نمایشگاه‌های بین‌المللی صنایع‌دستی، موثرترین عامل ارتباط فروشندگان داخلی و خریداران خارجی

صنایع‌دستی به عنوان نماد فرهنگ و اصالت هر منطقه، به دلیل ویژگی‌های بارزی مانند عدم نیاز به سرمایه‌گذاری‌های کلان اولیه برای تولید و همچنین، استفاده از منابع داخلی، نقش به سزایی در ایجاد اشتغال و درآمدزایی دارند. معرفی و نمایش صنایع‌دستی می‌تواند چشم‌انداز امیدوارکننده‌ای را در رشد اجتماعی و رونق اقتصادی بگشاید. به همین دلیل شرکت در نمایشگاه‌های بین‌المللی صنایع‌دستی می‌تواند، روشی سریع و مقرون به صرفه برای رشد صادرات و دستیابی به یک دیدگاه جهانی باشد.

صنایع‌دستی به عنوان محصول منعکس‌­کننده­‌ سنت، هنر و فرهنگ یک کشور  تعریف شده است. آنچه این اصطلاح را متمایز می‌­کند، استفاده از مواد اولیه در دسترس محلی است. این صنایع جایگاه قابل توجهی در اقتصاد جهان دارند، با این حال در زمینه بازاریابی و صادرات با مشکلات زیادی روبرو هستند، اولاً، صنایع‌دستی به وسیله صنعتگران محلی و بر پایه دانش و مهارت‌های سنتی ساخته می­‌شوند، و هنرمندان و صنعت­گران در این حوزه، فاقد آموزش و دانش کافی در مورد نیاز مشتریان در بازارهای صادرات هستند. دوم اینکه، به دلیل کمبود نیروی انسانی ماهر، حفظ کیفیت محصولات صادراتی دشوار شده است.

نمایشگاه­­‌های صنایع‌دستی فرصتی است تا عرضه‌­کنندگان کالاها و خدمات، در رقابت با یکد­یگر به ارائه محصولات و خدمات خود بپردازند. در این میان نمایشگاه­‌های بین­‌المللی با هدف خاص برای تأمین و برآوردن نیازهای چند جانبه جهان طراحی شده­‌اند و پایه‌های اساسی تجارت در بنگاه­‌های اقتصادی به شمار می­‌روند. این نمایشگاه‌­ها، به عنوان موثرترین ابزار برای آگاهی از سلیقه مصرف­‌کننده، علاقه خریدار و وضعیت رقابت کاربرد دارند.

برگزاری سالانه بیش از 2000 نمایشگاه بین‌المللی در سراسر جهان اهمیت و محبوبیت این ابزار تبلیغاتی را نشان می‌­دهد. در این نمایشگاه­‌‌‌‌‌­ها، به عنوان  یک رسانه مهم، غرفه‌­داران و خریداران از نقاط مختلف جهان دور هم جمع می­‌شوند تا محصولات، ایده‌­ها، و دیدگاه­‌های خود را تبادل کنند. بنابراین می­‌توان گفت، نمایشگاه­‌های بین­‌المللی صنایع‌دستی، یکی از دروازه­‌های ورود به تجارت بین‌المللی هستند.

از آنجا که نمایشگاه‌های بین‌­المللی عامل مناسبی برای ارتباط مستقیم با خریداران بین‌­المللی و قراردادهای شخصی با مشتریان در مدت زمان کوتاه است، این مساله حسن نیت دوطرفه را حفظ می­‌کند و همچنین رابطه تجاری موجود را تقویت می­‌کند.

در نمایشگاه‌­های بین‌­المللی در ارتقا صادرات دو دیدگاه وجود دارد، یکی، رونق صادرات در سطح کلان (چشم انداز سطح صنعت) و دیدگاه دیگر، در سطح خُرد است. به این معنی که، مزایا و معضلات یک شرکت خاص را نشان می‌­دهد.

