بقای گردشگری در گروی پروتکل‌های سفر هماهنگ و تامین مالی

کمیته بحران گردشگری جهانی در سازمان جهانی گردشگری (UNWTO) بار دیگر تشکیل جلسه داد تا راهنمای این حوزه در هماهنگ‌سازی پروتکل‌های بهداشتی و سفر و تامین مالی کسب‌وکارهایی باشد که در تلاشند از این بحران تاریخی نجات پیدا کنند.

به گزارش خبرنگار میراث آریا، نهمین جلسه کمیته بحران راه‌حل‌های پیشرفته برای بزرگ‌ترین چالش‌های پیش روی بازگشت گردشگری بین‌المللی برگزار شد و اعضای کمیته، متشکل از رهبری سیاسی، سازمان‌های بین‌المللی، از جمله سایر آژانس‌های سازمان ملل متحد، امور مالی و بخش خصوصی، در مورد توصیه‌های کمیته بحران، با تمرکز در چهار زمینه اصلی ازسرگیری سفرهای امن و فرامرزی، ترویج سفر ایمن در تمام مقاطع سفرهای توریستی، تأمین نقدینگی برای مشاغل گردشگری و محافظت از مشاغل و بازیابی اعتماد مردم به سفر بحث کردند.

این نشست مجازی به میزبانی عربستان سعودی برگزار شد. وزیر جهانگردی عربستان، جناب احمد ابن‌ عقیل آل کتیب، گفت: «عربستان سعودی برای شتاب بخشیدن به ازسرگیری سفرهای بین‌المللی با شرکای مختلف در بخش‌های دولتی و خصوصی همکاری کرده است. تسهیل سفرهای امن و یکپارچه تنها راه برای جلب اطمینان مسافران و مشاغل گردشگری است که در نهایت عامل بهبود وضعیت این بخش خواهد بود.»

پروتکل‌های هماهنگ و ایجاد اعتماد

این کمیته به عنوان نمونه‌ای از پروتکل‌های مشترک برای استفاده سایر مناطق، از Green Pass پیشنهادی اتحادیه اروپا حمایت کرد. مارگاریتس شیناس، معاون رئیس اتحادیه اروپا در سخنرانی در این نشست عنوان کرد: «ما می‌توانیم تابستان 2021 را آغاز دوران پساهمه‌گیری اعلام کنیم، دوره‌ای که ایمن‌تر، پایدارتر، مقاوم‌تر و شکوفاتر است. بخش گردشگری می‌تواند پیشگام این تلاش باشد و منجر به بهبود اقتصاد اروپا و اقتصاد جهانی شود.»

اعتماد گردشگران به خاطر مسائل مربوط به لغو و استرداد هزینه‌های خدمات گردشگری به شدت خدشه دیده است. آقای شیناس همچنین کارهایی را که برای افزایش اعتماد مصرف‌کننده به گردشگری انجام شده است عنوان کرد و خاطرنشان کرد: «تلاش‌های UNWTO برای ایجاد یک قانون بین‌المللی برای حمایت از گردشگران بسیار مورد استقبال قرار گرفته است. این قانون حقوقی یکی از چندین طرح اصلی UNWTO است که هدف آن بازگرداندن اطمینان به سفرهای بین‌المللی است.»

همچنین در کمیته، UNWTO و IATA (انجمن حمل و نقل هوایی بین‌المللی) از راه‌اندازی قریب‌الوقوع یک ردیاب مقصد جدید خبر دادند. این ابزار در وبسایت‌های هر دو سازمان در دسترس خواهد بود و اطلاعات جامع و به‌روز در مورد محدودیت‌ها و الزامات شرکت‌های هواپیمایی و مقصدها را فراهم می‌کند و به گردشگران امکان می‌دهد آگاهانه انتخاب کنند.

توصیه‌هایی برای بهبود وضعیت

توصیه‌های کمیته بحران گردشگری جهانی UNWTO بر اهمیت سیاست‌گذاری بر اساس مقررات بین‌المللی بهداشت و هوانوردی، از جمله مقررات سازمان بهداشت جهانی (WHO) و سازمان بین‌المللی هواپیمایی بین‌المللی (ICAO)، به‌ویژه راهنمای «تیک‌آف» و کارگروه بازیابی هواپیمایی کشوری (CART) آن، تاکید دارند. ایجاد راهروهای بهداشت عمومی، اجرای راه‌حل‌های دیجیتال بهداشتی و توسعه سیستم مشترک «چراغ راهنمایی» به عنوان یک چارچوب قابل‌شناسایی برای مدیریت ریسک نیز از جمله موارد موجود در میان این توصیه‌ها هستند. وزیر گردشگری یونان و رئیس گروه فنی کمیته بحران UNWTO، هری تئوهریس، همزاه با ارائه این توصیه‌ها گفت: «امسال ما ابزارهای بیشتری (از جمله واکسیناسیون) در چنته داریم تا بتوانیم به تمام دغدغه‌های مسافران و افراد شاغل در بخش گردشگری رسیدگی کنیم.»

تامین مالی برای نجات گردشگری

از طریق کمیته بحران گردشگری جهانی، UNWTO همچنین تلاش کرد یکی دیگر از چالش‌های اساسی گردشگری جهانی، یعنی توقف ناگهانی گردش پول حاصل از گردشگری و نیاز به حمایت از مشاغل و محافظت از مشاغل این حوزه را برطرف کند. UNWTO همراه با ICAO و WHO تنها آژانس‌های سازمان ملل متحد هستند که در ابتکار عمل بین‌المللی خود با OECD همکاری می‌کنند. UNWTO همچنین با بانک اروپایی بازسازی و توسعه (EBRD) همکاری نزدیک دارد تا به نجات و بقای کسب و کارهای مرتبط با گردشگری کمک کند.

OECD و EBRD در آخرین جلسه کمیته بحران مشارکت داشتند و در نهایتِ هماهنگی، از مشاغل گردشگری در طول بحران کنونی حمایت کرده و همچنین پیشنهاد دادند در آینده پایداری و انعطاف‌پذیری بیشتری در این زمینه فراهم شود. مثلا این مهم از طریق ارتقای سطح سرمایه‌گذاری‌های سبز در بخش گردشگری فراهم خواهد شد. همچنین برنامه‌های بانک توسعه آمریکایی (IDB) و شرکت مالی بین‌المللی (IFC) کمیته به‌روز رسانی شد و نمایندگان آنها بر نقش بالقوه نوآوری، سرمایه‌گذاری‌های سبز در گردشگری و حمایت از مشاغل به منظور بهبود از این وضعیت تاکید داشتند.

انتهای پیام/

کد خبر 14000121279855

برچسب‌ها