رشته‌های منسوخ‌شده صنایع‌دستی در استان زنجان احیا می‌شوند

معاون صنایع‌دستی استان زنجان، از احیای رشته‌های منسوخ‌شده صنایع‌دستی جاجیم پنبه‌ای، پرده بافی و مینای ملیله در این سطح استان خبر داد.

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان، الناز خدایی فرد روز 21 اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۰ اظهار کرد: «با توجه به تعدد رشته‌های صنایع‌دستی در سطح استان، سه رشته منسوخ‌شده شناسایی شد. احیا و معرفی این هنرها که در حال منسوخ شدن هستند بسیار ضروری است و این برنامه در دستور کار معاونت صنایع‌دستی استان قرار گرفته است.»

معاون صنایع‌دستی استان زنجان ادامه داد: «آموزش مجدد رشته‌­های جاجیم پنبه‌ای و پرده‌بافی توسط استادکاران مسن اجرا می‌شود. زیرا نسل جدید از وجود چنین هنرهایی بی‌اطلاع هستند.»

او گفت: «افرادی که شناسایی و صلاحیت و تبحر آنان مورد تأیید قرار گیرد می‌توانند از حمایت‌ها، دریافت مجوز، دریافت تسهیلات کم‌بهره به‌منظور احیا و تولید صنایع‌دستی استفاده کنند.»

خدایی فرد به فعالیت کارگاه صنایع‌دستی اشاره کرد و افزود: «با آموزش و مستندسازی می‌توان نحوه‌ اجرای این رشته‌های اصیل و ریشه‌دار را به نسل جوان علاقه‌مند انتقال داد تا حداقل به فراموشی سپرده نشود.»

انتهای پیام/

کد خبر 1400022146

برچسب‌ها