ضرورت مدیریت سفرهای نوروزی به‌جای جلوگیری از آن

هرچند در یک سال گذشته با وجود بیماری کرونا، وضعیت گردشگری ناپایدار شده و صدمات جبران‌ناپذیری به این صنعت وارد شده که باید در همه ابعاد مورد بررسی قرار گیرد، اما با گذشت یک سال از این وضعیت در حوزه سفر باید با دید واقع بینانه‌تری به شرایط موجود نگاه کرد.

توسعه صنعت گردشگری به ویژه برای کشورهای در حال توسعه که با معضلاتی همچون بی‌کاری، محدودیت منابع و اقتصاد تک محصولی مواجه هستند از اهمیت فراوانی برخوردار است.

در کشور ما که متغیرهای کلان اقتصادی از قیمت جهانی نفت پیروی می‌کند، توسعه صنعت گردشگری اهمیت ویژه‌ای دارد، چرا که ایران از نظر جاذبه‌های گردشگری در جهان موقعیت خوبی دارد و پتانسیل‌های زیادی در حوزه‌های مختلف گردشگری، خصوصا گردشگری مذهبی و سفرهای زیارتی دارد.

در وضعیت کنونی هر چند شمار گردشگران خارجی محدود شده اما گردشگر داخلی که برای سفر کاری یا گذران اوقات و تجدید روحیه به سفر می‌روند، کم نیستند. در حالی که حدود یک ماه به آغاز سفرهای نوروزی مانده است تدابیری در ستادهای ملی کرونا و استانی برای این منظور پیش‌بینی شده اما از شروع یک هجوم سفری نباید غافل شد، بسیاری از شرکت‌های خدمات مسافری با تبلیغات برای سفری ارزان با تور پیش‌قدم شدند این در حالی است که گنجایش محل‌های پذیرش مسافر با توجه به محدودیت‌های بهداشتی کاهش یافته و مشتاقان سفر با این تورهای ارزان و قسطی زیاد شده است.

بسیاری از شهرهای ساحلی خصوصا در جنوب کشور ظرفیت پذیرش مسافرشان تقریبا کامل شده است، بدیهی است الزام ثبت تورهای مسافری در سامانه‌‌های معاونت گردشگری همچون (سامانه سادرا) می‌تواند در کنترل سفر‌های نوروزی و عواقب اجتماعی آن موثر باشد.

همچنین اتصال این سامانه به سامانه ماسک در کنترل افراد بیمار به محیط‌های مسافر پذیر دارای مجوز کمک می‌کند. هر چند پیش‌بینی‌ها و تدابیر وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی برای کنترل و مدیریت سفرهای نوروزی انجام شده ولی به نظر می‌رسد تدابیر سایر وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های مرتبط با خدمات سفر مانند وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، نیروی انتظامی و پلیس راهور، حوزه حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی و ستادهای خدمات سفر استانی در استانداری‌ها و ستاد‌های ملی کرونا را هم می‌طلبد.

 به نظر می‌رسد، سفرهای نوروزی با گذشت یک سال از شیوع کرونا به‌منظور تقویت روحیه مردم با رعایت شیوه‌نامه‌ها، ضروری به نظر می‌رسد، وزارتخانه‌های مرتبط می‌توانند با همکاری و تعامل لازم، سفرهای نوروزی را کم‌هزینه کرده و به سفری ایمن تبدیل کنند.

این زمینه وجود دارد که مانند بیشتر کشورهای توریسم‌پذیر اعلام کنیم با استاندارد‌سازی و ایجاد پروتکل‌های هوشمند، اقامت امن، را می‌توانیم برنامه‌ریزی کنیم. بدیهی است توصیه به عدم سفر غیر ضرور و یا استفاده از حمل‌ونقل عمومی، چه در حوزه هوایی، ریلی و زمینی که امتحان خود را در پیشگیری از ویروس کرونا پس داده‌اند می‌تواند در مدیریت این سفرها کمک کند.

اگرچه ستاد ملی مقابله با کرونا می‌تواند سامانه‌ای برای ثبت مقاصد سفر با خودرو شخصی طراحی کند که شاید در آینده با مولفه‌های پیش‌بینی شده موثر باشد اما ظرفیت‌های محلی، استانی و تصمیمات منطقه‌ای درست بر اساس مولفه‌های عمومی و راهنمایی بهنگام مردم از طریق رسانه ملی و سایر وسایل ارتباط جمعی، می‌تواند به مدیریت سفرهای نوروزی و احتملا برنامه‌ریزی برای سفرهای تابستانی و رونق صنعت گردشگری کمک کند.

انتهای پیام/

کد خبر 1399122364

برچسب‌ها