لالجین، شهر جهانی سفال، مهیای استفاده از ظرفیت‌های اکسپو ۲۰۲۰

اکسپو دبی رویدادی برای ایجاد دلربایی است. جایی برای روایت و قصه‌سرایی از داشته‌های متنوع ایران که لالجین شهرجهانی سفال با این هنر زیبایش می‌تواند بخوبی در این نمایشگاه بدرخشد.

اکسپو، در حقیقت جام جهانی صنعت گردشگری است که مورد توجه همه کشورهای دنیا است. رویدادی که هر پنج سال یک‌بار برگزار می‌شود و با توجه به دوره زمانی شش‌ماهه برگزاری، مورد اقبال فعالان صنعت گردشگری قرار می‌گیرد. امسال دبی از مهرماه تا اسفندماه میزبان این رویداد جهانی است و تدارک گسترده‌ای برای میزبانی شایسته دیده است. به‌همین خاطر بهره‌گیری مطلوب از اکسپو دبی مهم‌ترین دستور کار مسئولان شهر جهانی لالجین به‌خصوص شهردار به‌عنوان دبیر شهر جهانی و شورای اسلامی شهر لالجین میتواند باشد. حضوری که نیازمند برنامه‌ریزی دقیق و توأم با شناخت از این بازار جهانی است و همت همگانی را می‌طلبد. 

جایی برای ایده‌های خلاقانه

نمایشگاه جهانی که به اختصار اکسپو نامیده می‌شود، نمایشگاهی معتبر و شناخته‌شده است که برای نخستین‌بار در سال ۱۸۴۴ در پاریس متولد شد. به دلیل جایگاهی که اکسپو در میان کشورها کسب کرد، آن را بعد از جام جهانی فوتبال و المپیک، به عنوان سومین رویداد مهم بین‌المللی دنیا و المپیک ملل می‌نامند. آخرین نمایشگاه در سال ۲۰۱۷ در شهر آستانه قزاقستان برگزار شد و حالا بعد پنج سال این رویداد در دبی رقم می‌خورد. 

اکسپو هر پنج سال یک‌بار برپا می‌شود و به مدت شش ماه میزبان گردشگران علاقه‌مند بسیاری است. در این نمایشگاه جدیدترین دستاوردها، خلاقیت‌ها و اختراعات بشری کشورهای شرکت‌کننده به نمایش درمی‌آیند. اکسپو دبی به مدت شش ماه از نهم مهرماه ۱۴۰۰ تا یازدهم فرودین ۱۴۰۱ میزبان کشورهای جهان است؛ رویدادی که قرار بود سال گذشته برگزار شود، اما به دلیل شیوع کرونا به امسال موکول شد. 

اکسپو ۲۰۲۰ دبی، ۱۸۰ کشور و میلیون‌ها علاقه‌مند را دور هم جمع خواهد کرد. در اکسپو دبی مساحت پاویون ایران ۲۰۱۴ متر است که در همسایگی فرانسه و شیلی واقع شده است و در این فرصت استثنایی ایجادشده لالجین بعنوان شهرجهانی سفال یکی از موقعیت‌های بسیار خوب خود را برای معرفی پیش رو دارد که میتواند با یک برنامه ریزی درست و خوب از این رویداد بین المللی سرافراز بیرون آمده و تضمینی برای تجارت و نیز گردشگری برای ماه‌ها و سالهای آتی برای خود و استان همدان باشد. 

تحقق پتانسل‌ها و استعدادهای بالقوه لالجین برای شکل‌دهی آینده، پویایی هوشمندانه‌تر و سازنده‌تر این شهر جهانی و پایداری با رویکرد بهره‌برداری درست از این هنر زیبای سفالگری در این شهر از جمله موضوعات اکسپو دبی می‌تواند محسوب شود. 

جایی برای نمایش داشته‌ها و روایت و قصه‌سرایی

مدل حضور فعالان گردشگری به‌ویژه استان‌ها در چنین رویدادهایی نباید مشابه نمایشگاه کتاب تهران باشدکه غرفه‌داران تنها به چینش کتاب‌ها و مراجعه خریداران بسنده کنند، بلکه رویداد نمایشگاهی گردشگری محل عرضه محصول نیست و نیازمند جریان‌سازی و اقناع مراجعه‌کننده است. آن‌چه در رویداد نمایشگاهی گردشگری ازسوی شهر جهانی سفال باید اساس کار قرار گیرد درگیر کردن حس مشارکت و شعف در آگاهی مراجعه‌کنندگان برای دانستن بیشتر از لالجین است که به راحتی لالجین می‌تواند با ایجاد ورک شاپ سفال، مجسمه‌سازی سفالی و ده‌ها کارهنری دیگر از سفال و سفالگری، داشته‌های مهر اصالت دار یونسکو خود و ده‌ها چیز دیگر، خیل عظیم گردشگران را به پاویون ایران جذب کند و با دادن اطلاعات درست، برشورهای شکیل و زیبا و کتابچه‌های راهنما به زبانهای مختلف و ده‌ها کار خوب دیگر، آنان را مشتاق به سفر به استان همدان و بالاخص شهر جهانی لالجین کند. 

