احیا و مرمت مجموعه تاریخی شریف‌آباد، گامی سرنوشت‌ساز در توسعه روستایی

خشک‌سالی و کم‌آبی‌های چندساله اخیر نشان داد که کشاورزی و دام‌پروری به‌تنهایی نمی‌تواند اقتصاد روستاها را هدایت کند، کشور ایران به‌واسطه فرهنگ غنی و فهم عموم مردم گذشته از زیبایی‌شناسی، معماری و هنر، شاهد بناهای ماندگار زیادی در قالب کاروانسرا، خانه، حمام، آب‌انبار و... است که امروزه از آن به‌عنوان میراث‌فرهنگی یاد می‌کنیم که هویت، آبروی و ثروت‌های فرهنگی ما در جهان هستند.

نگاهی از سر تامل در روستاهای کشور نشان می‌دهد با وجود تحولات شدید ناشی از تهاجم مدرنیته، هنوز هم روستاهای زیادی هستند که از قابلیت‌ها و ظرفیت‌های پیدا و پنهان تاریخی و طبیعی گردشگری برخوردارند که می‌توانند در کنار یا بعضا به‌جای کشاورزی، در اقتصاد روستا تاثیرگذار باشند و محور توسعه روستایی شوند. روستای شریف‌آباد بخش احمدآباد مشهد که در مسیر جاده قدیم ابریشم (حدفاصل مشهد به نیشابور) و بر سر راه زیارتی حرم مطهر رضوی قراردارد و جاده در دست احداث حرم تا حرم از مجاورت آن خواهد گذشت یکی از روستاهای پرظرفیت و پر جاذبه تاریخی و طبیعی خراسان رضوی است.

از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به دو کاروانسرای قاجاری، حمام، خانه‌های تاریخی، چاپارخانه، بقایای قلعه قدیمی، کوچه‌باغ‌ها، درختان سر به فلک کشیده، غار، رودخانه فصلی، طبیعت زیبا با خاک سرخ و نیز فضایی آرام و به دور از هیاهو با آب و هوایی مطبوع و دلچسب اشاره کرد، خوشبختانه طی دو سه گذشته که کار مرمت و بهسازی کاروانسراها و حمام تاریخی روستا که توسط بخش خصوصی و با نظارت میراث‌فرهنگی شروع شده و از درصد پیشرفت خوبی برخوردار است.

کاروانسرای اسحاق‌خانی روستا که از پلان ویژه، منحصر به‌فرد و بسیار زیبایی برخوردار است و بخش‌های زیادی از آن مرمت شده، برای پوشش فضای پذیرایی درنظرگرفته شده و کاروانسرای دیگر فضای اقامتی را برای گردشگران و مسافران تامین خواهد کرد، همچنین حمام تاریخی روستا نیز به موضوعات تفریحی و… اختصاص خواهد یافت، سرمایه‌گذار این مجموعه نیز که به همراه تیم کاری خود برای مدیریت بهتر پروژه مرمتی مذکور به ساخت دفتر احیا (بسیار زیبا و با مبلمان و تجهیزات طرح سنتی) مجموعه تاریخی روستا اقدام کرده و به این کار بزرگ و ماندگار دست زده است در تلاش است تا هرچه سریعتر احیا مجموعه تاریخی شریف‌آباد را به اتمام رسانده و فضای گردشگری جدیدی در ۴۵ کیلومتری کلان‌شهر مشهد مقدس ایجاد کند که به طور یقین این اقدام جسورانه به مانند قطب رشد توسعه روستای شریف‌آباد و منطقه احمد آباد مشهد عمل خوهد کرد و محور توسعه خواهد شد. 

در کنار این ظرفیت‌های تاریخی و معماری، باید به این نکته نیز توجه کرد که روستا دارای خانه‌های قدیمی با ایوان‌های بسیار زیبا و چشم‌نوازی است که می‌تواند با اندکی مرمت به اقامتگاه بوم‌گردی تبدیل شود. 

در همین محور گردشگری جاذبه‌های طبیعی روستا در محیطی با خاک سرخ رنگ و زیبا هم کم نیست، روستای گردشگری ده‌سرخ نیز که دارای امکان تاریخی و مذهبی زیادی است در مجاورت شریف‌آباد قرار دارد مکمل گردشگری این روستا است. بدون شک در آینده‌ای نزدیک علاقه‌مندان گردشگری و میراث‌فرهنگی و زائران و مسافرانی که به مشهد و خراسان رضوی سفر خواهند کرد از شریف‌آباد بسیار خواهند شنید. 

نکته مهم که باید در این روستا درنظر گرفته شود همکاری مردم و شورای روستا برای تحقق اهداف بلند مدت و هم‌سویی با چشم‌انداز گردشگری آن است که قطع به یقین تاثیر بسیار مهمی در آینده روستا خواهد داشت. 

شریف‌آباد نشان خواهد داد که بهره‌وری مناسب از پتانسیل‌های تاریخی به مدد روستاها و در نهایت اقتصاد و اجتماع کشور خواهد آمد و کشور را از اقتصاد تک محصولی نجات خواهد داد، گردشگری مزیت رقابتی کشور در جهان است که امیدواریم بیش از پیش از سوی مدیران کشوری و استانی مورد توجه قرار گرفته و نهایت تلاش برای پشتیانی و حمایت از بخش خصوصی و سرمایه‌گذاران صورت پذیرد تا مثل طرح شریف‌آباد آینده اقتصادی و اجتماعی روستا را تضمین کند.

انتهای پیام/

کد خبر 14000910770613

برچسب‌ها