پیام تسلیت معاون میراث‌فرهنگی کشور در پی درگذشت احمد کبیری پیشکسوت باستان‌شناسی

معاون میراث‌فرهنگی کشور با صدور پیامی درگذشت احمد کبیری، پیشکسوت حوزه باستان‌شناسی و مرمت و حفاظت را به جامعه مرمت و میراث‌فرهنگی کشور تسلیت گفت.

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از مرکز روابط‌عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، در متن پیام تسلیت محمدحسن طالبیان آمده است:

«انا لله و انا الیه راجعون

با نهایت تاسف و ناباوری بار دیگر جامعه میراث‌فرهنگی کشور در سوگ یکی دیگر از مفاخر علمی، مرمتی و خدمتگزاران سخت‌کوش، دلسوز و نجیب و بی‌ادعای خود نشست.

خبر در گذشت احمد کبیری در پی سالی که  جامعه میراث‌فرهنگی هنوز در سوگ عزیزان سفر کرده خود بود موجب تاثر و تاسف عمیق شد.

استاد پیشکسوت باستان‌شناسی و مرمت، احمد کبیری از نیک‌مردان جامعه میراث‌فرهنگی بود که با حضور در سازمان میراث‌فرهنگی وقت و فعالیت در حوزه پژوهش‌های  باستان‌شناسی، حفاظت و مرمتِ محوطه و بناهای تاریخی و پس از بازنشستگی نیز بی‌وقفه در راه شناساندن  و حفاظت و مرمت از گنجینه‌های ارزشمند تاریخی این کشور تلاش کرد.

مرحوم کبیری از نادر افرادی بود که فراتر از وظایف محوله به صورت شخصی در شناسایی بناهای در اختیار بخش خصوصی و عمومی گام بر می‌داشت و با دعوت از متخصصان و مشورت با صاحب‌نظران و مالکان با ایجاد جنبشی پرشور در راستای حفاظت و مرمت اثر گام بر می‌داشت.

وی  از همکاران و صاحب‌نظران به‌یادماندنی جامعه میراث‌فرهنگی است که مرمت بناهای تاریخی جزیره کیش و محوطه باستانی شهر حریره، شناسایی و کاوش تپه میرک و دلازیان سمنان، بررسی باستان‌شناسی سربند شهرستان شازند استان مرکزی، بررسی و کاوش معبد آناهیتا کنگاور، کاوش و بررسی‌های شهر سلطانیه، پژوهش و مرمت کاروانسرای قصر بهرام و عین‌الرشید، پژوهش درباره آثار تخت جمشید، اقامتگاه‌های میان‌راهی شاهی اصفهان، فرح‌آباد ساری و ... را در کارنامه خود دارد.

ضایعه درگذشت این استاد فرهیخته را به خانواده ایشان، جامعه علمی و میراث‌فرهنگی کشور و  همکاران وی تسلیت عرض کرده و از درگاه خداوند متعال برای آن مرحوم رحمت واسعه الهی و برای خانواده و بازماندگان، صبر و شکیبایی مسئلت دارم.

نام و یاد و زحمات ارزنده همکار ارزشمند استاد فقید کبیری  همواره در ذهن‌های ما و حافظه فرهنگی این مرز و بوم به یادگار خواهد ماند. روحش قرین آرامش.»

انتهای پیام/

کد خبر 14000213495678

برچسب‌ها