ویژگی‌های سوغات خراسان رضوی

سوغاتی به عنوان سفیر گردشگری و فرهنگی یک منطقه می‌تواند موجب رشد اقتصاد گردشگری آن منطقه شود.

سوغاتی به‌عنوان سفیر گردشگری و فرهنگی یک منطقه می‌تواند موجب رشد اقتصاد گردشگری در آن منطقه شود و به همین دلیل باید به ویژگی‌های یک سوغاتی خوب آگاه باشیم، بر همین اساس سوغات خوب، سوغاتی است که در مرحله اول نماد آن شهر باشد.

مشهد نماد زیارت است و می‌توان روی سوغاتی‌هایی که به این مسئله تاکید دارد تمرکز داشت. همچنین از دیگر ویژگی‌های یک سوغات خوب می‌توان به برآورده کردن بخشی از نیاز مسافران، بسته‌بندی و قیمت مناسب، حمل‌ونقل آسان و عدم فسادپذیری اشاره کرد. البته باید به این نکته توجه ویژه‌ای داشته باشیم که سوغات باید حتما محصول منطقه مورد نظر باشد.

اگر حوزه سوغات زیارت را درنظر بگیریم تاکنون اقدام گسترده برای برندسازی انجام نشده، اما اگر به طور کلی تمام سوغات‌ مشهد را در نظر بگیریم اقداماتی در زمینه برندسازی زعفران و چرم انجام شده است.

زمانی قرار بود بسته‌هایی شامل مهر و تسبیح و این دست وسایل به عنوان سوغات آماده شود، اما از آنجا که این بسته‌ها از محصولات چینی تشکیل شده بود، اقدام مناسب و موثری نبود. همچنین اخیرا صحبتی مبنی بر طرح شهر گوهرسنگ‌ها مطرح شده است که سنگ‌های قیمتی در مشهد به عنوان سوغات به زائران و گردشگران ارائه شود.

اگر بخواهیم دقیق‌تر به این موضوع نگاه کنیم، در حال‌حاضر در بازار امام رضا (ع) مشهد فروشگاه‌هایی وجود دارد که سنگ‌های قیمتی عرضه می‌کند، اما مشکلاتی دارند که از آن‌ها استقبال نمی‌شود. برای مثال می‌توان گفت استفاده از طرح‌های قدیمی یا فقدان دستگاه‌های پیشرفته برای طراحی در این زمینه باعث شده است که استقبال گسترده‌ای از این محصولات نشود.

مشهد چه از لحاظ فرهنگی و چه از لحاظ اقتصادی و تولیدی دارای پتانسیل و ظرفیت خوبی است که می‌توان با مدیریت صحیح و درست، از آن به شکل بسیار خوبی استفاده کرد.

ما در مشهد هنرمندانی داریم که سرآمد هستند، اما به دلیل عدم حمایت لازم از جانب مسئولان مربوطه از فعالیت‌های گسترده عاجزند. برای مثال می‌توان گفت بخش زیادی از سفال عرضه شده در مشهد از شهرهایی مانند همدان وارد می‌شود و این در حالی است که اگر برنامه‌ریزی درستی در این حوزه وجود داشته باشد، هنرمندان سازماندهی شوند و حمایت‌هایی مانند آموزش، بازاریابی محصولات و بیمه در اختیار آن‌ها قرار گیرد شاهد بهره‌وری بالایی در این زمینه خواهیم بود.

زعفران یا طلای سرخ، انواع فرش و گلیم، محصولات ابریشمی، نمد، پیکره‌های سنگی، سنگ فیروزه و بسیاری از محصولات دیگر از جمله گیوه، چاروق، انواع مهر و تسبیح و بافته‌های مربوط به نشانه‌ها و پرچم های مذهبی از معروفترین سوغات و صنایع‌دستی مشهد است.
بسیاری از مسافران و زائرانی که تاکنون به خراسان رضوی سفر کرده‌اند بدون شک خاطره نقش و ترکیب فرش‌های کاشمر، زینت‌آلات فیروزه و عقیق نیشابور، مصنوعات سنگى مشهد، کلوچه زنجبیلی و گیاهان دارویی سبزوار، زعفران تربت‌حیدریه، ساغری و پوستین قوچان و قالی و قالیچه تربت‌جام را به یاد دارند. کشمش و چادر شب کاشمر، زیره و خربزه تایباد، عسل چناران، گیوه و انار بردسکن، قروت و محصولات لبنی درگز همگی از جمله تولیداتی است که خرید آن‌ها به شیرینی خاطرات سفر زائران و گردشگران می‌افزاید.

انتهای پیام/

کد خبر 1399123010

برچسب‌ها