گلیم، نقشی از تار و پود هنر

هنر گلیم‌بافی، با وجود این‌که نسبت به بافت سایر زیراندازها و قالی قدمت کمتری دارد، در دهه گذشته توانسته بازار خوبی داشته باشد و به‌‌عنوان رکنی اشتغال‌زا در استان مرکزی همواره مطرح بوده است.

فرش دست‌بافت استان مرکزی که از دیرباز شهرت فراوانی در سطح ملی و حتی بین‌المللی داشته از زمینه‌های مهم اقتصادی و هنری این استان است. هنر و صنعت فرش‌بافی استان مرکزی همواره در ردیف یکی از بخش‌های مهم فرش‌بافی ایران بوده است.گستردگی و تنوع نقشه در این استان در حد خیلی بالایی است و این موضوع در کنار کیفیت بالا از عوامل افزایش متقاضیان این کالای هنری محسوب می‌شود.

در کنار این، شهرستان خمین نیز به عنوان یکی از مهم‌ترین قطب‌های تولید کننده گلیم در کشور همواره مطرح بوده است، هنر گلیم‌بافی، با وجود اینکه نسبت به بافت سایر زیراندازها و قالی قدمت کمتری دارد اما در دهه گذشته توانسته بازار خوبی داشته باشد و به عنوان رکنی اشتغالزا در خمین همواره مطرح بوده است.

این هنرهای اصیل استان مرکزی علاوه بر مزیت‌های اقتصادی که برای استان به همراه داشته‌اند هویت این استان محسوب می‌شوند که با وجود مشکلات فراوان برای بقا، نیازمند رسیدگی و توجه بیشتری از طرف نهادهای ذی‌ربط  است. در گفتگویی با زهرا عسگری هنرمند و کارآفرین بخش فرش و گلیم به بررسی این مشکلات پرداختیم.

این هنرمند و کارآفرین خمینی در حوزه تولید فرش و گلیم در سال ۸۵ موفق به دریافت نشان کارآفرین برتر شده و سه نشان تعاونی برتر را نیز در کارنامه خود دارد.

ابتدا توضیحاتی در مورد شروع کارتان بفرمایید.

 کار تولید و آموزش در حوزه گلیم بافی و فرش را از سال ۱۳۸۰ با ۳۵۰ هزار تومان سرمایه اولیه در یک مکان دوازده متری شروع کردم و پس از به ثبت رساندن تعاونی، با استقبال علاقمندان به این حوزه مواجه شدم، کار را با آموزش گلیم بافی شروع کردم و به تدریج با ورود به کار تولید کارگاه خود را گسترش دادم، در حال حاضر حدود ۱۲ نفر نیروی متمرکز داخل کارگاه و به طور میانگین حدود ۴۰ نفر هم به طور غیر متمرکز در منازل خود در سطح شهر و روستاهای استان، زیرمجموعه این کارگاه بوده و مشغول به فعالیت هستند.

کرونا چه تاثیری در تولیدات شما داشت؟

با شیوع کرونا کارگاه تولیدی ما یک ماه تعطیل شد و کار به تاخیر افتاد و پس از آن نیز برای رعایت فاصله اجتماعی اقدام به افزایش دارها کردیم تا پشت هر دار قالی ۹ متری دو نفر بافنده مشغول به کار شوند، حضور در نمایشگاه‌ها در فروش تولیدات ما به خصوص در بخش گلیم‌بافی خیلی موثر بود چرا که تاجران بازار اراک معمولا تولیدات فرش ما را خریداری می‌کنند اما گلیم چون کار فانتزی‌تری نسبت به فرش محسوب شده و بیشتر مصارف خانگی دارد بیشتر در نمایشگاه‌ها به فروش می‌رفت که امسال متاسفانه با شیوع کرونا و برگزار نشدن نمایشگاه‌ها در فروش تولیدات گلیم به مشکل خوردیم.

جنس مواد مورد استفاده در بافت گلیم چه چیزی است؟

مواد مورد استفاده در بافت گلیم و فرش شامل نخ‌هایی از جنس پشم، کرک و گاهی نیز ابریشم می‌شود، در سال‌های اخیر قیمت مواد مصرفی اولیه به شدت افزایش پیدا کرده است، در حالی که در بخش تولیدات فرش یا گلیم به این میزان شاهد افزایش قیمت نبوده‌ایم که این امر کاهش استقبال از خرید این تولیدات به خصوص در بخش گلیم بافی را به دنبال داشته است.

تا به حال به فروش در فضای مجازی اقدام کرده‌اید؟

با شیوع کرونا و ایجاد این مشکلات اقدام به فروش اینترنتی کردیم تا در فضای مجازی محصولات خود را به نمایش و عرضه بگذاریم اما این اقدام ما با استقبال چندانی مواجه نشد.

متقاضیان خرید تولیدات شما بیشتر چه افرادی هستند؟

یشتر کارهای ما به شکل سفارشی است و ما در به فروش رساندن فرش‌های تولیدی خود چندان به مشکل نخوردیم، به دلیل اینکه نخ‌ها و مواد مصرفی در این فرش‌ها طبیعی بوده و برای سلامتی مضر نیست و همچنین به این علت که خرید فرش دستبافت یک نوع ارزش افزوده محسوب می‌شود خدا را شکر متقاضیان این کالا طی چند سال اخیر نسبت به گذشته افزایش چشمگیری پیدا کرده است.

بیشتر از چه طرحی در بافت گلیم  یا قالی استفاده می‌کنید؟

قالی‌های بافته شده در کارگاه ما در شهرستان خمین بیشتر با نقشه شاه عباسی تولید می‌شود، چرا که متقاضیان این نقشه بیشتر است. همچنین در کنار این طرح، قالی‌هایی با نقشه بند ریحان که مختص به روستای ریحان واقع در شهرستان خمین است، نیز تولید می‌شود.

* گفت‌وگو از فاطمه چاپاری

انتهای پیام/

کد خبر 1399121950

برچسب‌ها