باز‌گشایی حمام تاریخی مصباح در استان البرز

مدیر‌کل میر‌اث‌فرهنگی، گردشگر‌ی و صنایع‌دستی البرز از سامان‌دهی و پاک‌ساز‌ی حمام تاریخی مصباح به‌منظور باز‌گشایی در ایام نو‌روز خبر داد.

به‌گزارش میر‌اث‌آریا به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میر‌اث‌فرهنگی، گردشگر‌ی و صنایع‌دستی استان ‌البرز، فریدون محمد‌ی روز سه‌شنبه دهم فر‌ور‌دین‌ماه ۱۴۰۰، ضمن اعلام این خبر، بیان کرد: «در ادامه باز‌گشایی آثار شاخص تاریخی استان در ایام نو‌روز مقرر شد تا حمام تاریخی مصباح به‌منظور باز‌دید عموم سامان‌دهی و پاک‌ساز‌ی شود.»

او در ادامه اضافه کرد: «آماده‌سازی این بنا‌ی تاریخی در کوتاه‌ترین زمان ممکن انجام شده و باز‌دید از آن تنها در قالب تو‌رها‌ی کرج‌گرد‌ی میسر است.»

مدیر‌کل میر‌اث‌فرهنگی، گردشگر‌ی و صنایع‌دستی البرز عنو‌ان کرد: «با بر‌نامه‌ریز‌ی‌ها‌ی دبیر‌خانه ستاد اجرایی خدمات سفر استان گردشگر‌ان می‌توانند از حمام تاریخی مصباح که در نزدیکی کاخ‌موزه سلیمانیه واقع شده باز‌دید کنند.»

او گفت: «حمام تاریخی مصباح متعلق به اوایل دوره قاجار و در محله‌ای به‌همین نام واقع شده و در شهریورماه ۱۳۸۰ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است. آجر ختایی، آهک و ملات گل از جمله مصالح به‌کار رفته و طاق‌ها‌ی گنبد‌ی‌شکل، گرم‌خانه، رختکن و ... فضا‌ها‌ی معمار‌ی این بنا‌ی ارزشمند را تشکیل داده است.»

انتهای پیام/

کد خبر 1400011028

برچسب‌ها