مبارزه پرقدرت کسب‌وکارهای گردشگری با آلودگی پلاستیکی

۲۱ امضاکننده دیگر به ابتکار جهانی پلاستیک گردشگری پیوسته‌اند که تعداد کل امضاکنندگان را به ۱۱۰ می‌رساند. نام امضاکنندگان جدید در کنار ارائه اولین گزارش سالانه اعلام شده است که پیشرفت قابل‌توجهی را در مقابله با آلودگی پلاستیکی در حوزه گردشگری نسبت به گذشته نشان می‌دهد.

به‌گزارش میراث‌آریا، با وجود چالش‌های ناشی از همه‌گیری کووید ۱۹، هتل‌های اکر، کلاب مد، هنگ کنگ و شانگهای، ایبرواستار، ملکو، و سیکس سنس همگی تلاش‌های مستمری را برای اجرای تعهدات خود برای مقابله با آلودگی پلاستیکی گزارش کرده‌اند. آن‌ها با هم بیش از ۱۰۸ میلیون اقلام پلاستیکی و بسته‌بندی را در سال ۲۰۲۰ حذف کرده‌اند که در مجموع به حدود ۸۰۴ تن می‌رسد. 

زوراب پولولیکاشویلی، دبیرکل سازمان جهانی گردشگری، گفت: «ابتکار جهانی پلاستیک گردشگری تنها در یک سال چنین تأثیر مهم و محسوسی گذاشته است. امضاکنندگان در کنار هم استفاده از پلاستیک را ۸۰۰ تن کاهش داده‌اند که معادل ۲۷ کانتینر بزرگ حمل و نقل پر از پلاستیک است. من به نوبه خود به همه آن مشاغل و مقاصد به دلیل تعهدشان تبریک می‌گویم و به ۲۱ امضاکننده جدید این ابتکار خوش‌آمد می‌گویم. تمامی این موضوعات نشانه واضحی از این است که گردشگری سخت تلاش می‌کند تا حتی در مواقع بحرانی پایدارتر باشد. 

گزارش امضاکنندگان ابتکار پلاستیک گردشگری

تنها در یک سال، ابتکار جهانی پلاستیک گردشگری تأثیر واقعی و محسوسی گذاشته است. 

دستر، یکی از اعضای گروه گیت و تامین‌کننده پیشرو در صنایع هوانوردی، مهمان‌نوازی و خدمات غذایی نیز پیشرفت‌هایی را گزارش کرده است. برای مثال، توقف عرضه محصولات جدید با مواد غیرقابل‌بازیافت از جمله این ابتکارات بوده است. کار بر روی فناوری‌های مبتنی بر فیبر و آزمایش‌های بازیافت حلقه بسته با مشتریان؛ و توسعه طرح‌های جدید را نیز می‌توان از جمله این پیشرفت‌ها نام برد. 

دستر عنوان کرد: «ما خوشحالیم که از طریق برنامه بای بای پلاستیک (خداحافظ پلاستیک) خود به طرح جهانی گردشگری پلاستیک پیوستیم. کلاب مد قبلاً در مقیاس جهانی اقلام پلاستیکی یکبارمصرف مانند لیوان، نی، کارد و چنگال، بشقاب و شامپو و لوسیون و سایر لوازم داخل اتاق و همچنین بسته‌بندی‌های پلاستیکی جداگانه را حذف کرده است.» 

فلوریان دوپرات، مدیر پایداری در کلاب مد، گفت: «اکنون قصد داریم لوازم پلاستیکی یکبارمصرف را از اتاق‌ها و رویدادها و جشن‌ها حذف کنیم و همچنین تا ۵۰ درصد استفاده از بطری‌های آب پلاستیکی را در سال ۲۰۲۴ (در مقایسه با سال ۲۰۱۹) کاهش دهیم.» 

او در ادامه گفت: «ما خوشحالیم که توانستیم اهداف و پیشرفت خود را در تعهد جهانی گزارش ابتکار جهانی گردشگری پلاستیک رسمی کنیم، چراکه این فرصت را به ما می‌دهد تا تعهد خود را برای توسعه راه‌حل‌های پایدارتر نشان دهیم. و مهمتر از آن، با عضویت در یک برنامه اقدام هماهنگ با سایر امضاکنندگان، می‌توانیم مطمئن باشیم که در حال حرکت برای جلوگیری از آلودگی پلاستیکی هستیم.» 

یک مکانیسم گزارش‌دهی گسترده‌تر، به سایر ذینفعان امضاکننده (مانند شرکت‌ها و کسب‌وکارهای متوسط و کوچک) اجازه می‌دهد پیشرفت در اجرای تعهدات خود را گزارش دهند که به زودی در دسترس خواهد بود. 

تعهد بیشتر

از زمان آخرین اعلام امضاکنندگان در جولای ۲۰۲۱، ابتکار جهانی پلاستیک گردشگری به طور رسمی از ۲۱ امضاکننده جدید استقبال کرده است و مجموع سازمان‌هایی را که متعهد به اجرای کاهش میزان مصرف پلاستیک در بخش گردشگری هستند، به ۱۱۳ رسانده است. در میان ۲۱ امضاکننده جدید، چهار شرکت اقامتی، Alila Villas Uluwatu، JJ's Hostel Mirissa، Phaea Resorts، Sudima Hotels) ۷ اپراتور گردشگری، (Adventuretects LLC، Europamundo، Evaneos، Secret Scotland Tours، SEE Turtles، Travel. Bhutan. Turama Pacific Travel Group)، ۹ سازمان حمایت، کننده، (آرسنشیال arcenciel، جامعه آبی blue community، کمپانی کلی وات Clewat Ltd، سازمان محیط زیست و توسعه اجتماعیThe environment and social development organization-ESDO، جاوا هاوس ریور پارک Jaya House River Park Siem Reap، پلی تکنیک گردشگری لومبوک Lombok tourism polytechnic، مشاوره ناتو فاگوس Natufagus Consulting، اتحادیه انجمن‌های بین‌المللی رهبران کوهستانی (UIMLA)، انجمن جهانی مربیان غواصی و هیئت گردشگری آذربایجان (ATB) دیده می‌شوند. این امضاکنندگان اهداف مشخصی را پیرامون حذف پلاستیک‌های غیرضروری و مشکل‌ساز، معرفی مدل‌های استفاده مجدد و کار بر روی سطح زنجیره ارزش برای بهبود قابلیت بازیافت تعیین کرده‌اند. 

هدف مشترک گردشگری

ابتکار جهانی پلاستیک گردشگری، اعضای بخش گردشگری را در برای رسیدن به یک چشم‌انداز مشترک به منظور رسیدگی به علل اصلی آلودگی پلاستیکی با هم متحد می‌کند. این برنامه توسط برنامه محیط زیست سازمان ملل متحد (UNEP) و سازمان جهانی گردشگری با همکاری بنیاد الن مک آرتور هدایت می‌شود. ابتکار جهانی پلاستیک گردشگری توسط شورای اجرایی سازمان جهانی گردشگری در یکصد و چهاردهمین جلسه آن که در ۱ دسامبر ۲۰۲۱ در جریان مجمع عمومی UNWTO در مادرید برگزار شد، تأیید شد و کشورهای عضو را به مشارکت در مبارزه با آلودگی پلاستیک تشویق کرد. 

* ترجمه: بابک صوفیانی

انتهای پیام/

کد خبر 14000927900963

برچسب‌ها