پیام معاون میراث‌فرهنگی کشور به مناسبت ثبت جهانی هورامان/اروامانات

معاون میراث‌فرهنگی کشور با صدور پیامی ثبت جهانی منظر فرهنگی اورامانات/هورامان را به عنوان بیست و ششمین اثر تاریخی‌فرهنگی ایران در چهل‌وچهارمین نشست کمیته میراث جهانی یونسکو تبریک گفت.

به‌گزارش میراث‌‌آریا، در پیام محمدحسن طالبیان آمده است:

«هورامان/اورامانات سرزمین مهربانی­ها در قلب رشته کوه‌های زاگرس است، سرزمینی اهورایی، برافراشته و آرام نشسته بر بلندای کوهستان که مردمانش به دانایی، آداب زیستن در طبیعت سخت آن را یافته و با ابداع و بکارگیری شیوه­‌های خاص مدیریت خاک و آب و سنت­‌های ویژه کشاورزی، دامداری و ساخت مسکن در بسترهای پر شیب کوهستانی به زیبایی در طول تاریخ در آن می­‌زیند.

اورامانات/هورامان که به تعبیر ادبیات میراث جهانی، منظری فرهنگی به شمار می­‌رود، سرزمینی پهناور و خاص از ایران عزیز است با عناصر فرهنگی و طبیعی ویژه که پایداری و پویایی حیات کالبدی‌­اش در پیوستگی تام با میراث‌فرهنگی ناملموس مردمان این منطقه تعریف می­‌شود.

ثبت منظر فرهنگی هورامان/اورامانات در فهرست میراث جهانی یونسکو تاییدی بر ارزش‌­های برجسته این سرزمین در مقیاس جهانی و گواه توافقی بین‌المللی برای حفاظت و توسعه پایدار این سرزمین در آینده است و البته افتخاری دیگر برای ملت شریف ایران به ویژه مردم عزیز استان­‌های کردستان و کرمانشاه به شمار می‌­رود.

 بر خود لازم می­‌دانم ضمن تقدیر از مردم پرتلاش این مناطق و جوامع محلی که در جهت رفع موانع ثبت جهانی این اثر همکاری موثر مبذول داشتند، از تمامی همکارانی که در تهیه و تدوین پرونده ثبت جهانی هورامان/اورامانات طی پنج سال گذشته به طور شبانه‌روزی اهتمام لازم معمول داشتند نیز سپاسگزاری کنم و ثبت جهانی این اثر بی‌نظیر فرهنگی را به ملت شریف ایران و به‌ویژه جامعه میراث‌فرهنگی کشور تبریک و تهنیت عرض می‌کنم.

امیدوارم همچون گذشته مردم و مسئولان این مناطق در حفظ تمام ویژگی­‌های میراث ملموس، ناملموس و تنوع­‌های زیست ­محیطی و فرهنگی این منظر بیش از پیش کوشا بوده و آینده سرزمین هورامان/اورامانات بسان تاریخ با شکوهش، فرازمند و از هر گزندی در امان باشد.»

انتهای پیام/

کد خبر 14000505640624

برچسب‌ها