شهر ممنوعه چین دیجیتال‌سازی می‌شود

موزه قصر که به عنوان شهر ممنوعه چین شناخته می‌شود، استفاده از فناوری دیجیتال را برای افزایش جذابیت در میان عموم و مبادلات بین‌المللی افزایش می‌دهد.

به‌گزارش میراث‌آریا، نمایشگاه بین‌المللی تجارت چین در سال ۲۰۲۱ با مجموعه‌ای از فناوری‌های دیجیتال مانند عکاسی پانوراما، اطلاعات و عکس‌های سه‌بعدی با دقت بالا، عینک‌های هوشمند مجهز به هوش مصنوعی و دستیار صوتی موزه را شیک و پرجنب‌وجوش کرده است. 

یکی از غرفه‌های این موزه که کاربردهای فناوری دیجیتال در باستان‌شناسی و حفاظت از آثار فرهنگی را به نمایش می‌گذارد، به شدت مورد توجه قرار گرفته است. یو ژوانگ، معاون بخش دیجیتال و اطلاعات موزه می‌گوید: «دیجیتال شدن موزه قصر بیش از ۲۰ سال طول کشیده است. هدف اساسی این حرکت، حفظ آثار و مالکیت آن‌ها و همچنین استفاده از این میراث فرهنگی بزرگ و ارزشمند انسانی از طریق فناوری دیجیتال است.» 

در حال حاضر، بیش از ۷۰۰ هزار اثر باستانی در موزه قصر دیجیتالی شده است و این روند با نظم سالانه ۷۰ تا ۸۰ هزار قطعه در حال انجام است. 

یو می‌گوید: «ما در تلاش هستیم تا به همه آثار فرهنگی ملموس یک شناسه دیجیتالی بدهیم.» 

تخریب مکرر و آسیب دیدن آثار فرهنگی در سراسر جهان نیز باعث می‌شود معاون بخش دیجیتال و اطلاعات موزه قصر نیاز سرعت بخشیدن به دیجیتالی شدن موزه قصر را احساس کند. 

او درباره از بین بردن و تعمیر یک ساعت عتیقه تزئین شده با برج و پاگودای بلند صحبت می‌کند و می‌گوید که کل این فرایند با استفاده از فناوری جمع‌آوری داده‌های سه‌بعدی ثبت شده است. 

یوانگ همچنین می‌افزاید: «اگر مجموعه و اندازه گیری‌ها به اندازه کافی دقیق باشد می‌توانیم در آینده از چاپ سه‌بعدی و فناوری‌های دیگر برای ضبط فرآیندهایی شبیه تعمیر ساعت استفاده کنیم.» 

موزه‌ها در چین سرعت دیجیتالی شدن را در میان همه‌گیری کووید -۱۹ افزایش داده‌اند و به بازدید کنندگان امکان می‌دهد به وسیله اینترنت از نمایشگاه‌های آنلاین لذت ببرند. 

به گفته یو ژوانگ در آینده آثار فرهنگی موزه‌ها از سراسر جهان به راحتی می‌توانند به صورت مجازی برای حضور در یک نمایشگاه بین‌المللی آنلاین جمع‌آوری شوند؛ این امر گفتگوها و تبادلات بین تمدن و فرهنگ‌ها را تسهیل می‌کند که اتفاق بسیار هیجان‌انگیزی است.

دستاوردهایی که موزه قصر در زمینه دیجیتالی شدن به دست آورد به بیش از ۲۰۰ کشور معرفی شده است. 

لنگ هانژانگ، یکی از کارمندان موزه قصر، می‌گوید: «فناوری بخش‌بندی تصویر که قبلاً نمای واضح‌تر و نزدیک‌تری از شاهکارهای نقاشی در مجموعه موزه قصر را در سطح پیکسل ارائه می‌داد، اکنون به طور گسترده‌ای در موزه‌های داخلی و خارجی استفاده می‌شود.» 

او می‌افزاید: «موزه قصر همچنین به طور فعال به تبادلات پرسنل و فناوری با همتایان خارجی خود ادامه می‌دهد. کار دیجیتال‌سازی به منظور حفظ دائمی میراث فرهنگی است که حداقل ۶۰۰ سال قدمت دارند.» 

* ترجمه: آناهیتا رشیدی

انتهای پیام/

کد خبر 14000623900284

برچسب‌ها