نمایشگاه‌­های بین­‌المللی صنایع‌دستی را می­‌توان به طور کلی به دو نوع تقسیم کرد، نمایشگاه عمومی که در آن هیچ محدودیتی برای فروشندگان و خریداران وجود ندارد، و نمایشگاه تخصصی یا نمایشگاه‌­هایی که فقط یک نوع محصول یا یک شرکت محصولات خود را به نمایش می‌گذارد.

حضور در نمایشگاه بین­‌المللی صنایع‌دستی دارای مزیت­‌های بسیاری است که به شرکت­‌های جدید کمک می­‌کند تا خود را در سطح بین­‌المللی معرفی کنند و این شرکت­‌های نوپا، می‌توانند سهم فروش خود را در بازارهایی بین‌­المللی افزایش دهند و یا محصولات جدید خود را معرفی کنند.

از دیگر مزایا می­‌توان به ارتباط مستقیم با مشتریان و یا خریداران خارجی در زمینه مبادله ایده‌­ها، دیدگاه‌­ها و  نظرات، نمایش محصولات قبل از ورود به بازار، افزایش مواجه با تصویر شرکت­‌ها‌ (تصویر شرکت به عنوان حسن نیت شرکت در نظر گرفته می‌­شود) و رشد و رونق صادرات اشاره کرد.

ویژگی­‌ها و شرایط خاصی که یک نمایشگاه بین‌­المللی صنایع‌دستی باید داشته باشد، شامل مواردی است که به آنها اشاره می‌شود.

 کشوری که در آن نمایشگاه  برگزار می‌­شود باید شکوفایی اقتصاد داخلی، افزایش ظرفیت خرید، و تقاضای احتمالی برای محصول، را دارا باشد.

در زمینه فضای برگزاری نمایشگاهی باید برگزارکننـدگان به رعایت اصول و قوانین توجه خاصی داشته و از علوم طراحـی و معماری نمایشگاهی بهره کافی را ببرند.

برگزارکنندگان نمایشگاه باید  نیازهای کاربران خود را از قبیل امکانات زیرساختی همچون پارکینگ، دسترسی آسان از طریق جاده­ و راه­‌های هوایی  و همچنین امکانات رفاهی، مراکـز تفریحی، مراکز بهداشتی و ایمنی و غیره  مورد توجه قـرار دهند.

برگزاری نمایشگاه همچنین نیازمند یک مدیریت کارآمد است، تا بازدیدکنندگان تجاری واجد شرایط را، با تبلیغ در سراسر جهان از طریق جلسات و کنفرانس‌­های مطبوعاتی جذب کند.

غرفه­‌های نمایشگاه صنایع‌دستی  باید در یک نگاه، تأثیر بصری شدیدی بر بازدیدکنندگان بگذارند. در واقع غرفه‌­ها باید نقش دوگانه‌­ای داشته باشند، اول اینکه، ویترین موثری برای محصولات و خدمات شرکت باشد و در عین حال بستری کارآمد برای نمایش‌­ها، بحث­‌ها و فروش باشد.

 برای دوام در نمایشگاه‌­های بین‌­المللی صنایع‌دستی ، محصولات باید از کیفیت مطلوبی برخوردار بوده و با توجه به نیازها و خواسته‌­های خریداران تغییر کند. بنابراین، باید استانداردهایی، از سوی دستگاه‌های متولی برای  محصولات به نمایش درآمده، در نظر گرفته شود.

نمایشگاه بین‌­المللی صنایع‌دستی به غرفه‌­داران کمک می­‌کند تا تجارت خود را در سراسر جهان گسترش دهند. در بازار رقابتی امروز، شرکت‌­های صنایع‌دستی باید آنقدر قوی باشند که بتوانند با دیگر شرکت­‌ها رقابت کنند. برای این منظور، حمایت دولت و سایر انجمن ها نیز مورد نیاز است، اما بیش از هر چیز کالای نمایش داده شده در نمایشگاه باید به اندازه کافی رقابتی بوده، از کیفیت مطلوبی برخوردار و پاسخگوی نیازهای مشتریان باشد.

انتهای پیام/

کد خبر 13991217244141

برچسب‌ها