پاویون خالی افغانستان در اکسپو دبی

چند ساعت پس از افتتاح اکسپو دبی ۲۰۲۰ در روز جمعه، درهای غرفه افغانستان به بازدیدکنندگان باز نشد که نشان از چالش‌های پیش روی حاکمان جدید این کشور دارد.

به‌گزارش میراث‌آریا، افغانستان یکی از نزدیک به ۲۰۰ کشوری است که در این نمایشگاه شش ماهه شرکت می‌کند. میزبانی این نمایشگاه هشت سال پیش به دبی اعطا شد و به دلیل همه‌گیری کرونا، برگزاری آن با تأخیر یک‌ساله مواجه شد. 

اما غرفه این کشور که توسط دولت قبلی افغانستان قبل از برکناری طالبان در ماه گذشته سازماندهی شده بود، روز جمعه ناتمام ماند و هرگز به روی بازدیدکنندگان باز نشد. 

یک نگهبان در ساختمانی که غرفه افغانستان در آن قرار دارد، عنوان کرد که چند هفته است هیچ‌کس در آنجا کار نکرده است. هنوز مشخص نشده است که آیا این پاویون در آینده افتتاح خواهد شد یا خیر. 

یک نماینده اکسپو به عنوان کرد: «افغانستان یکی از معدود غرفه‌هایی است که هنوز کاملا آماده افتتاح نیستند و زمان افتتاح آن‌ها هم هنوز اعلام نشده است.» 

این نماینده اظهار نظرات بیشتر را به «تیم» غرفه افغانستان ارجاع داد، اما عنوان هم نکرد که اعضای این تیم چه کسانی هستند! دولت سابق افغانستان مسئول برگزاری نمایشگاه بود. 

جالب‌تر اینجاست که دولت دبی و وزارت خارجه امارات متحده عربی هم به سوالاتی که در این‌باره پرسیده شد پاسخ ندادند. البته مقامات اکسپو پیش‌تر تأکید کرده بودند که این نمایشگاه یک رویداد غیرسیاسی است. 

دولت طالبان تا کنون در به رسمیت شناخته شدن بین‌المللی ناکام بوده است و پس از قدرت گرفتن در افغانستان پس از خروج نیروهای خارجی، با انتقادهای زیادی روبرو شده است. 

در مراسم افتتاحیه اکسپو در روز پنجشنبه، پرچم سه رنگ جمهوری اسلامی افغانستان در میان پرچم‌های سایر کشورهای شرکت‌کننده به نمایش درآمد. اما طالبان از کشور خود به عنوان امارت اسلامی افغانستان یاد می‌کنند و از پرچم متفاوتی استفاده می‌کنند. 

امارات متحده عربی، متحد نزدیک ایالات متحده، میزبان اشرف غنی، رئیس جمهور پیشین افغانستان، است. این دولت حوزه خلیج فارس یکی از تنها سه کشوری بود که دولت طالبان را در آخرین دوره حکومت خود در افغانستان از ۱۹۹۶ تا ۲۰۰۱ به رسمیت شناخته بود. 

* ترجمه: اسدالله حقانی

انتهای پیام/

کد خبر 14000711900327

برچسب‌ها