مدل موفق بهره‌برداری از ظرفیت‌های صنایع‌دستی در توسعه پایدار در روستای سیاه‌رودبار استان گلستان تشریح شد

کارگاه ارائه تجربیات موفق بهره‌برداری از ظرفیت‌های صنایع‌دستی در توسعه پایدار، با حضور پویا محمودیان معاون صنایع‌دستی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی برگزار شد.

به‌گزارش خبرنگار میراث آریا، در این نشست که پیش از ظهر امروز دوشنبه 24 خرداد 1400 در محل سالن فجر وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی برگزار شد، مدل موفق بهره‌برداری از ظرفیت‌های صنایع‌دستی در توسعه پایدار روستای سیاه‌رودبار استان گلستان که به‌عنوان روستای ملی صنایع‌دستی ثبت ملی شده است بررسی شد و مسئولان سازمان مردم‌نهاد فعال در حوزه صنایع‌دستی این روستا به تشریح فعالیت‌ها و اقدامات انجام شده پرداختند.

در این نشست تعدادی از مسئولان سازمان‌های مردم‌نهاد فعال در حوزه صنایع‌دستی به بیان نظرات خود پرداختند و فرهاد مسعودی فعال حوزه صنایع‌دستی و گردشگری موفقیت‌های روستای سیاه‌رودبار استان گلستان در این حوزه از جمله ایجاد بوم‌گردی و نیز راه‌اندازی فروشگاه صنایع‌دستی در این روستا را تشریح کرد.

مسعودی که شغل اصلی او جنگل‌بانی است توانسته با همکاری اهالی روستا و حمایت‌های اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان گلستان به توسعه پایدار روستای سیاه‌رودبار این استان از طریق بهره‌برداری از ظرفیت‌های صنایع‌دستی پرداخت که از فعالیت‌های او و اهالی روستا به‌عنوان یک مدل موفق در این خصوص نام برده می‌شود و تجربیات موفق این روستا در این حضور معاون صنایع‌دستی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی تشریح شد.  

در این نشست پویا محمودیان معاون صنایع‌دستی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در سخنانی گفت: «در دوران کرونا فعالان صنایع‌دستی روزهای سختی را سپری کردند و متحمل مشکلات زیادی شدند. با این حال با همت و تلاش به راه خود ادامه دادند و از طرق مختلف از جمله فضای مجازی فروش محصولات خود را انجام دادند و امیدواریم با مهار ویروس کرونا و واکسیناسیون عمومی شاهد رونق هرچه بیشتر صنایع‌دستی در کشور باشیم.»

او افزود: «امروز خوشبختانه در این جلسه شاهد ارائه تجربیات موفق روستای سیاه‌رودبار استان گلستان هستیم که این روستا به‌عنوان روستای ملی صنایع‌دستی ثبت شده و اهالی روستا با همت و پشتکار مثال‌زدنی توانسته‌اند این روستا را به یک مدل موفق در توسعه پایدار با بهره‌برداری از ظرفیت‌های صنایع‌دستی تبدیل کنند.»

محمودیان اضافه کرد: «هم‌‌راستای با فعالیت‌های خوب این روستا، شاهد امضای تفاهم‌نامه بین اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان گلستان با اداره‌کل محیط زیست آن استان هستیم که به‌طور حتم نتایج خوبی را به دنبال دارد و می‌تواند به توسعه صنایع‌دستی به‌عنوان یک صنعت سبز بیش از پیش کمک کند.»

معاون صنایع‌دستی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در ادامه گفت: «زمانی که یک روستا یا شهر ملی یا جهانی می‌شود شاهد حضور و حمایت مسئولان محلی از جمله استانداران هستیم. روستای سیاه‌رودبار نمونه موفقی از حمایت مسئولان استانی است. این روستا روستای ملی صنایع‌دستی است و امید داریم در آینده به‌عنوان روستای جهانی صنایع‌دستی نیز ثبت شود. ثبت جهانی یک شهر یا روستا اولین نتیجه‌ای که به دنبال دارد این است که این شهر یا روستا دیده می‌شود و افراد بیشتری با آن منطقه آشنا می‌شوند.»

او در ادامه به اهمیت ایجاد بازارچه‌های صنایع‌دستی اشاره کرد و افزود: «خوشبختانه در بودجه 1400 وزارتخانه ردیف مشخصی برای بازارچه‌های صنایع‌دستی اختصاص یافته است.»

محمودیان در پایان این نشست با قدردانی از تلاش‌های انجام شده در روستای سیاه‌رودبار استان گلستان اظهار امیدواری کرد این مدل موفق بتواند در سایر روستاها که دارای ظرفیت‌های صنایع‌دستی هستند، اجرایی شود.

انتهای پیام/

کد خبر 14000324622894

برچسب‌ها