پیشنهاد ثبت بازارهای جهانی صنایع‌دستی نخستین بار توسط ایران ارائه شد

معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی کشور گفت: «پیشنهاد ثبت بازارهای جهانی صنایع‌دستی توسط ایران برای نخستین‌بار به شورای جهانی صنایع‌دستی ارائه شده است و به همین منظور کشورمان ابتدا درصدد ثبت ملی بازارهای صنایع‌دستی است که به امید خدا نخستین آن، بازار سعدالسلطنه قزوین خواهد بود.»

به‌گزارش خبرنگار میراث‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌آریا، پویا محمودیان در سومین اجلاس بین‌المللی دبیران و شهرداران شهرهای جهانی صنایع‌دستی که به شکل مجازی و ویدئو کنفرانس امروز چهارشنبه 13 مرداد 1400 برگزار شد، گفت: «‌ثبت جهانی یک شهر یا روستا، امری بسیار مهم محسوب می‌شود و شهر یا روستای مورد نظر باید واجد شرایط خاص شود تا بتواند چنین عنوانی را کسب کند.»

او افزود: «اما آنچه که بیش از هر چیز در این میان دارای اهمیت است، توان تعامل بالای مسئولان عالی رتبه یک شهر یا روستای جهانی در جمیع زمینه‌ها با دیگر شهرها و روستاهای جهان است به عبارت دیگر یک شهر جهانی باید در موضوع خاص خود مقبولیت و مرکزیت جهانی داشته باشد. یعنی بتواند برای دیگر شهرهای فعال در آن زمینه، نقش الگو را ایفا کرده و در عین حال بتواند به سیاست‌گذاری بپردازد.»

 معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی کشور تصریح کرد: «ضروری است زیر ساخت‌های لازم ارتباطی در چنین مناطقی فعال و نهادهای مربوطه در خدمات‌رسانی کاملا ورزیده باشند. جهانی شدن فرصتی برای دیده شدن و در مرکز توجه قرار گرفتن توسط گردشگران، تجار، علاقه‌مندان به هنر و ... است.»

محمودیان بیان کرد: «شهرها و روستاهای جهانی صنایع‌دستی فرصتی درخشان و ناب برای معرفی فرهنگ و هنر یک کشور است. در ایران 14 شهر و روستای جهانی صنایع‌دستی و دو شهر خلاق صنایع‌دستی وجود دارد. همچنین ایران 52 شهر و روستای ملی صنایع‌دستی دارد که پرونده ملی شدن شهرها و روستاها پیش زمینه آمادگی یک شهر و روستا برای قرار گرفتن در مرحله جهانی شدن است.»

او اظهار کرد: «ملی شدن شهر و روستاها انگیزه‌ای ارزشمند برای ارتقای شاخص‌های صنایع‌دستی این شهر و روستاها هستند.»

معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی کشور ادامه داد: «با توجه به اهمیت جایگاه صنایع‌دستی جهان و تعداد افرادی که در درآمدزایی، اشتغال آفرینی، حفظ هنر و فرهنگ، کمک به اقتصاد خانوار و ... در این حوزه نقش آفرینی می‌کنند در پایان این اجلاس امیدوارم که با همفکری، کمک و همکاری یکدیگر بتوانیم به موضوع شبکه‌سازی، بازارهای مشترک، زمینه‌سازی برای ارتباط، تعامل و ... دست پیدا کنیم.»

او تصریح کرد: «امروز تجربیات بیان شده توسط مهمانان خارجی این اجلاس به طور یقین برای ما بسیار ارزشمند و قابل استفاده خواهد بود، همچنین برگزاری جلساتی بین مسئولان شهر و روستاهای جهانی موجب دستیابی به مدل‌های کاری مشترک خواهد شد.»

معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی کشور در حاشیه سومین اجلاس بین‌المللی دبیران و شهرداران شهرهای جهانی صنایع‌دستی از ابراهیم علی میرچی، حسین رمضانی محمدی، فریده آقا حسینی و میترا رئیسی از بازنشستگان سال 99 معاونت صنایع‌دستی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در سالن فجر این وزارتخانه امروز چهارشنبه 13 مرداد 1400 تقدیر کرد.

\"\"\"\"

انتهای پیام/

کد خبر 14000513640160

برچسب‌ها