ترویج فعالیت علمی «پرنده‌نگری» در مجموعه کتاب «تماشای پرندگان»

مجموعه سه جلدی کتاب‌های «تماشای پرندگان» اثر جدید کانون پرورش فکری، تلاش می‌کند کودکان و نوجوانان را با پرندگان و تفریح علمی، هیجان‌انگیز و جذاب «پرنده‌نگری» آشنا سازد.

به‌گزارش میراث‌‌آریا به‌نقل‌از اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، «پرنده‌نگری» یکی از پرطرفدارترین و پرمخاطب‌ترین شاخه‌های طبیعت‌گردی است که چند صد میلیون نفر در سراسر جهان با آن آشنا بوده و به آن مشغولند.

کتاب «تماشای پرندگان» به نویسندگی پرویز بختیاری مجموعه‌ای سه جلدی و مناسب برای کودکان و نوجوانان بالای ۱۲ سال (نونگاه) است که نویسنده در این کتاب‌ها سعی بر این داشته تا کودکان و نوجوانان را با گونه‌های مختلف پرندگان و نوع زیست آن‌ها آشنا کند.

در کنار این اطلاعات که می‌تواند برای بچه‌ها بسیار آموزنده و ارزشمند باشد، یکی از اهداف مهم این مجموعه کتاب، ترویج پرنده‌نگری و کمک به شناسایی ارزش‌های پرنده‌ها، تنوع زیستی و حفظ آن‌ها برای نسل آینده و ایجاد اشتغال برای جوانان است اقدامی که می‌تواند در محیط‌های آموزشی و فرهنگی و اردوهای دسته‌جمعی و سفرهای خانوادگی نیز مورد توجه معلمان و مربیان و اولیا و خانواده‌ها قرار بگیرد.

نویسنده که خود از فعالان و دانش‌آموختگان و متخصصان حوزه‌های زیست‌محیطی و طبیعت‌گردی است و سال‌ها در حوزه «پرنده‌نگری» فعالیت و تحقیق کرده است، در توضیح این فعالیت جذاب تاکید کرده که در ایران نیز بچه‌ها را می‌توان از این راه با بسیاری از علوم مانند طبیعت‌گردی، شناسایی گیاهان، شناسایی اکوسیستم‌ها، شناسایی سایر موجودات، مهاجرت پرندگان و مکان‌های طبیعی  و زیبای کشور آشنا کرد.

او با تاکید بر اهمیت و ضرورت دقت در مشاهده پرندگان و ترویج این فعالیت علمی در کشور همچنین توضیح داده که در دنیا 10 هزار و 508 گونه و در ایران حدود ۵۵۵ گونه پرنده مشاهده و ثبت شده است.

بختیاری در جلد نخست این مجموعه به‌ شکل عمده تلاش می‌کند خوانندگان اثر را با مفاهیم کلی و اهمیت و روش‌های «پرنده‌نگری» آشنا سازد و با طرح پرسش‌ها و پیشنهادهایی، بچه‌ها را به مطالعه و تحقیق در این زمینه تشویق کند.

جلدهای دوم و سوم این مجموعه نیز به معرفی و طبقه‌بندی گروه‌های مختلف پرندگان می‌پردازد و عکس‌های تعدادی از عکاسان حرفه‌ای و صفحه‌آرایی محمدعلی عدیلی بر جذابیت‌های دیداری این مجموعه تصویری افزوده است.

این اثر را انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در سال ۱۴۰۰ در سه جلد و با شمارگان ۲هزار و ۵۰۰ نسخه برای هر جلد منتشر کرده است.

جلد اول این مجموعه با قیمت ۷۰هزارتومان، جلد دوم ۱۲۰ هزار تومان و جلد سوم با قیمت ۱۱۰ هزار تومان در فروشگاه‌های کانون پرورش فکری در سراسر کشور و پایگاه فروش اینترنتی محصولات کانون به نشانی shop.kpf.ir در دسترس علاقه‌مندان قرار دارد.

انتهای پیام/

کد خبر 14000915640720

برچسب‌ها