تقویم گردشگری خراسان شمالی

امروزه رویدادهای گردشگری تخصصی شده است و اگرچه اهل‌فن و علاقه‌مندان و متخصصان، زمان مناسب و چگونگی حضور در رویداد لاله‌های واژگون کوهرنگ بختیاری و تخم‌گذاری لاک‌پشت‌های پوزه عقابی جزیره قشم را به‌خوبی می‌دانند اما به‌منظور اطلاع و بهره‌مندی و مهم‌تر از همه ایجاد انگیزه در سایر اقشار جامعه به حضور در این رویدادها، نیاز به اطلاع‌رسانی و ضرورت تدوین و انتشار تقویم گردشگری است.

تدوین تقویم تخصصی رویدادهای فرهنگی و گردشگری کشور علاوه بر برگزاری پربار این رویدادها، کمک شایانی به حضور و بهره‌مندی طیف گسترده گردشگران داخلی و خارجی در توزیع سفر و به عبارتی همه زمانی و همه مکانی نمودن آن می‌کند. 

خراسان شمالی نیز همچون جای‌جای ایران عزیزمان دارای جاذبه‌های متعدد بکر و کمتر شناخته شده گردشگری است. با توجه‌ به سکونت اقوام مختلفی همچون کرمانج، ترک، ترکمن، کرد، عرب، بلوچ و… که ترکیب جمعیتی استان را تشکیل می‌دهند این استان به‌عنوان گنجینه فرهنگ‌ها شناخته شده و تنوع قومیتی و معیشتی باعث به‌وجود آمدن تنوع فرهنگی و بالطبع گویش، پوشش، معماری، صنایع‌دستی و… متفاوتی شده است. 

این تنوع فرهنگی که میراث معنوی این اقوام در استان است باعث خلق جلوه‌های زیبا و بی‌بدیل از فرهنگ‌های مختلف شده است که برخی از این رویدادها همچون کورس‌های پاییزه و بهاره اسب اصیل ترکمن، کوچ زیبای عشایر کرمانج و عزیمت به قشلاق و ییلاق و حضور در ایل راه‌های عشایری در مراوه‌تپه، سالوک، ساریگل، گلول و شاه جهان، مراسم آیینی همچون عید سعید قربان، مراسم آق قویون و قره چهارشنبه در میان اقوام ترکمن، جشن سده، جشن نوروز و نوروز خوانی، نوای بخشی‌های خراسان شمالی، بازی‌های بومی و محلی و… وجود دارند. در این میان اما رویدادهایی خاص همچون کشتی چوخه اسفراین، مراسم نخل گردانی جاجرم، مراسم زکریا در نامانلو شیروان و مراسم سمنوپزان شهر درق در تقویم گردشگری استان از اهمیت خاصی برخوردارند. 

کشتی سنتی باچوخه شهرستان اسفراین رویداد خاص گردشگری ورزشی استان محسوب می‌شود که به‌زعم اهالی ورزش، رویدادی با حضور بیشترین هوادار ورزشی بعد از دربی تیم‌های اصلی پایتخت است. این برنامه که ریشه‌ای تاریخی داشته و در فهرست میراث معنوی کشور به ثبت رسیده همه‌ساله در روز ۱۴ فروردین‌ماه در گود چشمه زینل خان و در شهرستان اسفراین و با حضور بیش از ۶۰ هزار نفر علاقه‌مند برگزار می‌شود که با حضور کشتی‌گیران برتر ملی و سایر کشورها این رویداد جنبه بین‌المللی پیدا کرده و در روز برگزاری شهرستان اسفراین به‌عنوان میزبان این رقابت ورزشی و فرهنگی میزبان خیل عظیمی از گردشگران است. زیبایی رقابت‌های کشتی در کنار جلوه‌های فرهنگی و حضور خودجوش مردم در منطقه برگزاری و اتراق خانواده‌ها این اتفاق را زیباتر کرده است. 

آیین نخل‌گردانی عاشورا در شهرستان جاجرم با قدمتی ۴۰۰ساله یکی دیگر از رویدادهای فرهنگی در خراسان شمالی است که در فهرست میراث معنوی کشور نیز به ثبت رسیده است. این آیین همه‌ساله در ایام محرم و در روز عاشورا در شهرستان جاجرم خراسان شمالی برگزار می‌گردد. نخل گردانی جاجرم که نماد ارادت مردم این خطه به حضرت اباعبدالله الحسین (ع) است با حضور عزاداران حسینی در محل حسینیه بزرگ جاجرم و در جوار موزه مردم‌شناسی جاجرم برگزار می‌شود. 

مراسم سنتی سمنوپزان شهر درق شهرستان گرمه نیز که در فهرست میراث معنوی کشور به ثبت رسیده همه‌ساله در شهر درق از توابع شهرستان گرمه برگزار می‌گردد. سمنوی شهر درق که در نوع خوب و کیفیتی ممتاز دارد به لطف و همت بانوان شهر درق به شیوه سنتی و در دیگ‌های بزرگ مسی و بر روی اجاق طبخ می‌گردد. این مراسم که همه‌ساله با عنوان جشنواره پخت سمنو در اسفندماه و روزهای پایانی سال برگزار می‌گردد باعث حضور علاقه‌مندان و گردشگران می‌شود و قابلیت معرفی و برگزاری به‌عنوان یک رویداد گردشگری ملی را دارد. 

مراسم زکریا (شکرگزاری برداشت محصول در نامانلو شیروان) از دیگر رویدادهای تک زمانی و مختص استان است که همه‌ساله در اواسط مردادماه با حضور مردم روستای نامانلو و اطراف از توابع بخش سرحد شهرستان شیروان در کوه‌ها و ارتفاعات مجاور روستا و در جوار مقبره امامزاده موسوم به حضرت زکریا این مراسم برگزار می‌شود. مراسم زکریا که در واقع آیین شکرگزاری برداشت محصول است با کوه‌پیمایی و حضور مردم در بالای کوه و اتراق در جوار امامزاده زکریا آغاز می‌گردد. ذبح و قربانی گوسفند و تهیه و توزیع نذورات و پذیرایی از میهمانان به همراه مراسم مذهبی دعا و نیایش از دیگر برنامه‌های این مراسم است و همه‌ساله شاهد افزایش حضور علاقه‌مندان در این مراسم هستیم.

انتهای پیام/

کد خبر 1400091086802

برچسب‌ها