کتاب «مجموعه مقالات کوتاه هجدهمین گردهمایی سالانه باستان‌شناسی ایران» منتشر شد

کتاب «مجموعه مقالات کوتاه هجدهمین گردهمایی سالانه باستان‌شناسی ایران» توسط پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری» منتشر شد.

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از روابط‌عمومی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری، این کتاب مشتمل بر 130مقاله دارای (isc) حاصل پژوهش‌های انجام شده در سراسر کشور ایران است که به قلم باستان‌شناسان به رشته تحریردر آمده و توسط روح‌الله شیرازی گردآوری شده است.

در مقدمه این کتاب به قلم دکتر علی‌اصغر مونسان وزیر میراث‌فرهنگی،گردشگری و صنایع‌دستی می خوانیم: «بیش از یک سال از شیوع بیماری همه‌گیر کووید 19 گذشته و تمامی دنیا درگیر تبعات و نگرانی‌های این بلای جهانی شده که آسیب زیادی را به بخش‌های اقتصادی تحمیل کرده است، روابط‌ انسانی عادی را به شدت تحت تأثیر قرار داده و قوانین فاصله‌گذاری اجتماعی؛ ما را از هرگونه روابط نزدیک انسانی محروم کرده است.

در این میان شاید بزرگ‌ترین آسیب را در جهان صنعت گردشگری و توریسم و امور فرهنگی دیده است. امکان سفر به شدت محدود شده و بسیاری از پروژه‌های عمده در این بخش به سختی به حیات خویش ادامه می‌دهند. وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ایران از این موضوع مستثنا نبوده و شرایط تحریمی نیز علت مضاعفی ایجاد کرده است. در این میان با وجود همه این کاستی‌ها و مشکلات، این وزارتخانه تلاش کرده تا مأموریت‌های محوله را به نحو احسن به سرانجام برساند. پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری به‌عنوان بازوی علمی و پژوهشی وزارتخانه نقشی بسزا در این مهم داشته و عملکرد بسیار چشمگیر آن در انجام مأموریت‌های محوله و روشن نگه‌داشتن چراغ پژوهش با همه مشکلات موجود تحسین برانگیز است.

باستان‌شناسی به‌عنوان بخشی از این پژوهشگاه سابقه‌ای طولانی حدود صد سال در ایران داشته و می‌توان آن را سنگ بنای پژوهشگاه دانست، اداره‌کل باستان‌شناسی و عملکرد تحسین برانگیز آن در دوران گذشته و انجام پروژه‌های بزرگ باستان‌شناختی که موجب ایجاد شناختی روشن از سوابق فرهنگی‌تاریخی این سرزمین شده است به پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و پژوهشکده باستان‌شناسی به ارث رسیده و باستان‌شناسان این پژوهشکده و دیگر باستان‌شناسی ایرانی و غیرایرانی که به گونه‌ای اعضای این خانوداه محسوب می‌شوند،نقشی مهم در این خصوص داشته‌اند که برگزاری گردهمایی‌های سالانه باستان‌شناسی کشور که اکنون هجدهمین آن، پس از انقلاب‌اسلامی را گرامی می‌داریم گویای همت بلند باستان‌شناسان ایرانی و دیگر باستان‌شناسی خارجی است که در این زمینه،همت کرده و چراغ دانش باستان‌شناسی را در این سرزمین هر روز روشن‌تر بر‌افروخته نگه داشته‌اند.

خوشبختانه در سالی که گذشت با همه مشکلات موجود، باستان‌شناسی ایران کارنامه قابل قبولی را از خود به جای گذاشت،انجام بیش از 135 پروژه میدانی باستان‌شناسی در کل کشور، تلاش در هدفمند ساختن مطالعات باستان‌شناختی، انتشار نتایج کاوش‌های پیشین و برنامه‌ریزی برای انجام پژوهشی‌های آتی، بخش کوچکی از فعالیت‌های انجام شده است.

متأسفانه امسال به‌دلیل شرایط موجود و فاصله‌گذاری‌های اجتماعی امکان برگزاری حضوری این گردهمایی میسر نشد ولی خوشبختانه با تلاش و همت اعضای پژوهشکده باستان‌شناسی و پژوهشگاه میراث‌فرهنگی وقفه‌ای نیفتاد و این مهم هرچند به‌صورت مجازی سرانجام به ثمر نشست.

امید است که در سال پیش‌رو و پس از پشت سر گذاشتن این بیماری همه‌گیر شرایط جهان و کشور عادی شده و پروژه‌های باستان‌شناسی  هرچه بهتر و هدفنمندتر به هدف تعیین شده خویش که همانا شناخت فرهنگ، هویت و سوابق درخشان و تأثیرگذار فرهنگ ‌ایرانی است نزدیک شوند.»

انتهای پیام/

کد خبر 1399122059

برچسب‌ها