کشف شواهدی درباره تاریخ مسیحیت در یک قبرستان اسپانیا

باستان‌شناسان اسپانیایی در حفاری‌های اخیر خود در منطقه دراوجو گوارینا در شمال این کشور، به مدارک و شواهد جالبی درباره تاریخ مسیحیت دست پیدا کردند.

به‌گزارش میراث‌آریا، تابستان امسال، مقبره‌ای در ورودی اصلی سن تیرسو و سن برنابه هرمیتاژ (در شمال اسپانیا) که در دل کوه‌های کارستی قرار گرفته است کشف شد. ساختار ورقه‌ای این مقبره، اسکلت یک فرد بالغ را در خود نگه می‌دارد. این پیکر در حالت افقی دفن شده و سرش به سمت غرب بین دو بلوک سنگ آهکی کوچک قرار گرفته است.

این حفاری برای مجتمع میراث فرهنگی اوجو گوارینا آغاز شد. یکی از مدارک به دست آمده در سال 2020 نشان می‌دهد که این قبرستان متعلق به دوره هیسپانو-ویزگوتیک در سده‌های هفت و هشت میلادی است. با این حال جسد یافت‌شده متعلق به قرون هشت و 9 میلادی است.

آنا ایزابل اورتگا، باستان‌شناس بنیاد CENIEH می‌گوید:«در این حفاری‌ها با مدارکی که پیدا کرده‌ایم به این نتیجه رسیدیم که دین مسیحیت در این منطقه از آنچه فکر می‌کردیم، سابقه بیشتری دارد. مطالعات انسان‌شناسی به ویژه تجزیه و تحلیل ایزوتوپ‌های پایدار هیدروژن، کربن و استرانسیوم و تاریخ گذاری بقایای جسد به ما نگاهی اجمالی درباره زندگی این شخص ارائه می‌دهد. احتمالا او جزو اولین زاهدانی است که گوشه‌نشینی را برگزیدند و ترجیح دادند در چنین مکان زیبایی در انزوا زندگی کنند. هرچند، با توجه به هرج و مرج آن دوران که با حضور مورهای اهل شمال آفریقا قوت گرفته بود، این حرکت چندان عجیب به نظر نمی‌رسد.»

هنگامی که حفاری به پایان رسید و بقایای انسان‌ها پیدا شد، آنها در CENIEH ترمیم می‌شوند و در آینده تحت مطالعات تاریخ‌‌گذاری، مورفومتری و دیرینه‌شناسی قرار خواهند گرفت.

غار سن برنابه در قرون وسطی به عنوان مرکزی برای دین و زیارت مسیحیت تبدیل شد. با بنیان‌گذاری کلیسایی که به سان تیرسو و سان برنابه اختصاص داده شد و طی فرایندی خاص، زیارتگاه پیشین بت‌پرستان در غارهای کارستی اوجو گوارینا را تصاحب کرد. این اتفاق همزمان با تشکیل پادشاهی کاستیل بود.

این حفاری به عنوان بخشی از پروژه تحقیقاتی«تاریخ گذاری باستان‌شناسی دراوجو گوارینا» تحت حمایت چند جانبه چندین موسسه علمی و فرهنگی قرار گرفته است.

*ترجمه: آناهیتا رشیدی

انتهای پیام/

کد خبر 14000629900910

برچسب‌ها