پاییز هزاررنگ در جنگل‌های کوهستانی طارم

پاییز هزاررنگ جنگل‌های کوهستانی فندق و گردو وحشی در شهرستان طارم از جاذبه‌های توریستی استان زنجان به‌شمار می‌رود که هرساله طبیعت‌گردان فروانی را از نقاط مختلف ایران به طارم می‌کشاند. طبیعت رنگارنگ پاییز، زیبایی دوچندانی به شهرستان طارم بخشیده است.

نام طارم که می‌آید طبیعت بکر و خدادادی پاییزش، آثار کهن و باستانی و میوه‌های خوش‌رنگ و خوش‌طعم پاییزی‌اش در ذهن متبادر می‌شود. اگر هدف یک گردش کوتاه‌مدت با هزینه اندک و استفاده از طبیعت بکر و رنگارنگ پاییزی باشد، طارم یکی از مکان‌هایی است که می‌تواند لذت و آرامشی مثال‌زدنی را با خود به ارمغان آورد. 

طارم زنجان به مرکزیت آب‌بر از سه بخش مرکزی، چورزق و گیلوان تشکیل‌شده است. طارم به خاطر استعدادهای کشاورزی و دام‌پروری، حاصلخیزی اراضی و برخورداری از شرایط اقلیمی مناسب، به «هندوستان ایران» شهرت دارد. 

شهرستان طارم یکی از مناطق زیبا و جاهای دیدنی زنجان است که به‌خاطر فرصت‌های کشاورزی و دام‌پروری، حاصلخیزی زمین‌ها و برخورداری از شرایط اقلیمی مناسب، تولید بیشترین زیتون کشور و همچنین تولید محصولات ارگانیک کشاورزی از آن به‌عنوان بزرگ‌ترین باغشهر زیتون کشور و پایتخت سلامتی ایران یاد می‌شود. طبیعت زیبا و متفاوت، وجود آبشارها، چشمه‌ها، ییلاق‌ها، یخچال‌های طبیعی و غار شگفت‌انگیز، مسیرهای بکر گردشگری و کوه‌پیمایی، روستاهای هدف گردشگری، رودخانه‌های فصلی و دائمی زیبا، جنگل‌های زیبا، کوهپایه‌های سرسبز، کوه‌های سر به فلک کشیده، شهرستان طارم را به شهری توریستی در ایران تبدیل کرده است. چهارفصل بودن طارم یکی از بزرگ‌ترین مزیت‌های گردشگری این شهرستان است و با کمی درایت و برنامه‌ریزی می‌توان رونق صنعت گردشگری در آن را همه فصول سال شاهد بود. 

حیات‌وحش گوناگون، چشم‌اندازهای زیبا در دو طرف جاده‌های منتهی به دیار شکوفه‌های زیتون، آثار باستانی مختلف، انواع میوه‌ها و محصولات زراعی پاییزی به‌عنوان سوغاتی سفر و همچنین طبیعت منحصربه‌فرد آن هر انسانی را ترغیب می‌کند برای یک‌بار هم که شده در فصل پاییز به این منطقه سفر کند. 

با توجه به اینکه باغات همیشه‌سبز زیتون به شهرستان طارم در چهارفصل سال سرسبزی و طراوت خاصی بخشیده است ولی با آمدن فصل پاییزی رنگ درختان دیگر در این شهرستان تغییر کرده و این ادغام رنگ‌ها طبیعت و جلوه خاصی به هندوستان ایران می‌بخشد. از جاذبه‌های گردشگری دیگر پاییزی شهرستان طارم برداشت میوه‌های پاییزی چون زیتون، انار، گردو، فندق، خرمالو، زالزالک کوهی، زرشک کوهی و در برخی نقاط شهرستان برداشت سیب است که بازار سوغاتی‌های رنگارنگ ارگانیک را برای طبیعت‌گردان داغ‌ کرده است. 

فصل پاییز یکی از بهترین فصل‌ها برای مسافرت رفتن، مخصوصاً به طارم است. در این زمان است که درختان از ترکیب رنگ سبز، به رنگ‌های زیبایی پاییزی، یعنی همان زرد و نارنجی و قرمز تغییر شکل می‌دهند. انگار خدا با صبر و حوصله زیاد آبرنگ را برداشته و شروع به رنگ کردن بوم نقاشی بزرگی به وسعت یک جنگل کرده باشد. 

فصل هزاررنگ در طارم با محصولات کشاورزی و میوه‌هایش حال و هوای متفاوتی نسبت به سایر جاهای کشور دارد، برداشت محصولات زراعی چون برنج، لوبیا سبز، چشم‌بلبلی، خیار، کدو و از طرفی شروع کشت محصول سیر نمایانگر پویایی کشاورزی این شهرستان در تمام فصول سال است. همچنین به دلیل نبود سرما و یخبندان در فصول سرد بخصوص پاییز، مهاجرت انواع پرندگان به شهرستان، جاذبه‌های بی‌نظیر گردشگری در این منطقه را دوچندان می‌کند. 

پاییز در روستای شیت و هزاررود ماندگاری بیشتری دارد و این مناطق انتهای پاییز هستند. 

روستای شیت روستایی کوهستانی است که از توابع بخش چورزق طارم به شمار می‌آید. فاصله روستای شیت تا زنجان ۱۲۶ کیلومتر است. محصور شدن روستا میان کوه‌ها آب‌وهوای بکری به آن داده است که گردشگران زیادی برای بازدید از این منطقه به روستای شیت سفر می‌کنند. درختان گیلاس، انار و انجیر در کنار چشمه‌سارها منظره‌ی زیبایی را به وجود آورده است. غار سید باغی، ییلاقات دولا و نراب، قلعه شیت و امامزاده سید محمد ماهوری از جاذبه‌ها و دیدنی‌های روستای شیت هستند. 

روستای هزار رود در بخش مرکزی شهرستان طارم واقع‌شده است که در ۵ کیلومتری غرب آب بر قرار دارد و با منجیل شهرستان رودبار استان گیلان ۶۰ کیلومتر فاصله دارد. رودخانه هزار رود از این روستا می‌گذرد و با طی مسیر ۱۰ کیلومتری به رودخانه قزل‌اوزن سر ریز می‌شود. باغات زیتون، انار، شاتوت و گردو به‌وفور در روستا یافت می‌شود. با توجه به تولید بالای شاتوت در روستای هزار رود، جشنواره شاتوت شهرستان طارم در روستای هزار رود در سال ۱۳۹۷ برپاشده است که هدف آن معرفی کردن جاذبه‌های متنوع گردشگری و تاریخی شهرستان طارم زنجان است. 

شهرستان طارم با ۴۷ هزار نفر جمعیت (حدود ۵ درصد جمعیت و ۱۰ درصد مساحت استان زنجان) در ۹۰ کیلومتری شمال شرقی زنجان واقع‌شده است و با استان‌های قزوین، اردبیل و گیلان همسایه است.

انتهای پیام/

کد خبر 14000722931950

برچسب‌ها