جاذبه‌های گردشگری باشت

باشت‌ یکی از شهرستان‌های تاریخی و گردشگری استان کهگیلویه و بویراحمد است.

در  شهرستان باشت مناطقی همچون دوگوردوپا، پل‌تاریخی پریم، آبشار خامی، منطقه‌ گردشگری رودرونه، منطقه‌ گردشگری شاه بهرام، هرساله تا قبل از بیماری منحوس کرونا پذیرای بیش از صدهزار نفر گردشگر بود.

شهرستان باشت ‌دارای جمعیت ۲۲هزار نفری است که  ۱۶ هزار و ۹۴۳ خانوار آن را روستاییان تشکیل می‌دهد. مساحت این شهرستان 1060 کیلومتر مربع است.

دوگوردو پا

از مناطق دیدنی در شهرستان باشت، می‌توان به دو ستون‌سنگی متعلق به دوران ساسانیان اشاره کرد که به دو گور دو پا، شهرت یافته است.

این اثر تاریخی منحصربه‌فرد و جالب در فاصله‌ کمی از دو روستا به نام شوش و ده‌کند، در هفت کیلومتری شهرستان باشت و در مسیر جاده‌ گچساران به بابامیدان قرار گرفته است.

با توجه به اظهارات برخی از کارشناسان، این ستون‌ها در فاصله‌ نیم متری از یکدیگر قرار گرفته و از جنس سنگ آهک، شیری رنگ و به‌صورت یکسان تراشیده شده است.

 پل تاریخی پریم 

در مسیر مواصلاتی استان کهگیلویه و بویراحمد به فارس، یکی دیگر از جاذبه‌های تاریخی شهرستان باشت قرار گرفته که پل پریم، نام‌گذاری شده است. بریم، نام دیگر این سازه‌ ارزشمند تاریخی است که در ۸ کیلومتری شرق شهرستان باشت و در نزدیکی روستای چم بلبل روی رودخانه‌ پریم، ساخته شده است.

امروزه می‌توان‌بخش‌هایی از این پل قدیمی را مشاهده کرد که از زمان تاسیس تا دوران اسلامی از آن استفاده شده است.

 اثری که به همت اداره‌کل میراث‌فرهنگی،گردشگری و صنایع‌دستی کهگیلویه و بویراحمد، قسمت‌هایی از آن بازسازی و تعمیر شده و به‌عنوان میراث ملی به ثبت رسیده است.

 این منطقه از باشت هم به‌دلیل وجود پل و هم به‌دلیل وجود تفرجگاه چشمه انجیری که در مجاورت آن قرار دارد، به یکی از مکان‌های گردشگری استان تبدیل شده است.

آبشار خامی باشت

یکی از زیباترین جاذبه‌های طبیعی در شهرستان باشت، آبشاری است خروشان به نام آبشار خامی باشت، که در نزدیکی این شهرستان و در روستای تل‌چگاه قرار دارد.

 این آبشار از یکی از رشته‌کوه‌های زاگرس سرچشمه گرفته و زیبایی چشم‌گیر و طبیعتی دلربا را در این منطقه ایجاد کرده است، آبشاری دائمی که اطراف آن را درختانی از بلوط، چمشه‌های متعدد، رودخانه‌های پرخروش و بیشه‌زارهای متعدد فراگرفته است.

 در واقع آبشار در تنگه‌ای به نام تنگ‌برا واقع شده  که پس از سه ساعت پیاده‌روی و کوه‌پیمایی می‌توان آن را مشاهده کرد، از ویژگی‌های این منطقه، بکر و دست‌نخورده بودن آن است که با وجود چشمه‌های مشهور دو پیردل و چشمه سرد، محبوبیتی شگرف را در بین گردشگران و مسافران به‌دست آورده است.

منطقه‌ گردشگری رودرونه

حقیقتا یکی از زیباترین مناطق گردشگری در استان کهگیلویه و بویراحمد، منطقه‌ رود ردونه، در ۱۰ کیلومتری شهرستان باشت است که به بهشت گمشده‌ جنوب ایران، شهرت دارد.

این منطقه مکانی بسیار فوق‌العاده برای طبیعت‌گردان، علاقه‌مندان به پیاده‌روی و تماشای دیدنی‌های بکر و دست‌نخورده است.

مناظر تماشایی و کم‌نظیر در دامنه‌ کوه‌های رفیع و دیدنی خامی که همواره محل تراوش آبشارها و چشمه‌های گوارا است به‌دلیل آب شدن برف‌هایش، جاذبه‌ای طبیعی و تحسین‌برانگیز به نام رود زیبای رود رونه و نیز آبشارهایی تماشایی را ایجاد کرده است.

این منطقه از استان کهگیلویه و بویراحمد امروزه پرطرفدارترین تفریحگاهی است که جمع زیادی از مسافران و گردشگران در آن حضور می‌یابند.

