هفتمین جلسه شورای سیاست‌گذاری و تشکل‌های صنایع‌دستی استان گیلان برگزار شد

هفتمین جلسه شورای سیاست‌گذاری و تشکل‌های صنایع‌دستی استان گیلان به ریاست معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و به میزبانی استانداری گیلان برگزار شد.

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان گیلان، هفتمین جلسه شورای سیاست‌گذاری و تشکل‌های صنایع‌دستی استان گیلان به ریاست پویا محمودیان، معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و به میزبانی کیمیا تنهایی معاون توسعه‌مدیریت و منابع استانداری گیلان روز شنبه 8 خرداد 1400 برگزار شد.

در این جلسه فرزاد رشیدی، معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی استان گیلان گزارشی از روند اقدامات انجام‌شده در خصوص ایجاد تشکل‌های تخصصی صنایع‌دستی و اهداف و برنامه‌های این تشکل‌ها و نیز همچنین گزارشی از روند ثبت شهر و روستاهای ملی و جهانی استان گیلان ارائه کرد.

در ادامه این نشست نمایندگان تشکل‌های تخصصی صنایع‌دستی گیلان پس از تقدیر از زحمات معاونت صنایع‌دستی کشور در خصوص ارتقاء جایگاه صنایع‌دستی کشور و کسب رتبه اول جهان در ثبت صنایع‌دستی و نیز تقدیر از حمایت‌های معاونت صنایع‌دستی کشور، در ثبت 5 روستا و شهر ملی استان گیلان با محوریت ‌صنایع‌دستی، به بیان دیدگاه‌ها و برنامه‌های موجود در مسیر تولید و تجارت صنایع‌دستی پرداخته و در حوزه بهره‌برداری از ثبت شهرها و روستاهای ملی صنایع‌دستی گیلان به بحث و تبادل نظر پرداختند. حاضران در این نشست به بیان تجربیات موفق توسعه حصیربافی در فشتکه، روستای ملی حصیر پس از ثبت ملی و توسعه رشتی‌دوزی در رشت، شهر ملی رشتی‌دوزی و نوآوری و ایجاد تنوع در محصولات تولیدی فوق اشاره کردند. همچنین بحث حمایت از کارگاه‌های شال‌بافی روستای ملی ارده و چوب‌تراشی روستای ملی شالما و عنبران‌محله، روستای ملی گلیم‌بافی در این جلسه مطرح شد.

در ادامه این جلسه فرهاد غلامعلی فلاح، مدیرکل دفتر حمایت از تولید معاونت صنایع‌دستی کشور به بیان شرایط و ضوابط حمایت از هنرمندان به خصوص در حوزه بیمه پرداخت و ویدا توحدی، مدیرکل دفتر توسعه و ترویج معاونت صنایع‌دستی کشور به بیان صدمات وارده از شیوع بیماری کرونا در حوزه آموزش و برگزاری دوره‌های آموزش مجازی صنایع‌دستی اشاره کرد.

پویا محمودیان معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی کشور در این جلسه، ضمن تشریح برنامه‌های پیش رو در معاونت صنایع‌دستی کشور، بر لزوم توجه بیشتر به ساماندهی تولید در سالی که به نام تولید، پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها مزین شده است تأکید کرد. همچنین ارتقاء کیفیت برای توانمندسازی صنعت‌گران صنایع‌دستی در میدان رقابت در بازار صادرات، توسعه کسب و کارها با اعطا تسهیلات و توسعه زیرساخت‌ها، ایجاد بازارچه‌های دائمی و ایستگاه‌های زیبا در منظر شهری، توسعه سایت‌های تجارت الکترونیک و ایجاد خانه‌های خلاق به عنوان مغز متفکر ارائه‌ راه‌حل‌های مشکلات صنایع‌دستی و تبلور خلاقیت‌ها از دیگر مواردی بود که در این نشست مطرح شد.

محمودیان با اشاره به ایجاد حس نشاط و افزایش تولید در شهر و روستاهای ملی و جهانی، پیگیری بحث تشکل‌های تخصصی صنایع‌دستی در استان گیلان و مطالبه‌گری هنرمندان در حوزه‌های کلان و رقابت سالم و همدلی و همکاری در میان هنرمندان شهر و روستاهای ملی استان را مایه خرسندی برشمرد و بر نصب بیلبوردها و تابلوهای تبلیغاتی در شهرها و روستاهای ملی برای آشنایی هرچه بیشتر مردم با تولیدات صنایع هنرهای سنتی تأکید کرد.

در پایان این نشست نمایندگان و اعضای شورای سیاست‌گذاری استان گیلان خواهان حمایت وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی از ثبت جهانی روستای فشتکه به عنوان روستای جهانی حصیربافی شدند.

در این نشست، تفاهم‌نامه همکاری مشترک چندجانبه بین صندوق روستایی و عشایری، استانداری گیلان، بیمه سلامت و بیمه تکمیلی توسط معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی کشور معاون استاندار گیلان برای تسهیل و بهبود خدمات بیمه‌ای هنرمندان و صنعتگران استان گیلان به امضا رسید.

انتهای پیام/

کد خبر 14000310709846

برچسب‌ها