معلولان تجلی اراده انسانی در راستای توسعه صنایع‌دستی اصفهان

همزمان با پاسداشت هفته معلولان و با همگامی دو مجموعه اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و اداره کل بهزیستی استان اصفهان، اولین نمایشگاه جامع و مشترک صنایع‌دستی ویژه هنرمندان معلول در محل موزه هنرهای تزیینی ایران (اصفهان) با استقبال پرشور معلولان و خانواده‌های آنان و همچنین علاقمندان به فعالیت‌های هنری معلولان در کنار جام بازی‌های بومی و محلی در مجموعه جهانی میدان امام(ره) (نقش جهان) برگزار شد، لذا این برنامه فرهنگی بهانه‌ای شد تا در این نوشتار به لزوم حمایت از هنرمندان معلول بپردازیم.

نگاهی گذرا به صنایع‌دستی اصیل ایرانی

بی‌شک صنایع‌دستی، میراثی ارزشمند هنری به‌جای مانده از نیاکانمان به‌شمار می‌رود که در طول تاریخ پرفراز و فرود این سرزمین توسط هنرمندان ایران زمین همراه با پویایی که در ذات هنرهای دستی است، سینه به سینه و از طریق روش سنتی آموزش استاد و شاگردی به نسل‌های بعدی انتقال یافته است. 

با بررسی تاریخ معاصر ایران به‌ویژه از نقلاب مشروطیت به بعد و رواج دوران مدرنیسم در ایران، با کمال تاسف، نقش‌های صنایع‌دستی اصیل ایرانی که در تاروپود خانواده اصیل ایرانی جایگاه ثابتی داشت، کم رنگ شده و صنایع‌دستی در خانواده ایرانی جای خود را به محصولاتی داد که حاصل حیات این مردم کهن در دوران مدرنیسم، پست مدرنیسم و حتی فراپست مدرنیسم بود. با این‌حال با تلاش‌های گسترده‌ای که در دهه‌های اخیر صورت پذیرفته، جایگاه صنایع‌دستی در تفکر و اندیشه‌های ایرانیان به‌ویژه نسل جوان اندک اندک جایگاه خود را بازیابی کرده، به‌گونه‌ای که تنوع، زیبایی و پویایی صنایع‌دستی باعث شده تا نسل‌های جوان ایرانی که خواهان تنوع و تکثر در زندگانی اجتماعی خود هستند، به فراخور، سلایق و علایق خود به تدریج به صنایع‌دستی ایرانی روی خوش نشان دهند. 

هنرمندان معلول، تجلی اراده انسانی در غلبه بر محدودیت‌ها

امروزه لزوم حمایت از ترویج صنایع‌دستی اصیل ایرانی بر کسی پوشیده نیست، لذا بر مسولان واجب است تا از اقشار مختلف که در زمینه صنایع‌دستی حتی اندک ابراز علاقه‌ای از خود بروز می‌دهند، حمایت تمام و کمال را در راستای حفاظت و تداوم حیات این میراث ارزشمند نیاکان که امروزه در دو حوزه فرهنگ و هنر و همچنین اقتصاد کاربردی است مبذول کنند. 

در پایان نیمه اول آذرماه امسال و همزمان با گرامیداشت روز جهانی معلولان و پاسداشت هفته مقام معلولان، با مشارکت دو اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و اداره کل بهزیستی استان اصفهان، برنامه‌های متنوعی در خصوص پاسداشت این هفته از جمله برگزاری نمایشگاه آثار صنایع‌دستی معلولان اصفهانی و جام بازی‌های معلولان در مجموعه جهانی میدان امام (ره) (نقش‌جهان) برگزار شد. 

براساس گزارش مدیر موزه هنرهای تزیینی ایران در اصفهان، در این نمایشگاه که با هدف معرفی و حمایت از بیش از ۱۵۰ هنرمند معلول که از بیماری‌هایی همچون: اوتیسم، سندروم‌دان و ناتوانی‌های حرکتی رنج می‌بردند تشکیل شد، این هنرمندان توانا بیش از ۲۰۰ اثر ارزشمند در رشته‌های قلمزنی، میناکاری، معرق چرم، نقاشی رنگ و روغن، دست بافته، سرمه دوزی، معرق و منبت چوب، کاشی‌کاری، شیشه گری، مشبک، نقره کاری، فیروزه کوبی، خاتم، قلمزنی روی مس، میناکاری و نقاشی روی صدف را در معرض دید عموم قرار دادند. 

بررسی‌های آمارها از حوزه معاونت صنایع‌دستی اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اصفهان حاکی است که در حال حاضر تعداد بیش از ۹۲ هنرمند در رشته‌های صنایع‌دستی تحت پوشش این معاونت در رشته‌هایی همچون: سفال، چرم، میناکاری، گلیم و قلمزنی قرار داشته و کارت هنرمندی دریافت کرده‌اند. 

با توجه به ایجاد برخی محدودیت‌ها به واسطه معلولیت در افراد معلول، لزوم ایجاد امید به این قشر از افراد جامعه برای ادامه حیات خود با توانمندی بسیار لازم است، لذا هنرهای دستی و سنتی محمل مناسبی برای امید بخشی به افراد معلول است. 

با توجه به این‌که بخش قابل توجهی از اقشار معلولان را جوانان تشکیل می‌دهند، تشویق آنان در راستای پرداختن به صنایع‌دستی نقش مهمی در جذب درصد قابل توجهی از اعضای جامعه به سمت میراث ارزشمند نیاکان دارد. 

آمارها حاکی است که از مجموع ۵ میلیون نفر جمعیت استان اصفهان، بیش از ۲۰۰ هزار نفر معلول هستند، یعنی نزدیک به ۵ درصد جمعیت استان اصفهان را هم استانی‌های معلول شامل می‌شوند، لذا با توجه به پراکندگی این جمعیت در سطح استان و پراکنش اکثر آن‌ها در مناطق شهری، ترویج صنایع‌دستی در میان این قشر از جامعه ۵ میلیون نفری استان نقش مهمی در توسعه پایدار صنایع‌دستی در سطح استان اصفهان به‌عنوان یکی از مهم‌ترین مراکز ترویج صنایع‌دستی اصیل ایرانی ایفا می‌کند. 

با توجه به این‌که اکثریت معلولان فعالیت در منزل برایشان امنیت و آرامش بیشتری را به ارمغان می‌آورد، حمایت از این اقشار در حوزه صنایع‌دستی نقش مهمی در توسعه کیفی حوزه مشاغل خانگی در صنایع‌دستی ایفا می‌کند. 

و در نهایت حمایت از معلولان نه تنها آن‌ها را در شکستن محدودیت‌ها و ناتوانی‌هایشان یاری کرده و اراده آن‌ها را در غلبه بر مشکلات بیش از قبل می‌کند، بلکه سوق دادن این قشر از جامعه به سمت صنایع‌دستی به‌دلیل این‌که آن‌ها به نیکی به توانمندی‌های درونی خویش در راستای غلبه بر محدودیت‌هایشان تسلط یافته‌اند، باعث پرورش نسلی از هنرمندان صنایع‌دستی در ایران می‌شود که جوانی، نیکی، انسان دوستی، آرامش، آسایش و دوری از کبر و تکبر در درونشان رشد و نمو یافته و بدین ترتیب شاهد دورانی طلایی در تطور صنایع‌دستی اصیل ایران زمین خواهیم بود.

انتهای پیام/

کد خبر 1400091623941

برچسب‌ها