توانمندسازی بانوان در حوزه‌ صنایع‌دستی کلید کاهش معضلات اجتماعی است

۱۷ سال فعالیت در قالب انجمن‌های مردم‌نهاد و نمایندگی این مؤسسات در دفتر امور مجامع و تشکل‌های مردم‌نهاد کشور و آموزش صنایع‌دستی به اقشار کم‌برخوردار، تنها گوشه‌ای از فعالیت‌های زهرا قلی‌زاده، مدیرعامل انجمن برگزیده کشوری همیاران استان سبز است.

ضمن تبریک به شما برای انتخاب تشکل انجمن همیاران استان سبز به عنوان تشکل برتر در نخستین جشنواره ایرانیان، خود را معرفی کرده و بفرمایید تشکل همیاران استان سبز چه مدت در حوزه آسیب‌های اجتماعی مشغول به فعالیت است؟ 

زهرا قلی‌زاده هستم، مدیرعامل جمعیت همیاران استان سبز گیلان، دارای مدرک کارشناسی ارشد در رشته مدیریت بازرگانی و کارشناسی آسیب‌شناسی اجتماعی. دوازده سال به عنوان نماینده مؤسسات مردم‌نهاد استان گیلان در دفتر امور مجامع و تشکل‌های مردم‌نهاد کشور و عضو هیأت مؤسس شورای هماهنگی سازمان‌های غیردولتی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مشغول به فعالیت بوده‌ام. در رابطه با جمعیت همیاران استان سبز نیز، این تشکل از سال ۱۳۸۳ آغاز به کار کرده و ۱۷ سال در حوزه حمایت از اقشار آسیب‌پذیر و توامندسازی بانوان در حوزه‌های گردشگری و صنایع‌دستی فعال است.

محوریت فعالیت‌های انجمن همیاران استان سبز در چه حوزه‌ای است؟ 

مهم‌ترین هدف انجمن همیاران استان سبز، پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی و توامندسازی جوانان و بانوان با نگاه تخصصی به حوزه‌های آموزش، اشتغال و فروش محصولات صنایع‌دستی و بسته‌های جذب گردشگر است. از دیگر فعالیت‌های این انجمن می‌توان به تسهیل امور بانوان بی‌سرپرست و بدسرپرست و آموزش به این افراد با محوریت ایجاد درآمد از فعالیت‌های مرتبط با امور گردشگری و صنایع‌دستی است. همچنین به علت این امر که مجوز انجمن ما از استانداری و همچنین بهزیستی صادر شده است، حدود یک سال است که با برگزاری برنامه‌های محله‌محور، در محله‌های حاشیه‌ای و فقیرنشین، فعالیت خود را به نسبت گذشته افزایش داده‌ایم. 

نحوه جذب اعضا در انجمن شما به چه شکل بوده و افراد علاقه‌مند چگونه می‌توانند عضو انجمن همیاران استان سبز شوند؟ 

جذب داوطلبان برای عضویت در انجمن همیاران استان سبز به شکل داوطلبانه بوده و اعضا می‌توانند با حضور در کلاس‌های این انجمن با دریافت آموزش‌های لازم در حوزه‌های توامندسازی از طریق تولید محصولات صنایع‌دستی و غنی‌سازی اوقات فراغت جوانان و بانوان فعالیت خود را آغاز کنند. 

اهمیت موضوع فعالیت تشکل همیاران استان سبز چیست؟ 

همانطور که اشاره شد، پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی و توانمندسازی بانوان از جمله مهمترین اهداف انجمن همیاران استان سبز است. ما در روند اجرای برنامه‌های خود، آموزش مهارت‌های زندگی و توانمندسازی بانوان در حوزه‌های اقتصادی را دنبال می‌کنیم. در این برنامه‌ها اغلب بانوانی مشاهده می‌شود که به دلیل شرایط بد مالی، آسیب‌های ناشی از محله‌های حاشیه‌ای و فقر دچار معضلات عدیده‌ای هستند و به علت اینکه اغلب ازعدم استقلال مالی رنج می‌برد این معضلات تأثیر دوچندانی بر زندگی و سلامت روان آن‌ها دارد. همکاران ما به شکل تخصصی در آموزش انواع رشته‌های صنایع‌دستی سال‌ها است که به این حوزه ورود کرده‌اند و بعد از نزدیک به ۱۵ سال از گذشت این فعالیت‌ها اکنون ثمره آن در عملکرد بانوان تحت آموزش انجمن ما مشخص است. به نظر بنده ایجاد محیطی امن در خانواده بهترین شکل سالم‌سازی و بهبود زندگی این عزیزان است.

