بهره‌برداری از سرویس بهداشتی روستای زمان صوفی مانه و سملقان

سرپرست اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان شمالی گفت: «۶ چشمه سرویس بهداشتی در روستای زمان صوفی شهرستان مانه و سملقان به بهره‌برداری رسید.»

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان شمالی، علی مستوفیان روز سه‌شنبه ۲۵ آبان‌ماه ۱۴۰۰ با اعلام این خبر افزود: «باتوجه‌به نیاز ایجاد زیرساخت‌های گردشگری در حاشیه جاده‌های مواصلاتی استان و همچنین به‌منظور رفاه حال گردشگران و مسافران، این سرویس بهداشتی احداث شد.»

سرپرست اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان شمالی تصریح کرد: «اجرای این پروژه گردشگری از سال ۹۸ آغاز شد و با اعتباری بالغ بر ۴۰۰۰ میلیون ریال در آبان‌ماه ۱۴۰۰ به بهره‌برداری رسید.»

شهرستان مانه و سملقان به مرکزیت شهر آشخانه در شمال غربی استان خراسان شمالی واقع‌شده و از شمال و شرق به شهرستان بجنورد، از جنوب به شهرستان جاجرم، از غرب به استان گلستان محدود می‌گردد.

وجود منابع سرشار طبیعی در شهرستان مانه و سملقان از دیرباز جمعیت‌های انسانی را به خود جذب نموده و باعث پرورش فرهنگ‌های درخشان در منطقه شده است. وجود آثار تاریخی از دوره‌های پیش‌ازتاریخ تا دوره معاصر در بخش‌های مختلف این شهرستان گویای استقرار مداوم بشر در این خطه است. بر اساس پژوهش‌های باستان‌شناسی بخش‌هایی از شهرستان مانه و سملقان برای نخستین‌بار در حدود هشت هزار سال پیش مسکونی شده که آثار آن را می‌توان در تپه قلعه خان در دشت سملقان مشاهده کرد. این شهرستان طی دوره هخامنشی به‌عنوان بخشی از شهربانی پارت مطرح بوده و طی دوره‌های اشکانی و ساسانی نیز بسیار موردتوجه بوده است. پراکندگی محوطه‌های استقراری، قلعه‌های تدافعی، مراکز مذهبی و نیز کشف سکه‌های دورۀ ساسانی در بخش‌های مختلف شهرستان گواه این مدعی است.

انتهای پیام/

کد خبر 1400082586945

برچسب‌ها