گردشگری کشاورزی، جذاب و لذیذ

گردشگری کشاورزی ظرفیتی بی‌نظیر از یک نوع گردشگری است که در کشور ما مغفول واقع شده است.

صنعت گردشگری به عنوان صنعتی پایدار، پاک و محرک اقتصاد کشور شناخته می‌شود. این صنعت می‌تواند زمینه فعالیت بخش‌های دیگر اقتصادی کشور را نیز تامین کند.
به‌طور مثال توسعه صنعت گردشگری ارتباط مستقیمی با توسعه عمرانی و خدماتی در یک منطقه دارد و صنعت ساختمان سازی را نیز به رونق می‌اندازد.

گردشگری به طور گسترده و در زمینه‌های مختلفی می‌تواند فعالیت داشته باشد و یا بهتر است بگوییم انواع مختلفی برای توسعه این صنعت نوپا وجود دارد.

گاه در کشورهای حوزه خلیج‌فارس شاهد برخی از این نمونه‌ها هستیم که برای دیدن و لذت بردن در بیابان‌های ماسه‌ای این کشورها تور گردشگری برگزار می‌شود و این همان نقطه عطف و آغاز توسعه این صنعت در یک منطقه است.

تفکر همیشگی گردشگری در ایران مبنی بر ایجاد ساختاری مدرن در کنار ساختار کلاسیک است و همه به یک نوع به دنبال بدیهیات این صنعت تلاش می‌کنند، اگر بخواهیم کنکاشی در همه آنها داشته باشیم به ندرت نوعی خاص از گردشگری را خواهیم دید به طوری که منحصربه‌فرد باشند.

از این موارد انحصاری‌ می‌توان به گلاب مراسم‌های محرم و کوچه فستیوال بوشهر به عنوان دو نمونه موفق یاد کرد.
اما این ظرفیت‌ها فقط در حوزه فرهنگی و هنری نیست و می‌توان در زمینه‌های کشاورزی نیز توسعه خوبی را شاهد بود، نمونه موفق این گردشگری را در گلاب‌گیری کاشان مشاهده می‌کنیم که با رویکردی عالی به برند شدن آن و توسعه این صنعت در کنار صنعت کشاورزی کمک شده است.

از این نوع موارد منحصربه‌فرد در کشور ما بسیار وجود دارد که نیازمند شناخت و برنامه‌ریزی است.

در استان بوشهر نیز این ظرفیت به وفور وجود دارد و باید برای آن برنامه مدونی ترتیب داد.

یکی از این ظرفیت‌ها کاشت و برداشت گوجه‌فرنگی است که یکی از میوه‌های پرطرفدار در رژیم غذایی مردم کل دنیا محسوب می‌شود.

هرچند در علم کشاورزی این میوه را در گروه سبزیجات قرار می.دهند اما به عنوان یک میوه پرطرفدار شناخته می‌شود.

در استان بوشهر کاشت گوجه‌فرنگی در همه فصول سال انجام می‌شود، اما اوج کاشت و برداشت آن به صورت سنتی در اواسط زمستان و اوایل بهار است و در مزارع وسیعی از استان این کشاورزی رونق دارد.

می‌توان در کنار فروش این محصول، صنعت گردشگری کشاورزی را نیز با ایجاد تورهای مختلفی توسعه داد و لذت یک سفر تفریحی در این مزارع را برای گردشگر به وجود آورد.

همان‌گونه که گفته شد استان بوشهر در این صنعت مغفول واقع شده و ظرفیت بی‌شماری همچون نخلستان نیز دارد که با برنامه‌ریزی کوتاه‌مدت و بلندمدت می‌توانیم این بخش از صنعت گردشگری که به حوزه کشاورزی مربوط است را توسعه دهیم.

به طور کلی با رویکردی جدید و نگاهی نوین باید به توسعه این صنعت توجه شود تا زمینه حضور گردشگر را در منطقه به وجود آوریم.

این صنعت نیازمند الگوبرداری است که می‌توان الگوهای موفقی را در کشورهای شرقی آسیا مشاهده کرد.

انتهای پیام/

کد خبر 1400012314

برچسب‌ها