خانه مهدی‌خان رفیعی خراسان جنوبی احیاء می‌شود

کارشناس ارشد مرمت بناها و بافت‌های تاریخی اداره‌‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان جنوبی از احیا خانه مهدی‌خان رفیعی شهرستان درمیان خبر داد.

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل‌ از روابط‌عمومی اداره‌‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان جنوبی، محمدعلی بزرگمهر روز یک‌شنبه 30 خردادماه 1400 گفت: «داخل روستای درميان خانه‌های تاريخی متعددی با ويژگي‌های معماری اصيل ايرانی وجود دارد كه يكی از اين خانه‌ها مشهور به خانه مهدی‌خان رفيعی از جالب‌ترين آنها به شمار می‌رود. اين بنا كاملا بر اساس ويژگی‌های معماری ايرانی بوده و دارای عناصر و اجزای متعدد از قبيل سردر ورودی، هشتی، دالان، حياط مركزی، اطاق‌های متعدد در اطراف حياط، مطبخ و شاهنشين است.»

کارشناس ارشد مرمت بناهای تاریخی اداره‌‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان جنوبی افزود: «ورود به داخل بنا از طريق سردر ورودی كه دارای طاق كليل است، امكان‌پذير است. پس از ورودی هشتی، دالان و سپس حياط بنا قرار دارد. در دو طرف حياط عناصری در دو طبقه شامل راهروها، شاهنشين و پلكان ورود به طبقه فوقانی وجود دارد.»

بزرگمهر ادامه داد: «از ويژگی‌های ممتاز اين بنا تزیينات و هنرهای وابسته به معماری است كه جلوه خاصی به آن داده است. تزئينات گچبری در بخش‌های مختلف بنا از جمله تزیينات اسليمی، مقرنس، رسمي‌بندی و حاشيه‌های گچبری شده اطراف طاق‌ها وطاق‌نماها و نيز تزیينات مربوط به پوشش چوبی سقف‌ها بيشترين ميزان تزیينات را شامل می‌شود. وجود ارسی‌های متعدد در قسمت‌های مختلف بنا از جمله در شاهنشين با طرح‌های هندسی و شمسه از ديگر تزیينات اين بنا به شمار می‌رود.»

او گفت: «امسال با توجه به همت مالک خانه اقدامات خوبی در این بنای تاریخی انجام شده است و بخش عمده تاسیسات برق، گاز و تجدید اندودها و مرمت درها و ارسی‌ها توسط مالک انجام شده است که قابل تقدیر و سپاسگزاری است.»

بزرگمهر افزود: «اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی نیز در ادامه فعالیت‌های مرمتی این خانه از محل اعتبارات ملی مشارکتی مبلغ 500 میلیون ريال برای بازسازی بخش مسکونی خدمه‌ی ساکنین این خانه اختصاص داده است.»

او اظهار امیدواری کرد: «با انجام این اقدامات بنای ارزشمند خانه تاریخی رفیعی یک گام دیگر تا احیای کامل نیاز دارد که با تخصیص اعتبارات و همت مالک در مشارکت با میراث‌فرهنگی تا پایان سال جاری تحقق خواهد یافت.»

خانه مهدی خان رفیعی در سال 1384 تحت شماره 12090 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

انتهای پیام/

کد خبر 1400033013628

برچسب‌ها