ثبت ۳۰ اثر تاریخی و فرهنگی بوشهر و افتتاح موزه منطقه‌ای خلیج‌فارس

در سال گذشته ۳۰ اثر تاریخی و فرهنگی بوشهر در فهرست آثار ملی به ثبت رسید.

سال گذشته با تلاش کارشناسان ثبت آثار در استان بوشهر، در مجموع ۳۰ اثر تاریخی و فرهنگی شامل هفت اثر منقول، ۱۱ اثر نامنقول و ۱۲ اثر ناملموس در فهرست آثار ملی به ثبت رسید که این موضوع عملکرد مثبت در زمینه ثبت آثار بود و با این کار، حفاظت از مواریث فرهنگی ثبت شده با حساسیت و ضابطه‌مندی بهتر دنبال خواهد شد.

ساماندهی بافت تاریخی بوشهر

از پروژه‌های شاخص استان بوشهر که در سال ۹۹ سامان‌دهی شدند می‌توان به بافت تاریخی شهر بوشهر، آثار تاریخی سیراف، آثار تاریخی جزیره خارگ، و کاخ‌های هخامنشی دشتستان اشاره کرد، همچنین با تلاش معاونت میراث‌فرهنگی بوشهر، عملیات اجرایی پاک‌سازی، تثبیت، مرمت، تعیین حریم، ایجاد راه دسترسی و همچنین سامان‌دهی محیط اطراف آنها انجام شد.

افتتاح موزه منطقه‌ای خلیج فارس

همچنین در سال گذشته موزه منطقه‌ای خلیج فارس که شاخص‌ترین و بزرگ‌ترین موزه جنوب کشور است در بوشهر افتتاح و به بهره برداری رسید، اعتبار هزینه شده برای این موزه ۴۱۰ میلیارد ریال بود و بیش از ۲ هزار شی تاریخی از کرانه و پس کرانه خلیج فارس در آن سامان‌دهی و حفاظت می‌شود.

مرمت 86 اثر تاریخی 

 سامان‌دهی ۳۰۰ اثر و مرمت ۸۶ اثر تاریخی از دیگر فعالیت‌های معاونت میراث‌فرهنگی استان بوشهر در سال ۹۹ بود و یکی دیگر از کارهای ارزشمند این معاونت در سال گذشته، جانمایی قسمتی از موزه منطقه‌ای خلیج فارس به‌عنوان آزمایشگاه مرمت آثار و اشیا، با تجهیزات پیشرفته و به‌روز بود که در این راستا به غیر از مرمت و تثبیت برخی از آثار موزه خلیج فارس، از این پس تمام اشیا کشف شده در استان در همین آزمایشگاه مرمت خواهد شد.

با تلاش و پیگیری معاونت میراث‌فرهنگی استان بوشهر دو محوطه تاریخی سیراف و چرخاب با اعتباری بالغ بر ۲۵ میلیارد ریال در سال ۹۹ سامان‌دهی شد و در مجموع سال گذشته ۴۳۵ هزار نفر از علاقه‌مندان به مواریث‌فرهنگی، از محوطه‌های تاریخی بوشهر بازدید کردند.

واگذاری 6 بنای تاریخی بوشهر به بخش خصوصی

یکی از اولویت‌های معاونت میراث‌فرهنگی استان بوشهر، واگذاری بناهای تاریخی به بخش خصوصی بود تا به حفاظت، تثبیت و احیای ابنیه‌ها کمک شود و در این زمینه نیز، از طریق ماده ۲۷، در سال گذشته ۶ ابنیه تاریخی بوشهر به بخش خصوصی واگذار شد.

 

انتهای پیام/

کد خبر 1400021378

برچسب‌ها