اطلاع‌رسانی، آموزش و نظارت جدی، 3 تمهید کرونایی برای سفرهای نوروزی است

معاون گردشگری کشور گفت: «نمایشگاه بین‌المللی گردشگری را هر چند با اما و اگرهایی شروع کردیم اما خوشبختانه با برنامه‌ریزی‌هایی که انجام شد، یک نمایشگاه بسیار خوب و موفقی از کار در آمد و کاملا تخصصی و مفید بود.»

به گزارش میراث آریا به نقل از ستاد خبری نمایشگاه بین‌المللی گرشگری و صنایع‌دستی، ولی تیموری روز جمعه 8 اسفند ماه در نمایشگاه بین‌المللی گرشگری و صنایع‌دستی تهران گفت: «دوره‌های آموزشی بسیار خوبی در طول این چهار روز برگزار کردیم و به صورت آنلاین هم این دوره‌ها را در اختیار دیگر عزیزانمان در نقاط دیگر کشور قرار دادیم.» 

معاون گردشگری کشور تصریح کرد: «هدف ما این بود که در شرایط خاص کرونایی بتوانیم گشایشی برای صنعت گردشگری کشور ایجاد کنیم که از این حیث همفکری و هم‌افزایی همکاران وزارتخانه و فعالان گردشگری و صنایع‌دستی سراسر کشور در نمایشگاه فرصت مقتضی بود. با این آموزش‌ها و همفکری‌ها، دغدغه‌هایی که برای بازگشایی‌های تازه و شروع مجدد فعالیت گردشگری کشور داشتیم تا حدود زیادی برطرف شد.»

معاون گردشگری وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی تصریح کرد: «یکی از نکات برجسته در این نمایشگاه استفاده تمام غرفه‌ها و شرکت‌کنندگان از لوگوی ملی گردشگری بود که مورد تاکید مقام عالی وزارت قرار داشت و بالاخره به عنوان یکی از مهمترین دستاوردهای کشور در دوره اخیر می‌توان از آن نام برد.» 

تیموری گفت: «بحث برند ملی گردشگری یک فاز مطالعاتی دیگر هم دارد که ما بحث هویت بصری و کلامی آن را آماده کردیم. بخش مربوط به استانداردسازی و ترویج آن را هم قرارداد داریم و احتمالا تا یکی دو ماه آینده آماده می‌شود.» 

او در مورد بحث اسناد توسعه‌ای توضیح داد: «از روزی که شروع به کار کردیم دنبال این بودیم که گردشگری از فضای هیجان نمایش خالی بیرون بیاید و برنامه‌محور شود و برای حرکتش در ابعاد ملی و بین‌المللی طراحی داشته باشد. برای این کار در سال‌های گذشته چارچوب‌هایی آماده کردیم و در اختیار ادارات کل خودمان قرار دادیم که یک هماهنگی و انسجام بین اسناد تهیه‌شده در سطح ملی با اسناد استانی ایجاد شود.» 

معاون گردشگری وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی افزود: «سند توسعه راهبردی گردشگری کشور ابلاغ شده و برنامه توسعه گردشگری کشور که یک برنامه 10 ساله بلندمدت است در حال تهیه شدن است. در سطوح منطقه‌ای هم برنامه‌هایی به صورت پایلوت اجرا کردیم. از جمله استراتژی توسعه منطقه شمال غرب کشور یا منطقه 4 که استان‌های کردستان، ایلام، لرستان و همدان را شامل می‌شود. برای هر استانی هم طرح جامع توسعه گردشگری را آماده می‌کنیم و مقرر شده تا پایان دولت برای همه 31 استان یک برنامه جامع توسعه گردشگری داشته باشیم. تا الان برنامه 19 استان ما آماده است و بقیه هم در ماه‌های آتی آماده خواهند شد.» 

تیموری درباره برنامه‌های نوروز امسال هم گفت: «ما در عمل دو نوروز را از دست داده‌ایم که یکی سال 98 به واسطه سیل و بارش‌های آن مقطع بود و دیگری سال 99 به واسطه کرونا. نوروز برای گردشگری خیلی مهم است، از این حیث که حتی برخی کسب‌وکارهای ما فقط در همین بازه زمانی فعال هستند و در بقیه ایام از درآمدهای همین محل ارتزاق می‌کنند.» 

او افزود: «ستاد ملی کرونا تاکنون گشایش‌های مشروطی را برای حوزه گردشگری در نظر گرفته‌اند و در حال نهایی کردن طرح‌های اجرایی آن هستیم. در این طرح وزارت کشور مسئولیت یک طرح بزرگ را با عنوان ممنوعیت ترددهای نوروزی که در ذیل آن دو بخش از حوزه ما هم به عنوان سفر ایمن پیشنهاد داده شده و مورد قبول قرار گرفته است. البته مشروط به این است که اولا شرایط بدتر نشود و ثانیا همه افراد پروتکل‌ها را رعایت کنند. شرایط باید طوری باشد که ما هم به عنوان متولیان این بخش بتوانیم دوستان وزارت بهداشت را متقاعد کنیم که پروتکل‌های بهداشتی به صورت حرفه‌ای در حوزه گردشگری رعایت می‌شوند. همه اینها هم وابسته به این است که شرایط پیک کرونا و یا قرنطینه به وجود نیاید.» 

معاون گردشگری کشور اضافه کرد: «ما به صورت کنترل شده در دو گروه که یکی تورهای گردشگری هستند و دیگری سفرهای شخصی با لحاظ اقامت در مکان‌های تائید شده به دنبال اخذ مجوز سفر در این نوروز هستیم. اقدامات تمهیدی این کار را شروع کرده‌ایم که شامل اطلاع‌رسانی گسترده برای رعایت پروتکل‌ها از طریق ادارات کل استانی و آموزش کامل درباره نحوه اجرا و ضرورت پروتکل‌های یاد شده است. اقدام تمهیدی دیگر ما، بحث نظارت‌های جدی است که تقریبا از 15 روز پیش شروع کرده‌ایم و با اعزام بازرسان و ناظران کنترل می‌کنیم که این پروتکل‌ها در واحدهای گردشگری رعایت شوند.» 

او درباره شهر هوشمند گردشگری هم توضیح داد: «ما پروژه‌ای داریم تحت عنوان شناسایی، ارزیابی و رتبه‌بندی مقاصد گردشگری که کاملا تخصصی است. این طرح واحدهای گردشگری را از حیث داشته‌ها و ظرفیت‌هایشان و همینطور نگاه و رویکردهای جامعه محلی ارزیابی می‌کند و امتیاز می‌دهد. نهایتا در این طرح، شهرها و روستاها در قالب یک هرم پنج مرحله‌ای ارزیابی می‌شوند و کارهایی که باید برای رفع نواقص انجام شود، مشخص می‌شوند.»

انتهای پیام/

کد خبر 1399120852

برچسب‌ها