تأثیر پاندمی کرونا بر گردشگری و راهکارهای برون‌رفت

شیوع ویروس کرونا در نقاط مختلف جهان و خانه‌نشین شدن مردم تأثیر بسیار زیادی در کاهش میزان سفرها داشته و یک تهدید جدی برای سلامت روان جامعه ایجاد کرده است که به گفته‌ی بسیاری صاحب‌نظران و روان‌شناسان سونامی اختلالات روانی در پیش است.

در بررسی سلامت روان افراد یکی از سؤالاتی که از مراجعان پرسیده می‌شود این است که چه چیزهایی آن‌ها را خوشحال می‌کند یا از چه چیزی لذت می‌برند. در طول ۱۴ سالی که مشغول به کار بالینی بوده‌ام جوابی که از اکثر مراجعه‌کنندگان شنیدم، رفتن به سفر را یکی از مهم‌ترین عوامل خوشحالی خود دانسته‌اند.

اصولاً انسان‌ها موجوداتی هستند که از تکرار و یکنواختی بیزار بوده و مایل هستند که گاهی اوقات تغییراتی را در روند زندگی خود ایجاد کنند، افرادی که روند زندگی خود را بر اساس کار، خانه، خواب می‌گذارند بیشتر از افراد اهل تفریح و گردش در معرض بیماری‌هایی از قبیل افسردگی، اضطراب و وسواس فکری قرار می‌گیرند.

در سلسله‌مراتب نیازهای انسان پس از نیازهای فیزیولوژیک، نیاز به حس امنیت قرار دارد که در برآورده شدن آن‌ها، نیاز به امنیت روانی سفر و گردش یک رکن اساسی به‌حساب می‌آید. شیوع ویروس کرونا در نقاط مختلف جهان و خانه‌نشین شدن مردم تأثیر بسیار زیادی در کاهش میزان سفرها داشته و یک تهدید جدی برای سلامت روان جامعه ایجاد کرده است که به گفته‌ی بسیاری صاحب‌نظران و روانشناسان سونامی اختلالات روانی در پیش است.

برای پیشگیری از بسیاری از این آسیب‌های احتمالی و کاهش آسیب‌های واردشده بر صنعت گردشگری، در تمام دنیا و با توجه به تجاربی که در ماه‌های گذشته در رابطه با این ویروس منحوس به دست آورده‌ایم به‌ویژه یافته مهمی که در رابطه با عدم انتقال ویروس از سطوح، وقت آن رسیده است که برنامه دقیقی برای ازسرگیری سفرها ارائه شود.

باید بدانیم که چه بخواهیم، چه نخواهیم افرادی از سر نیاز روانی به سفر، هر طور که شده برای سفر رفتن خود برنامه‌ریزی خواهند کرد و چون برنامه خاصی در پیش رو ندارند ما شاهد پیک‌های بعدی کرونا خواهیم بود. متأسفانه بسیاری از افراد این پیک‌ها را به سفر نسبت می‌دهند، چون به‌محض باز شدن راه‌های کشور، هجوم برای مسافرت را خواهیم داشت.

بنابراین شایسته است به‌جای سرزنش و توهین به شخصیت افرادی که اهل گردش و سفر هستند، برنامه جامعی برای توزیع سفرها در ایام هفته و در ماه به منظور جلوگیری از بی‌نظمی تدوین شود. همچنین در مرخصی‌های نوبتی در اواسط هفته در نظر گرفته شود تا روند سفرها با برنامه تشویقی برای مسافرت‌ها در ایام غیر تعطیل تسهیل شود.

نکته آخر اینکه رفتار ویروس کرونا قابل پیش‌بینی نبوده و معلوم نیست تا چه زمانی مهمان ناخوانده ما باشد، پس خانه‌نشینی یک‌راه امن برای مقابله با آن نیست.

انتهای پیام/

کد خبر 14000309640393

برچسب‌ها