مرمت 10خانه‌ دارای ارزش تاریخی روئین اسفراین

مدیر پایگاه میراث‌فرهنگی روستای روئین از مرمت 10 بنای دارای ارزش فرهنگی تاریخی خبر داد.

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان شمالی، حامد وظیفه‌شناس روز چهارشنبه 28 مهرماه 1400 گفت: «عملیات اجرایی مرمت 10 بنای دارای ارزش تاریخی فرهنگی روستای روئین با اعتباری بالغ بر 7 میلیارد ریال از محل اعتبارات دفتر پایگاه میراث‌فرهنگی و دفتر حفظ و احیا بناها و محوطه های تاریخی به اتمام رسیده است».

مدیر پایگاه میراث‌فرهنگی روستای روئین با بیان اینکه 110 بنای دارای ارزش تاریخی نیاز به مرمت در روستای روئین شناسایی شده است، افزود: «تاکنون 22 بنای دارای ارزش مرمت و استحکام بخشی شده است.»

وظیفه شناس ادامه داد: «استحکام بخشی و مرمت سقف، مرمت و استحکام بخشی دیوارها، شمع زنیريا، اجرای پوشش اندود کاهگل، موزاییک فرش، خاک گچ و گچ، تامین و مرمت ایوان، اجرای پی و کرسی چینی از اقدامات انجام شده در این روستا است.»

او گفت: «بناهای دارای ارزش تاریخی و معماری پس از مرمت و تحویل به مالکان به بهره‌برداری می‌رسد.»

روستای روئین در ۲۷ کیلومتری شمال اسفراین واقع ‌شده و آب‌وهوای معتدل کوهستانی با زمستان‌های سرد و پربرف و تابستان‌های معتدل است.

آب فراوان، باغ‌های این روستا را پررونق ساخته به‌طوری که هیچ فصلی از سال از محصولات باغی بی‌بهره نبوده است. از جمله محصولات این روستا، گیلاس، سیب، گلابی، گردو، انگور، هلو و زردآلو است. در این روستا خانه‌ها به طرز بسیار زیبایی به‌صورت پلکانی بر روی یکدیگر ساخته‌ شده‌اند به‌طوری که پشت‌بام منزل یکی، حیاط خانه دیگری است.

هنر زنان روستا چادرشب بافی، چتائی‌بافی، حوله و دستمال است. سوغات محلی این روستا چادرشب، حوله پارچه‌ای، گردو، عسل، تولیدات دامی و باغی است. ورزش محلی کشتی باچوخه، غذای سنتی کله‌جوش، مراسم محلی جشن نوروز، جشن سیزده‌بدر، مراسم دهه فاطمیه و دهه محرم، موسیقی محلی دوتار و قشمه در این روستا از ویژگی‌های خاص برخوردار است. این روستا جزو روستای هدف گردشگری خراسان شمالی محسوب می‌شود.

این روستا در سال ۸۷ با شماره ۲۲۷۷۷ به ثبت آثار ملی رسیده و از سال ۹۷ پایگاه ملی میراث فرهنگی بافت تاریخی روستای رویین راه‌اندازی شد.

انتهای پیام/

کد خبر 1400072886626

برچسب‌ها