گردشگری برای رشد فراگیر

هر ساله به‌مناسبت روز گردشگری، شعاری از سوی سازمان جهانی گردشگری برای برجسته سازی ارزش‌های اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و سیاسی گردشگری انتخاب و اعلام می‌شود.

شعار روز جهانی گردشگری سال ۲۰۲۱ «گردشگری برای رشد فراگیر» است و کشورهای عضو این سازمان باید در راستای تحقق این شعار تلاش کنند. 

شعار انتخاب شده امسال، در کشور ما زمینه عملی شدن را به‌خوبی دارد، چرا که ایران جهان کوچکی است، ابر قدرت فرهنگی است و همه فرهنگ‌ها در کنار هم قرن‌های متمادی، مسالمت‌آمیز زیسته‌اند و فرهنگ مشترکی را به وجود آورده‌اند که آن فرهنگ ملی ایران است. 

علاوه برفرهنگ غنی و روحیه میهمان نوازی مردم ایران، این کشور، از تنوع دراقلیم، جغرافیا و محیط زیست بسیار مناسبی برخوردار است. 

اما سوال این است چرا صنعت گردشگری با وجود ظرفیت‌های مضاعفی که دارد، باید نحیف و ضعیف باشد؟ چرا اصل ۴۴ قانون اساسی محقق نشده است؟ چرا پیش‌بینی تعداد گردشگران در افق ۱۴۰۴ حتی به یک سوم تعداد مورد نظر نرسیده است؟ چرا این صنعت که می‌تواند موتور محرک خیلی از صنایع دیگر باشد مورد کم‌توجهی یا بهتر بگویم مظلوم واقع شده است؟ و سؤالاتی از این قبیل که همیشه بدون پاسخ مانده است. 

البته تمامی متخصصان و ذی‌نفعان این صنعت براین باور هستند که عمده‌ترین علت، تصدی‌گری این بخش توسط دولت است و گردشگری نمی‌تواند با نگاه دولتی جایگاه شایسته خود را باز یابد. 

اما امید داریم که در شرایط به‌وجود آمده و با حضور جناب مهندس ضرغامی که مدیری با تجربه، آشنا به مسائل، برخورداری از همراهی رسانه ملی، مورد تایید نظام، و دارای انگیزه لازم و کافی برای ایجاد تحول در این صنعت است، با تصمیمی انقلابی، شرایط واگذاری مسئولیت‌های اجرایی این صنعت را در زمینه‌های مختلف به بخش خصوصی فراهم کند و با حمایت جدی از این بخش، مشکل اساسی این صنعت را برای همیشه حل و فصل کند و دولت نیز با انتخاب تیمی با تجربه، متخصص، با انگیزه و متعهد نسبت به تعریف چشم اندازها و استراتژی‌های اساسی در راستای رشد، پیشرفت و توسعه صنعت گردشگری و به ویژه نسبت به ایجاد زیرساخت‌های اساسی اقدام و بر روند کارهای اجرایی این صنعت صرفا نظارت عالیه داشته باشد. 

با این کار انقلابی، بی‌تردید خون تازه‌ای در رگ‌های این صنعت انسانی تزریق خواهد شد و ان‌شاءالله در آینده نه‌چندان دور، شاهد شکوفایی گردشگری بومی و نیز گردشگری بین المللی که معیارها و استانداردهای لازم را طلب می‌کند باشیم و بتوانیم در بازار‌های جهانی سهم خود را به نحو مطلوبی کسب کنیم. 

بی‌کلید این در گشادن راه نیست/ بی‌طلب نان سنت الله نیست

انتهای پیام/

کد خبر 1400070381726

برچسب‌ها