اعلام آمادگی موزه بریتانیا برای استرداد اشیای تاریخی ارزشمند اوگاندا

موزه بریتانیا اعلام آمادگی کرده است تا طی یک برنامه تحقیقاتی میان‌مدت، بخش بزرگی از اشیای تاریخی به‌سرقت‌رفته در دوران استعمار آفریقا را به اوگاندا بازگرداند.

به‌گزارش میراث‌آریا، موزه‌های برجسته جهان‌، ازجمله موزه بریتانیا و موزه ملی هنر آفریقا، صدها هزار اثر باستانی را که از مستعمرات سابق در آفریقا، آسیا و مناطق دیگر گرفته شده است، نگهداری می‌کنند. در دوران استعمار قاره آفریقا، اشیای تاریخی متعددی از کشورهای مختلف این خطه، از جمله اوگاندا، به سرقت رفت که امروزه می‌توان رد پای آنها را در موزه‌های بزرگی همچون موزه بریتانیا پیدا کرد. 

پروفسور دانشگاه میشیگان، درک پترسون (تاریخ‌دان مطالعات آفریقایی) به عنوان محقق اصلی در پروژه «نقل‌مکان موزه اوگاندا» با تیمی از همکارانش برای بازگرداندن اشیای تاریخی از دانشگاه کمبریج به موزه اوگاندا در کمپال همکاری خواهد کرد.

تیم پروژه مجموعه‌ای از آثار باستانی موزه کمبریج را انتخاب می‌کند و آنها را به اوگاندا بازمی‌گرداند، درباره داستان و منشأ آنها تحقیق می‌کند و آنها را در موزه اوگاندا، قدیمی‌ترین موزه آفریقای شرقی به نمایش می‌گذارد.

دانشجویان فارغ‌التحصیل دانشگاه ماکره‌ره در این زمینه تحقیقاتی کمک خواهند کرد. این پروژه در واقع یک گام کوچک در کمپینی بزرگتر برای بازگرداندن میراث به‌سرقت‌رفته شده در دوران استعمار آفریقا است.

پیترسون عنوان می‌کند: «ما می‌خواهیم این اشیا را دوباره در اختیار افرادی قرار دهیم که به آنها ارزش و معنا بخشیده‌اند. ما می‌خواهیم آنها را دوباره زنده کنیم، آن هم نه به عنوان اشیای موزه‌ای، بلکه به عنوان بخشی از فرهنگ عمومی اوگاندا.»

مجله «آفریقای جدید» به‌تازگی گزارش داده است که بازگشت آیکون‌های آفریقایی، چه آیکون‌های انسانی و چه آیکون‌های فرهنگی، که در دوران برده‌داری، امپراتوری و استعمار غارت شده بودند، امری ضروری برای بازبینی و مشارکت مجدد آفریقا در جنبه‌های مهم تاریخ‌، ایده‌ها و زیبایی‌شناسی و شخصیت‌های مهم این سرزمین است. اکثر این اشیا ارزش هنری، فرهنگی، مذهبی و اقتصادی بالایی دارند.

بزرگترین میراث این پروژه، گردآوری و ارائه مجموعه‌ای از توصیه‌هاست که می‌تواند هدایتگر تلاش‌های آتی برای بازگرداندن اشیای تاریخی‌فرهنگی و پرداختن به موضوعاتی نظیر تحقیق و منشاء‌یابی، نمایشگاه‌ها، ذخیره‌سازی، آموزش و برنامه‌نویسی باشد.

رز مانجا، کمیسیونر موزه‌ها و آثار تاریخی اوگاندا، گفت: «اوگاندا بی‌صبرانه منتظر این اتفاق بزرگ است که اولین مورد در نوع خود برای بازگشت آثار فرهنگی یک کشور است. بازگرداندن این آثار نقش بسیار مهمی در هویت‌سازی برای مردم آفریقا ایفا خواهد کرد. مردم برای بازدید از این آثار به موزه‌ها خواهند آمد تا گذشته خود را در غالب آین آثار تداعی کنند.»

بازگردانی این آثار تحت یک برنامه مشخص‌شده است که در آن قرار است تا پایان سال 2022 تمامی آثار به موزه اوگاندا انتقال داده شود. تیم تحقیقات و طراحی هم از ابتدای سال 2023 به مدت یک سال کار خود را شروع خواهند کرد.

در سال 2024، شروع و بازگشایی از این مجموعه با دعوت از کشورهای همسایه و مجموعه‌داران در کشورهای مختلف طی یک کنفرانس بین‌المللی انجام خواهد شد.

 

*ترجمه: بابک صوفیانی

انتهای پیام/

کد خبر 14000627900405

برچسب‌ها