مرمتگر سپیدموی تخت جمشید

منوچهر رفیعی خواه ازجمله مرمتگران باسابقه و قدیمی تخت جمشید است که با سابقه‌ای بیش از ۳۰ سال در زمینه مرمت سنگ در تخت جمشید مشغول به کار بوده است.

سادگی، صمیمیت، صداقت و عشق و علاقه او به تخت‌جمشید ازجمله خصایص این استادکار مرمت سنگ است. او که میهمان ماست و گرد پیری بر چهره رنجورش نشسته، با موهایی کاملاً سفید و کمری خمیده روبه‌رویم می‌نشیند و با وجود مشکل شنوایی خود با گشاده‌رویی و حوصله به سؤالاتم پاسخ می‌دهد. 

لطفاً خودتان را برای مخاطبان ما معرفی کنید؟ 

منوچهر رفیعی‌خواه هستم و در سال ۱۳۲۱ در روستای کناره شهرستان مرودشت به دنیا آمدم. 

در چه سالی ازدواج‌ کرده‌اید و چند فرزند دارید؟ 

سال ۱۳۴۱ ازدواج کردم. هشت فرزند، چهار دختر و چهار پسردارم. 

از چه سالی در تخت‌جمشید مشغول به کار شدید و چه‌کارهایی انجام دادید؟ 

در سال ۱۳۴۴ و در سن ۲۳ سالگی به‌واسطه پدرم مرحوم خان‌محمد که در تخت‌جمشید کار می‌کرد به مدیر وقت آن زمان آقای جعفر رعنایی معرفی‌شده و به تخت‌جمشید آمدم و مشغول به کار شدم. پدرم در آن زمان نگهبان تخت‌جمشید بود. مرحوم پدرم تا سال ۱۳۵۰ در تخت‌جمشید مشغول به کار بود و در سال ۱۳۵۴ از دنیا رفت. اوایل فعالیتم در تخت‌جمشید، اسکلت‌بندی سنگ شغل من بود. همکاران من منصور حسین زاده، خدا رحم، طهماسب زارع و رضا لطیفی بودند. بعد از اسکلت‌بندی سنگ به سمت پیدا کردن قطعات سنگ‌ها و مرمت آن‌ها رفتم. 

چگونه یادگیری حرفه مرمت سنگ را فراگرفتید؟ و همکاری‌تان با گروه ایتالیایی ایزمئو در تخت‌جمشید به چه صورت بود؟ 

من کار مرمت را کاملاً تجربی یاد گرفتم، بله من با گروه ایتالیایی ایزمئو هم کارکرده‌ام، از بین آن‌ها علاوه بر مهندس تیلیا، آقایان بیج، دنت و انس را به خاطر دارم، از بین این سه نفر من با بیج کارکردم او انسان خوبی بود و فارسی را هم بلد بود، با ما به مدرسه می‌آمد و زبان فارسی یاد گرفت. 

چه مرمت‌های شاخصی که در تخت‌جمشید انجام داده و با کدام مدیران کارکرده‌اید؟ 

من در مرمت ستون ایوان کاخ صد ستون، تالار آینه (کاخ تچر)، سرستون کاخ آپادانا و سنگ سردر دروازه ملل به همراه دیگر همکاران مرمتگر کارکرده‌ام، سهراب و داراب شمس‌آبادی ازجمله همکاران من در مرمت و بالا کشیدن سنگ سردر دروازه ملل بودند و مدیرانی که من در طول فعالیتم در تخت‌جمشید با آن‌ها کارکردم، جعفر رعنایی، دکتر علیرضا شاپور شهبازی، هوشنگ رسولی، منصور فتوحی قیام و مصیب امیری بودند. 

چه مرمت‌هایی را در خارج از تخت‌جمشید انجام داده‌اید؟ 

مرمت و آماده‌سازی آرامگاه سعدی و حافظ در شیراز در سال ۱۳۶۷ و موزه شهر تبریز به همراه دوست و همکارم منصور حسین زاده ازجمله اماکنی است که به‌جز تخت‌جمشید در مرمت آن‌ها همکاری داشته‌ام. 

سخن آخر؟

من در سال ۱۳۷۶ بازنشسته شدم و اگر بازهم به آن دوران برگردم همین شغل و حرفه را برمی‌گزینم.

 

* گفت‌وگو از مهرناز بردبار، مسئول کتابخانه تخصصی مجموعه جهانی تخت‌جمشید

انتهای پیام/

کد خبر 14000623143441

برچسب‌ها