روستای برندق خلخال در ردیف بهترین دهکده‌های گردشگری جهان

روستای برندق به تازگی شرایط قرارگیری در شبکه جهانی روستاهای مورد تائید سازمان جهانی گردشگری را دریافت کرد که این مهم تحول اساسی در مسیر توسعه این روستا ایجاد می‌کند.

روستای هدف گردشگری برندق واقع در شهرستان خلخال استان اردبیل شرایط احراز برای قرارگیری در شبکه جهانی روستاهای مورد تائید سازمان جهانی گردشگری را دریافت کرد که این اقدام حامل پیام مهمی برای توسعه و رونق روستای برندق است. 

قابلیت‌ها و ظرفیت‌های این روستا و دارا بودن مولفه‌های لازم برای قرارگیری آن در ردیف بهترین روستاهای گردشگری جهان، سبب شد تا بتواند شرایط قرارگیری در لیست روستاهای مورد تائید سازمان جهانی گردشگری را کسب کند. 

روستای برندق از نظر وسعت جغرافیایی و مراتع جزو بزرگ‌ترین روستاهای استان اردبیل است که از ویژگی‌های منحصر به فرد این روستا قرار گرفتن در نقطه تلاقی سه استان اردبیل، آذربایجان شرقی و زنجان است. از طرفی این روستا از قسمت شمالی متصل به تمامی مراتع و دامنه‌های کوه آق‌داغ (از کوه‌های معروف استان اردبیل که اثر طبیعی ملی بوده و محل زیست انواع وحوش، کل و بز و پلنگ ایرانی و به ارتفاع ۳۳۳۳متر) و از قسمت غرب تا رودخانه معروف قزل‌اوزن کشیده شده است. 

این روستا میان دو رودخانه به نام زال و گل بندر قرار دارد، طبیعت بکر منطقه روبارا در حاشیه رودخانه دهستان از مکان‌های دیدنی و خاص است که برای مردم محلی تفرجگاه بسیار آرام و لذت‌بخشی است و گاهی مردم به ماهی‌گیری نیز مشغول می‌شوند. 

از جمله نکته‌های جالب فرهنگ مردم این روستا که نسبت به محیط زیست دارند، جمع‌آوری زباله و اهمیت دادن به طبیعت است و روز چهارم فروردین روز پاک برندق نام‌گذاری شده و مردم در این روز با همکاری هم اقدام به جمع‌آوری زباله و پاکسازی محیط روستا می‌کنند. 

این روستا از پرباغ‌ترین روستاهای شهرستان خلخال و استان اردبیل است به گونه‌ای که میوه‌هایی مثل انار، زردآلو، آلو، هلو، آلبالو، گیلاس، شلیل، گلابی، انگور، سیب، شاتوت، به، توت، ازگیل، انجیر و تمشک از مرغوب‌ترین میوه‌های شمال غرب کشور محسوب می‌شوند. هوای نیمه گرمسیری، خاکی حاصلخیز و وجود بارندگی کافی و همچنین رودخانه قزل‌اوزن دلیل پربار بودن محصولات است. 

محصولات خشکباری مثل توت خشک، انجیر خشک، کشمش، بادام زمینی، گردو، بادام و تخمه آفتابگردان نیز در این روستا به صورت گسترده کشت و ضمن تامین نیازهای داخلی و منطقه‌ای به خارج از استان نیز صادر می‌شود. 

برنج روستای برندق اگرچه کم است ولی از بهترین برنج‌های با کیفیت ایران محسوب می‌شود. از صیفی‌جات هم می‌توان به تولید انبوه پیاز، گوجه فرنگی، بادمجان، سیر، کدو، فلفل و خیار اشاره کرد. 

اهالی این روستا بیشتر به کشاورزی، دامداری و باغبانی مشغول هستند و زنان این روستا به جوراب بافی، کیسه‌بافی، جاجیم‌بافی، فرش‌بافی، کت‌بافی، جلیقه‌بافی و بافت‌های دیگر، خیاطی و درست کردن لبنیات از جمله کره، ماست، دوغ و پنیر و شیره‌ها و مرباها و رب‌ها و ترشیجات مشغول‌اند. 

با توجه به ظرفیت‌هایی که این روستای هدف گردشگری در حوزه‌های مختلف و مولفه‌های تعیین شده داشته، توانست شرایط قرارگیری در شبکه جهانی روستاهای مورد تائید سازمان جهانی گردشگری را دریافت کند که اهالی برندق از ثمرات این اقدام مهم برخوردار خواهند شد. 

صغری فرشی معاون گردشگری اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اردبیل در این‌باره می‌گوید: «با مطالعات میدانی صورت گرفته و احصای ظرفیت و توانمندی‌های ملموس و ناملموس توسط کارشناس مربوطه این اداره‌کل، روستای برندق در ارزیابی اولیه امتیازات لازم را کسب کرد.» 

او می‌افزاید: «انتخاب این روستا بر اساس طرح ابتکاری سازمانی جهانی گردشگری در خصوص انتخاب دهکده‌های گردشگری بوده که بر این اساس روستای هدف گردشگری برندق به عنوان یکی از سه روستای منتخب ایران واجد شرایط برای قرارگیری در شبکه جهانی روستاهای مدیر تائید سازمان جهانی گردشگری معرفی و از بین ۹ روستا در سطح کشور، در ارزیابی اولیه امتیازات لازم را در کنار روستاهای خرانق یزد و لافت هرمزگان کسب کرد.» 

معاون گردشگری اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اردبیل می‌گوید: «سازمان جهانی گردشگری شاخص‌هایی نظیر ابتکار عمل در روستاها به عنوان محرک گردشگری پایدار، اولویت‌های اقتصادی، زیست‌محیطی، اجتماعی و فرهنگی، جذابیت‌های طبیعی و تاریخی و همچنین سیاست‌گذاری بومی و محلی در راستای معرفی رویدادها در قالب جشنواره‌ها و… را معیار سنجش و ارزیابی اولیه در به دست آوردن شرایط لازم برای قرارگیری در قالب بهترین دهکده‌های گردشگری جهان مد نظر قرار داده است.» 

فرشی می‌افزاید: «نظر به اهمیت موضوع و دستاوردهای بزرگ حاصله از قرارگیری این روستا در لیست مذکور در آینده نه چندان دور باعث رونق مضاعف گردشگری استان و معرفی توانمندی‌های جنوب استان و شهرستان خلخال به عنوان مقصد منحصر به فرد گردشگری روستائی در استان اردبیل خواهد بود.» 

او بیان می‌کند: «بررسی و مطالعات میدانی احصاء ظرفیت‌های ملموس و ناملموس و گردآوری برخی اطلاعات از زبان بزرگان و افراد پیر و کهنسال این روستا توسط کارشناس مربوطه در دستور کار این معاونت قرار گرفت و خوشبختانه با توجه به ظرفیت‌های بالقوه، بالفعل، متعدد و متنوع این روستا، برندق در ردیف عنوان سه روستای منتخب معرفی شد.» 

در سال‌های اخیر اقدامات مهمی در راستای توسعه گردشگری روستایی و کشاورزی در سطح استان اردبیل انجام شده که قرارگیری روستای برندق در ردیف بهترین دهکده‌های گردشگری جهان از مهمترین اقدامات بوده که تداوم آن‌ها زمینه برای رونق هر چه بیشتر گردشگری در روستاهای استان را فراهم خواهد کرد.

 

انتهای پیام/

کد خبر 14000611292814

برچسب‌ها