دیدار قائم‌مقام وزیر میراث‌‌فرهنگی با ارزیاب اتحادیه بین‌المللی حفاظت طبیعی

قائم مقام وزیر و معاون میراث‌فرهنگی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ظهر امروز سوم آبان ماه 1400 با ارزیاب اعزامی اتحادیه بین‌المللی حفاظت طبیعی (IUCN) دیدار و گفت‌وگو کرد.

به‌گزارش میراث‌‌‌‌آریا به‌نقل از مرکز روابط‌عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت میراث‌فرهنگی‌، گردشگری و صنایع‌دستی، این ارزیاب قرار است از امروز تا هفتم‌ آبان‌ماه 1400 در فعالیتی میدانی و پیمایشی با بررسی ویژگی‌ها و مستندات جنگل‌های حفاظت شده دیزمار برای الحاق آن به پرونده جهانی جنگل‌های هیرکانی در استان آذربایجان شرقی حضور پیدا ‌کند.

علی دارابی در این نشست ضمن خوشامدگویی با اشاره به اهمیت و جایگاه جنگل‌های هیرکانی، از آن به عنوان موزه طبیعت یاد کرد و الحاق جنگل‌های دیزمار به پرونده جهانی هیرکانی را موفقیتی مهم در توسعه و پیشرفت ایران و جهان برشمرد.

قائم مقام وزیر و معاون میراث‌فرهنگی، جنگل‌های هیرکانی را مینیاتوری از زیبایی‌ها و برخوردار از گونه‌های مختلف گیاهی و جانوری برشمرد و حفظ و نگهداری این میراث طبیعی و کهن را برای کشورمان و جامعه بشری حائز اهمیت دانست.

او در این نشست با تاکید بر ماموریت وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی بر توجه بیش از پیش به مقوله میراث‌فرهنگی و از جمله میراث طبیعی، از آمادگی این وزارتخانه برای همکاری با ارزیابان در ارتباط با مسئولان، جوامع محلی و مردم در بازدید‌های میدانی پیش رو خبر داد.

در ادامه الیور اوراموسکی ارزیاب اتحادیه بین‌المللی حفاظت طبیعی در این نشست با ابراز خشنودی از استقبال گرم همکاران معاونت میراث‌فرهنگی، عزم مردم ایران و مسئولان در حفاظت از میراث طبیعی را خوب توصیف کرد و گفت: «خوشبختانه توجه به میراث جهانی در جوامع محلی در حال تغییر است و در این سفر علاوه بر بحث‌های کارشناسی گفت‌وگو با مردم و جوامع محلی در دستور کار خواهد بود.»

پرونده دیزمار حاصل کار مشترک وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، سازمان حفاظت محیط زیست و سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور است که به‌شکل مشترک با یک سایت از کشور آذربایجان موسوم به پارک هیرکان تدوین و در سال گذشته به منظور الحاق به پرونده جنگل‌های هیرکانی به دبیرخانه یونسکو ارسال شده است.

قرار است بررسی نهایی این پرونده به همراه کاروانسراهای ایرانی در سال ۲۰۲۲ در کمیته میراث جهانی یونسکو انجام شود.

انتهای پیام/

کد خبر 14000803640607

برچسب‌ها