منطقه‌ گردشگری شاه بهرام باشت

منطقه‌ گردشگری شاه بهرام در ۴۵ کیلومتری از شهرستان باشت، قرار گرفته است. در واقع، شاه بهرام نام روستایی است کوهستانی که پیش از تبدیل شدن باشت به شهرستان، از دهستان‌های کوهمره خامی بخش باشت، محسوب می‌شد.

 آنچه که توجه بسیاری از گردشگران و مسافران را هنگام حضور در این روستا به خود جلب می‌کند، طبیعت بکر، فوق‌العاده و بسیار زیبای این منطقه است که آن را به یکی از زیباترین نقاط تفریحی و دیدنی شهرستان باشت، تبدیل کرده است.

این منطقه با قرارگیری در مسیر باشت به چرام و دهدشت و نیز احاطه شدن از چهار جهت به پنج روستای فتح، شادگان، لار، چرام و نیمدور، از منظره‌ای چشم‌نواز با پوششی از گیاهان متنوع و زیبا، بهره‌مند است.

همچنین آب و هوای مطبوع و وجود رودخانه‌ای دائمی، حضور گردشگران و مسافران را در این منطقه، پررنگ‌تر کرده است.

مجموعه تاریخی خان احمد باشت

از دیگر جاذبه‌های گردشگری در شهرستان باشت، مجموعه‌ای است تاریخی که در ۲۰ کیلومتری  این شهرستان قرار دارد و به مجموعه‌ خان احمد، شهرت یافته است. گردشگران می‌توانند محوطه‌ای تاریخی را که در جاده‌ اصلی و در مجاورت روستای زیردو خان احمد تا مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد که بالغ بر ۱۲۰ کیلومتر است، مشاهده کنند.

باستان‌شناسان از وجود شهری متعلق به سده‌های میانی اسلامی در منطقه خان احمد خبر داده‌اند، در واقع، در منطقه‌ای به مساحت ۴ هکتار، مجموعه‌ ارزشمند تاریخی قرار گرفته است که با همت مسئولان استان کهگیلویه و بویراحمد به ثبت ملی رسیده است.

 داخل این منطقه‌تاریخی، ساختمانی کهن قرار دارد که به نام چهار صفه‌ خان احمد، شناخته می‌شود. با توجه به ساخت این بنای قدیمی، آثار باقی‌مانده‌ معماری‌ در این منطقه و نیز سفال‌های کشف شده در آن، باستان‌شناسان معتقدند که شهری کهن در این منطقه و در قرون میانی اسلامی، وجود داشته است.

 درخت سرو باشت

یکی از کهن‌ترین جاذبه‌های گردشگری در شهرستان باشت، درختی است کهنسال که به آن درخت سرو باشت، گفته می‌شود. مورخان معتقدند که این درخت قدیمی با ۴۰ متر طول و ۷ متر عرض، عمری بالغ بر ۲۷۰۰ سال را گذرانده و در این روزگار به یکی از دیدنی‌های جالب و معروف شهرستان باشت، تبدیل شده است.

 این درخت در ۵۰ کیلومتری از باشت و در نزدیکی روستای درگ، در مجاورت امام‌زاده سید محمد (ع) دشت‌لار، قرار دارد.

جالب است بدانید که این درخت ۲۰۰ سال از درخت کهنسال و معروف ابرقوی یزد، قدیمی‌تر است که باعث شگفتی بسیاری از مسافران و گردشگران شده است.

منطقه شلالدون باشت

چشم اندازهای طبیعی منطقه شلالدون از توابع شهرستان باشت این مکان را به نگین مناطق گردشگری کهگیلویه و بویراحمد برای پذیرایی از هزاران مسافر نوروزی تبدیل کرده است.

وجود تپه‌های پوشیده از جنگل،  دره‌ها، طبیعت‌بکر،  درختان سر به آسمان کشیده بلوط، بادام، هوای مطبوع و دلپذیر بهاری، علفزارها و گل‌های زرد و قرمز، سفره‌ای از خوان بی انتهای خداوندی در این خطه است که هر چشم مشتاقی را حیران می‌کند.

سایه سار درختان، چمن سبز مخمل گونه، بلندای کوه‌های اطراف این دشت وسیع جلوه‌های طبیعت بکر و دست نخورده و هوای بهاری یادآور  نیایش طبیعت با خداوند عالم است.

قرار داشتن در جاده ارتباطی شیراز به گچساران، هوای دلپذیر بهاری، طبیعت سرسبز و چشم نواز این منطقه از عوامل استقبال گردشگران از این منطقه است.

احداث مخازن آب، سرویس بهداشتی، سکوی نشیمن و واحدهای فروش محصولات غذایی از امکانات موجود این منطقه است. منطقه گردشگری شلالدون در پنج کیلومتری باشت قرار دارد.

* گزارش از علی اکبر پاک

انتهای پیام/

کد خبر 1400011526

برچسب‌ها