفته‌اند و در بین اهالی بومی به آبشارهای قیزیل چیر مشهور هستند.

در زبان آذری قیزیل به معنای طلا و چیر نام کوهی است که آبشارها در میان آن جاری است، منطقه‌ای که آبشارها در آن واقع شده، به دلیل پرباران و در نهایت حاصل‌خیز بودن دارای طبیعتی به غایت سرسبز و زیباست و در ریف آبادترین و سرسبزترین بخش‌های شهرستان خوی قرار دارد.

همین طبیعت زیبا و سرسبز روستای بدلان و روستای پسک که در مسیر دسترسی به آبشار قرار گرفته‌اند به همراه انبوه باغ‌های میوه و درختان بلند سپیدار در کنار آبشار زیبا و حیرت‌انگیز بدلان سبب شده تا این آبشار و طبیعت اطرافش یکی از محبوب‌ترین جاذبه‌های طبیعی و گردشگری شهر خوی باشد که مسافران و گردشگران بسیاری را به سمت و سوی خود می‌کشاند.

این آبشارهای زیبا در فاصله 21 کیلومتری شهر خوی و در فاصله پنج کیلومتری شمال‌غربی روستای بدلان، در دامنه کوه بلند اورین واقع شده‌اند، اورین بلندترین کوه استان آذربایجان‌غربی است و بخشی از سلسله کوه‌های مرزی آرارات محسوب می‌شود.

آبشارهای قیزیل‌چیر بدلان شامل سه آبشار است که در نوع خود بی‌نظیر و وصف‌ناپذیر هستند این آبشارها برای توصیف بیشتر در ادامه با شماره 1 تا 3 نام‌گذاری می‌شوند.

آبشار شماره 1

این آبشار در ابتدای ورود به دره و در سمت چپ (جنوب دره) واقع شده است، آبشار مذکور در فاصه 150 متری جنوب‌شرقی آبشار 2 قرار دارد و دارای 50 سانتی‌متر عرض و 13 متر ارتفاع است، حجم آب این آبشار نسبتاً کم بوده که از بالای صخره به پایین جاری است و آب حاصل از آن به دیگر آبشارها می‌پیوندد.

آبشار شماره 2

این آبشار در پایین دست آبشار 1 و در جوار غاری نسبتاً بزرگ واقع شده که آب این آبشار در واقع همان آب حاصل از آبشار 1 است که به دلیل اختلاف سطحی که با آن دارد، یک آبشار دیگر را تشکیل می‌دهد. آبشار مذکور یک متر عرض و 11 متر ارتفاع دارد و از زیبایی و چشم‌انداز خاصی برخوردار است.

آبشار شماره 3

این آبشار در بالای آبشار 2 و در فاصله 55 متری شرق آن واقع شده است، برای صعود به این آبشار باید از جلوی غار و از دیواره جنوبی آن عبور کرد، غار مذکور، غاری نسبتا‍‍ً بزرگ بوده که در جوار آبشار 2 قرار گرفته است.

دهانه غار با عرض سه متر و ارتفاع 2/5 متر رو به سمت شرق بوده و فضای داخلی آن با 9 متر طول و هشت متر عرض، 72 مترمربع وسعت دارد.

پس از عبور از دهانه غار به تنگه‌ای با عرض حدود 6 متر و طول 30 متر می‌رسیم که با صخره‌های عمود و چین خورده احاطه شده است.

با عبور از این تنگه به طونل سنگی-صخره‌ای آبشار 3 می‌رسیم، عرض این تونل بین 60 تا 80 سانتی‌متر بوده و حدود 25 متر طول دارد که پس از عبور از آن نیز وارد فضایی تالارمانند با پوشش تقریباً گنبدی‌شکل می‌شویم.

مرکز این پوشش باز بوده و در آنجا می‌توان آسمان آبی و آبشاری بلند با ارتفاع بیش از 30 متر و عرض یک متر با حجم آبی نسبتاً فراوان، را نظاره کرد، به طوری که لنز هیچ دوربینی به دلیل فضای کم تالار و همچنین ارتفاع آبشار، قادر به گرفتن ارتفاع آن در یک قاب نیست.

 این آبشارهای زیبا در سوم اسفند ماه سال 1399 در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده‌اند.

* گزارش افراسیاب گراوند، رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی سلماس

انتهای پیام/

کد خبر 1399120646

برچسب‌ها