صدور 3143 پروانه فعالیت در حوزه صنایع‌دستی اصفهان

در سال ۱۳۹۹ با توجه به محدودیت‌هایی که رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی ایجاد کرده بود به‌دلیل شیوع بیماری کرونا، معاونت صنایع‌دستی اداره کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان اصفهان تمام تلاش خود را در راستای حمایت از تولید و آموزش صنایع‌دستی در استان اصفهان انجام داد که امید است با ورود به دوره پسا کرونا شاهد رونق هرچه بیشتر صنایع‌دستی استان اصفهان باشیم.

با توجه به لزوم حمایت از هنرمندان و تولیدکنندگان صنایع‌دستی، در سال ۱۳۹۹ از این فرهیختگان و هنرمندان در حد توان حمایت به‌عمل آمد، همچنین تعداد ۳۱۴۳ پروانه فعالیت در حوزه صنایع‌دستی در سطح استان اصفهان نیز در سال ۱۳۹۹ صادر شد. 

کارگاه‌های آموزشی صنایع‌دستی برگزارشده

با وجود تعطیلی بسیاری از واحدهای آموزشی در طی سال ۱۳۹۹، تلاش شد تا با اطلاع‌رسانی و آگاهی بخشی به نسل‌های جدید ایرانی، در حوزه آموزش و ترویج صنایع‌دستی، کارگاه‌های آموزشی متعددی برگزار شد که در این دوره‌ها تعداد ۲۴۴ نفر به‌صورت کوتاه مدت و ۴۰۹ نفر در بخش آموزش شاغلین موفق به گذراندن دوره‌های آموزشی شدند. 

حمایت از تولید و صدور مجوزهای مرتبط

در حوزه حمایت از تولید نیز کارشناسان معاونت صنایع‌دستی اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اصفهان با تشویق و ترغیب علاقمندان به حوزه‌های صنایع‌دستی، تعداد ۱۹۹ فقره پروانه تولید کارگاهی، ۸۷۹ فقره پروانه تولید انفرادی و ۲۵۶ کارت شناسایی صنایع‌دستی صادر کنند، همچنین تعداد ۳۶۸ فقره پروانه تولید کارگاهی، ۱۴۴۱ فقره پروانه تولید انفرادی و ۳۳ کارت شناسایی صنایع‌دستی نیز در سال ۱۳۹۹ تمدید شد. 

برپایی نمایشگاه‌ها و بازارچه‌های صنایع‌دستی

در سال ۱۳۹۹ و با توجه به لزوم رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی و دستورالعمل‌های مرتبط که برگزاری هرگونه نمایشگاه را ممنوع اعلام کرده بود، با رعایت تمامی این شیوه نامه‌های بهداشتی، در حوزه بازرگانی و صادرات صنایع‌دستی تعداد ۴۱ بازارچه موقت و تابستانی و همچنین ۱۸ نمایشگاه صنایع‌دستی در پهنه استان اصفهان برگزار شد. 

حمایت و ارائه تسهیلات به شاغلان حوزه صنایع‌دستی

در حوزه تسهیلات نیز تعداد ۵۶ فقره مجوز مشاغل خانگی مستقل و تعداد ۶۷ مجوز مشاغل خانگی پشتیبان صادر شد. همچنین میزان تسهیلات تخصیص یافته در حوزه مشاغل خانگی مستقل ۶۷۴۰ میلیون ریال و در حوزه مشاغل خانگی پشتیبان مبلغ ۴۰میلیارد و ۹۲۰میلیون ریال بوده است. 

نوراله عبداللهی سرپرست معاونت صنایع‌دستی و هنرهای سنتی اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اصفهان همچنین گفت: «میزان اعتبار تخصیص یافته به‌منظور توسعه و راه‌اندازی کارگاه‌های هنرهای سنتی استان اصفهان در سال ۱۳۹۹ بالغ بر ۷۰۰ میلیون ریال است، همچنین اعتبار تخصیص یافته به حوزه آموزش، توسعه و ترویج صنایع‌دستی استان اصفهان در طی سال ۱۳۹۹ بالغ بر ۳میلیارد و ۶۵۴میلیون ریال است.» 

در حوزه فرهنگی در طی سال ۱۳۹۹، معاونت صنایع‌دستی و هنرهای سنتی استان اصفهان در ساخت و تولید فیلم‌های ترویجی، مستندها، تولید محتوای فرهنگی و سایر اقلام فرهنگی دیگر نیز با بخش خصوصی مشارکت فعالی داشته است. 

* گزارش از هاجر شریفی، کارشناس صنایع‌دستی و مسئول دبیرخانه اصفهان شهر جهانی صنایع‌دستی

 

انتهای پیام/

کد خبر 1400033023909

برچسب‌ها