دستگاه قضایی از فعالان صنعت گردشگری حمایت کرده است

با توجه به اینکه واکسیناسیون گسترده‌ای در سطح کشور انجام‌ شده و شاهد رونق دوباره صنعت گردشگری هستیم، ضرورت دارد تا فعالان این حوزه به اشتغال‌زایی دوباره کمک کنند. به سراغ امیر شفیعی کوپایی یکی از فعالان صنعت گردشگری رفتیم تا درباره رونق این صنعت و میزبانی کیش برای جام جهانی قطر گفت‌وگو کنیم.

از چه سالی فعالیت خود را در صنعت گردشگری آغاز کردید؟ 

از سال ۱۳۶۸ فعالیت خود را در بخش گردشگری در کیش آغاز کردیم و سال ۷۴ کلنگ بزرگ‌ترین مجموعه اقامتی گردشگری را در کیش زدیم و در سال ۸۲ ساخت آن با ۴۰۰ اتاق به پایان رسید و افتتاح کردیم. این مجموعه دارای ورزشگاه، سالن آمفی‌تئاتر، اتاق کنفرانس، بازارچه صنایع‌دستی و… است که با راه‌اندازی هتل، هزار نفر اشتغال‌زایی شد. 

در دوران شیوع کرونا چه خسارت‌هایی به صنعت گردشگری وارد شد؟ 

با شیوع ویروس کرونا طی یک سال و نیم گذشته خسارات زیادی به صنعت گردشگری وارد شد. هم‌زمان با شیوع کرونا برای کنترل این ویروس بخشی از هتل خود را دیوار کشیدیم و برای قرنطینه افرادی که به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند، ۶۰ تخت اختصاص دادیم والان نیز در اختیار کادر درمان قرار دارد، خوشبختانه با زحمات آن‌ها ویروس کرونا کنترل شد. 

درباره مشکلات فعالان بخش گردشگری توضیح دهید؟ 

یکی از مشکلاتی که فعالان بخش صنعت گردشگری دارند حمایت نکردن بانک‌ها از فعالان بخش خصوصی و سنگ‌اندازی آن است. با توجه به اینکه این مجموعه گردشگری دو وام جداگانه برای ساخت و تجهیز هتل و به‌منظور خرید هواپیمای توپولف از بانک دریافت کرد، اما در اواخر سال ۸۹ شاهد دستور توقف پرواز هواپیمای توپولف از سوی دولت وقت بودیم، که متأسفانه بانک عامل، وام هواپیما را نیز بدون توجه به این اقدام دولت با وام هتل یکجا مطالبه کرد و سند هتل را از دست دادیم و بانک حاضر به همکاری در این بخش نبود. حتی ما حاضر بودیم تمام بدهی معوقه را پرداخت کنیم اما بانک سنگ‌اندازی کرد و مشکلات عدیده‌ای برای ما ایجاد و موجب شد در ارائه خدمات به گردشگران با مشکل روبه‌رو شویم. خوشبختانه با حمایت دستگاه قضایی و کمک‌های آیت‌الله رئیسی رئیس پیشین قوه قضائیه با نگاهی که ایشان نسبت به فعالان و کارآفرینان صنعت گردشگری داشتند، مشکل بزرگ‌ترین مجموعه گردشگری کیش رفع شد و بعد از حدود هشت سال، با حکم نهایی دادگاه سند دوباره به نام خودمان در سال ۹۹ زده شد و با این برگشت انرژی خوبی به مجموعه گردشگری بازگشت. 

چه حمایت‌هایی را می‌تواند دستگاه قضایی از فعالان بخش گردشگری انجام دهد؟ 

با تغییر نگاه دستگاه قضایی در دوران ریاست آیت‌الله رئیسی با تفسیرهایی که به نفع سرمایه‌گذاران و کارآفرینان انجام شد مشکلات بسیاری از کارآفرینان رفع شد و در دوران ریاست جدید قوه قضائیه این نگاه ادامه دارد. صنعت گردشگری حالش بد است و همه باید حمایت کنند به‌ویژه دستگاه قضا با نگاه پدرانه خود به فعالان صنعت گردشگری، می‌تواند به توسعه و چرخش آن کمک کند تا این بخش که به‌عنوان نیروی محرکه اقتصادی است بتواند با جدیت به کار خود ادامه دهد و در شرایطی که الان به لحاظ اقتصادی و تحریم وجود دارد، موجب اشتغال‌زایی بیشتری شود. 

جام جهانی قطر چه فرصتی می‌تواند برای صنعت گردشگری کشور ایجاد کند؟ 

با توجه به اینکه حدود یک سال تا جام جهانی فوتبال قطر باقی‌مانده، جزیره کیش ظرفیت‌های خوبی برای اقامت گردشگران داخلی و خارجی دارد باید بتوانیم از این فرصت طلایی برای اشتغال‌زایی و جلوگیری از خروج ارز با توجه به شرایط فعلی اقتصادی ناشی از شیوع ویروس کرونا ایجادشده استفاده کنیم. جزیره کیش نزدیک‌ترین پایلوت به دوحه بوده و بیش از ۵۵ هتل در این جزیره وجود دارد. پیشنهاد من این است که در طول فرصت باقی‌مانده هتل‌های جزیره کیش بازسازی، مرمت و بروز شود و برای تحقق توسعه زیرساخت‌های اقامتی کیش نیازمند بودجه است به این دلیل باید دستگاه‌های مختلف به‌ویژه دولت برای تزریق فوری بودجه کمک کند. 

چه ظرفیت‌هایی برای میزبانی جام جهانی قطر در جزیره کیش وجود دارد؟ 

جام جهانی قطر بهترین فرصت برای رونق اقتصادی و اشتغال‌زایی ایجاد می‌کند و دوران طلایی برای صنعت گردشگری ایران ایجاد می‌کند، با توجه به اینکه ظرفیت اقامت هتل‌های قطر و تعداد آن‌ها کم است بهترین زمان برای میزبانی از تماشاچیان داخلی و خارجی این رویداد بین‌المللی با توجه به بعد مسافتی کمی که وجود دارد، است. با استفاده از تقویت خطوط کشتیرانی و راه‌اندازی پروازهای مستقیم علاقه مندان می‌توانند با کمترین هزینه مسابقات فوتبال را با توجه به بعد مسافتی کمی که با قطر وجود دارد، تماشا کنند. 

از چه سالی مرمت هتل را برای ارائه خدمات بهتر به گردشگران آغاز کردید؟ 

از سال ۹۹ بعد از رفع مشکلی که برای سند توسط بانک ایجادشده بود، در مرحله نخست مرمت و بازسازی ۱۵۰ اتاق و سالن آمفی‌تئاتر بزرگ‌ترین مجموعه گردشگری کیش را آغاز کردیم تا بتوانیم خدمات بهتری به گردشگران ارائه کنیم. بازسازی سایر اتاق‌ها هم در صورت تأمین بودجه ادامه خواهد داشت.

انتهای پیام/

کد خبر 14000908640595

برچسب‌ها