اکسپو دبی رویدادی برای ایجاد دلربایی است. جایی برای روایت و قصه‌سرایی از داشته‌های متنوع ایران، که لالجین با این هنر زیبایش می‌تواند بخوبی در این نمایشگاه بدرخشد. 

تعریف بسته سفر به شهر جهانی لالجین

موضوع مهم دیگری که در این رویداد باید مورد توجه متولیان لالجین و هنرمندان هنر سفالگری قرار گیرد، تعریف بسته‌های سفر به استان همدان بخصوص شهر لالجین است. در صنعت گردشگری دوران ارائه تک‌محصول گردشگری به سر آمده است و دعوت برای سفر تمام اجزای آن را در برمی‌گیرد که همدان با دارا بودن سه قطب گردشگری علیصدر، شهر همدان پایتخت تاریخ و تمدن و لالجین شهر جهانی سفال و ملایر شهرجهانی مبل ومنبت، یک بسته خوب گردشگری را میتوان برای آن تعریف کرد و حتی با همکاری استانهای غربی این بسته گردشگری را به غرب کشور نیز تعمیم داد. 

اکسپو خلاقیت و نوآوری می‌خواهد

خوشبختانه در عرصه ثبت آثار جهانی و دریافت مهر اصالت صنایع‌دستی دستِ ایران پر است. این شناسنامه جهانی باید در اکسپو به کار گرفته شود. صنایع‌دستی دارای مُهر اصالت یونسکو به دلیل شاخصه‌های بومی و فرهنگی می‌تواند برای بازدیدکنندگان اکسپو تاثیرگذارتر باشد و حضور شهر لالجین علاوه بر این عناوین که در چند سال گذشته موفق به دریافت عنوان شهرجهانی سفال نیز از سوی شورای جهانی صنایع دستی شده است، برای گردشگران در این نمایشگاه خالی از لطف نخواهد بود و قطعا جذابیت خاصی را برای گردشگران خواهد داشت. 

ناشناخته مانده‌ایم

بررسی کارنامه حضور لالجین در نمایشگاه‌های مهم گذشته، بیانگر این مهم است که یا در این نمایشگاه‌ها شرکت نکرده و یا هیچ‌گاه به درستی و حرفه‌ای شاهد معرفی داشته‌های غنی و متنوع لالجین نبوده‌ایم. اساسا بخش خصوصی به تنهایی عهده‌دار این مسؤولیت بوده است و به دلیل نبود حمایت‌های دولت، در حد و اندازه ظاهر نشده است. معرفی لالجین و جلب توجه جهانی کار بخش خصوصی نیست و در تمام کشورهای موفق دنیا این رسالت را دولت‌ها با همکاری بخش خصوصی برعهده می‌گیرند. کار بخش خصوصی بهره‌گیری از فرصت‌های خلق‌شده برای حضور گردشگران خارجی است و اینک نیز امیدواریم لالجین با همت خود و همکاری دولت و متولیان بتواند در این اکسپو شرکت کند. 

و ذکر مثالی از ناکامی معرفی لالجین در نمونه‌ای کوچک در نمایشگاه‌های خارجی می‌تواند روشنگر این خلأ باشد. لالجین خود در سال‌های نه‌چندان دور بزرگ‌ترین صادرکننده سفال به ترکیه بوده و بارها در نمایشگاه‌های ملی و استانی ترکیه شرکت کرده است. سالانه هزاران گردشگر ایرانی و نیز لالجینی به این کشور سفر می‌کنند و سطح مبادلات اقتصادی و سیاسی بسیار پررنگ است، اما گردشگران ترک کمترین شناختی از لالجین و حتی ایران ندارند. 

حال با ذکر این مطالب امیدواریم پایتخت تاریخ و تمدن ایران زمین همدان و شهرجهانی لالجین به‌عنوان اولین شهر دارای عنوان جهانی این استان، در این اکسپو دبی حضور پررنگی داشته و بتواند پتانسیل خود را در کنار سایر داشته‌های غنی استان به رخ جهانیان بکشد.

انتهای پیام/

کد خبر 14000709889903

برچسب‌ها