بخشی از مجموعه تاریخی سلطان بندر آباد اشکذر مرمت شد

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان اشکذر از مرمت بخشی از مجموعه تاریخی سلطان بندرآباد خبر داد.

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان یزد، مهدی جمالیان روز چهارشنبه 21 مهرماه با اعلام این خبر افزود: «در این پروژه مرمتی، نسبت به اندود کاه‌گل قسمتی از بدنه‌ها، سردر مسجد جامع و ورودی حسینیه مجموعه سلطان بندر آباد اقدام و نیز بخشی از محوطه ورودی این مجموعه آجرفرش شد.»

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان اشکذر ادامه داد: «این مجموعه تاریخی و عظیم متعلق به قرن 9 و 8 ه.ق دارای مسجد ذوقبلتین، حسینیه، خانقاه، آب‌انبار، حمام، برج‌های حفاظتی، بقعه و ... بوده و مدفن عده‌ای از مشایخ سلسله دادایی در این مجموعه واقع‌شده است.»

 جمالیان در خصوص ویژگی‌های معماری این اثر تاریخی گفت: «ورودی اصلی این بنا در ضلع شمالی واقع‌شده که بعدازآن به فضای هشتی و سپس به حسینیه می‌رسیم. در مرکز حسینیه کلکی بناشده و در ضلع جنوبی آن ایوانی بلند دیده می‌شود که فضای گنبد خانه و بقعه در پشت ایوان واقع‌ شده است.»

او اضافه کرد: «در ضلع غربی مسجد جامع قرار گرفته که دارای دو شبستان زمستانه و تابستانه است. شبستان تابستانه این مسجد همانند مسجد جامع یزد دارای صحن با رواق‌هایی در اطراف؛ ایوانی بلند و فضای گنبد خانه است.»

به گفته رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان اشکذر قدیمی‌ترین بنای این مجموعه خشتی، خانقاهی است که در ضلع شرقی مجموعه قرار گرفته و در داخل آن مسجدی دو قبله واقع‌شده، در ضلع شرقی خانقاه نیز ورودی حمامی است که در حال حاضر در زیر ریگ مدفون است. دورتادور این مجموعه با حصار و برج‌های دیدبانی حفاظت می‌شده است.

مجموعه سلطان بندر آباد اسفندماه سال 1346 به شماره 769 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

انتهای پیام/

کد خبر 14000721104379

برچسب‌ها