به نظر شما، فعالیت تشکل‌های مردم نهاد چه اهمیتی در پیشرفت حوزه‌های میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان گیلان دارد؟ 

تشکل‌های مردمی رابط بسیار توامندی مابین دولت‌ها و مردم خصوصا در میان اقشار آسیب‌پذیر محسوب می‌شوند. پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی و ارتقاء سلامت روان جامعه، اشتغال جوانان و بانوان از جمله مهمترین مواردی است که می‌توان با همکاری اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان و تشکل‌های مردم‌نهاد قابل دسترسی است. استفاده از پتانسیل‌های مردم همیشه راهگشا بوده و شعار از مردم برای مردم، زمینه‌ساز پیشرفت خصوصا در مباحث فرهنگی و اجتماعی است. 

به نظر شما اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان گیلان در چه حوزه‌هایی می‌تواند از تشکل‌های مردم‌نهاد حمایت کند؟ 

بزرگ‌ترین چالش پیش روی سمن‌ها و مؤسسات مردم‌نهاد خصوصا نهادهایی که در حوزه پیشگیری از معضلات اجتماعی مشغول به فعالیت هستند، نبود پشتوانه و حمایت‌های مالی است. اغلب اساتید انجمن ما، برای شرکت در کلاس‌هایی که اغلب به صورت محله‌محور برگزار می‌شود به صورت شخصی هزینه می‌کنند. به علت این امر که اغلب شرکت‌کنندگان در دوره‌های آموزشی انجمن ما امکان پرداخت هزینه رفت‌وآمد را نیز ندارند، اغلب طرح‌های آموزش صنایع‌دستی انجمن ما به صورت محله‌محور برگزار می‌شود که این مسأله هزینه‌ها را افزایش می‌دهد. امکان ایجاد فضاهای آموزشی در محله‌ها و انعقاد تفاهم‌نامه‌های همکاری مابین انجمن‌های مردم‌نهاد و وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و همچنین ارائه بسته‌های حمایتی خصوصا در حوزه مالی از جمله اقداماتی است که می‌توان در قالب طرح‌های حمایت از انجمن‌های مردم‌نهاد انجام داد. 

راهکار‌های توسعه و پیشرفت در حوزه فعالیت تشکل شما چیست؟ 

یکی از مهم‌ترین اقدامات لازم در خصوص توسعه و پیشرفت فعالیت‌های انجمن‌های مردم‌نهاد، ایجاد ارتباطات درون‌شبکه‌ای انجمن‌ها و انتقال تجربیات اعضا در خصوص مباحث فرهنگی و اجتماعی است. برگزاری گردهمایی‌های منطقه‌ای، کشوری و حتی بین‌المللی، برنامه‌ریزی اردوهای آموزشی برای اعضاء انجمن‌ها و انتقال تجربیات انجمن‌های فعال می‌تواند نقش پررنگی در توسعه و بهبود فرایند کمک به حل معضلات اجتماعی ایفا کند. 

آیا انتخاب تشکل شما به عنوان تشکل برتر کشوری می‌تواند زمینه‌ساز توسعه فعالیت شما باشد؟ 

انتخاب تشکل همیاران استان سبز به عنوان تشکل برتر کشوری در نخستین جشنواره ایرانیان، برای بنده به عنوان مدیرعامل این انجمن بسیار ارزشمند بوده است. این امر نشان‌دهنده آن است که فعالیت‌های ما تا حدودی به نتیجه رسیده و تأثیرات آن نیز قابل مشاهده است. انجمن‌های مردم‌نهاد سالهاست که به صورت داوطلبانه و اصطلاحا دلی مشغول به فعالیت هستند و برگزاری جشنواره‌ها و انتخاب انجمن‌های فعال و برتر می‌تواند زمینه‌ساز تشویق این انجمن‌ها به حفظ کیفیت بالا و توسعه فعالیت‌ها باشد. ما نیازمند حمایت بیشتر در توسعه فعالیت‌های خود هستیم و همکاری‌های بیشتر با دستگاه‌های متولی امور فرهنگی، در حل معضلات اجتماعی، اشتغال و غنی‌سازی اوقات فراغت جوانان و بانوان ضروری است. هنر به اعتقاد من از جمله راه‌حل‌ها و پشتوانه‌های بسیار ارزشمند برای توانمندسازی اقشار ضعیف جامعه است که می‌توانند در کنار احساس ارزشمندی و مفید بودن و امرار معاش از طریق آن بپردازند و آن‌ها را از انواع آسیب‌های اجتماعی مصون بدارد.

انتهای پیام/

کد خبر 14000607709174

برچسب‌ها