قینرجه نیر، دومین چشمه آبگرم کشور

چشمه قینرجه یکی از چشمه‌های بسیار بکر و دست نخورده استان اردبیل بوده که در شهرستان نیر واقع شده و با ۷۰ درجه دما دومین چشمه آبگرم استان و کشور به شمار می‌رود.

استان اردبیل یکی از مناطق گردشگری مهم در کشور است که از ویژگی‌های این استان آب و هوای مطبوع و خنک این منطقه در فصل بهار و تابستان و نیز طبیعت بکر و زیبای آن است که همه‌ساله گردشگران مختلفی را از مناطق مختلف ایران و خارج از کشور به سوی خود فرا می‌خواند. 

چشمه‌های فراوان به خصوص چشمه‌های آبگرم در استان اردبیل چشم‌اندازهای زیبایی را خلق می‌کنند که این چشمه‌ها عمدتا در شهر سرعین و حوالی شهر نیر پراکنده شده‌اند و این دو شهرستان به چشمه‌های آبگرم شهرت دارند. 

در ۳۶ کیلومتری جنوب غرب شهر اردبیل و پنج کیلومتری شهر نیر در حوالی روستای ایلانجق دومین چشمه آبگرم استان اردبیل و ایران با درجه حرارتی معادل ۷۰ درجه سانتیگراد واقع شده که از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است. 

چشمه آبگرم قینرجه در جوار جاده نیر به سراب قرار گرفته که در شمال این چشمه روستای قره تپه، در شرق روستای برجلو، در غرب روستای ایلانجق و در جنوب روستای بلقیس‌آباد واقع شده که فاصله این چشمه تا کوه آتشفشان سبلان ۲۴ کیلومتر بوده و این آتشفشان در شمال غرب این چشمه واقع شده است. 

این چشمه بسیار بکر و دست نخورده بوده که فاصله این چشمه تا شهر سرعین ۱۹ کیلومتر بوده و در جنوب غرب این شهر واقع شده و یک چشمه بسیار گرم است که در جوار آن یک دیواره قرار گرفته که بلااستفاده باقی مانده است. 

قینرجه در ارتفاع ۱۷۰۴ متری از سطح دریا واقع شده و نسبت به مناطق مجاور خود در ارتفاع پست‌تری قرار دارد، پهنای مجرای این خروجی ۱۰ متر و طول آن ۱۲ متر بوده و ۱۲۰ متر مربع سطحی است که حوضچه مانندی را تشکیل داده و آب ابتدا در آنجا جمع شده و سپس سرریز آن ناحیه تخلیه می‌شود. 

دمای این چشمه ۷۰ درجه سانتیگراد بوده و دبی متوسط آن سه لیتر در ثانیه است که از این نظر دومین چشمه آب گرم استان اردبیل را بعد از چشمه قینرجه مشکین‌شهر که از دمایی در حدود ۸۰ درجه برخوردار است، دارد و می‌توان چنین استدلال کرد که این چشمه بایستی دومین چشمه آبگرم کشور به شمار آید. 

وجود چشمه‌های متعدد آبگرم در جوار قینرجه

در جوار این چشمه و در روستاهای واقع در شرق و غرب این چشمه نیز چشمه‌هایی با درجه حرارت‌های پایین‌تر قرار گرفته است که تماما از ترکیب شیمیایی کلرور سدیک و بی‌کربناته تشکیل شده‌اند، در شرق این چشمه روستای برجلو واقع شده که چشمه برجلو نیر درجه حرارت آن ۵۰ درجه بوده که ۲۰ درجه از چشمه قینرجه سردتر است. 

در غرب چشمه قینرجه نیز چشمه ایلانجق واقع شده که دمای آن ۴۸ درجه بوده و ۲۲ درجه از قینرجه خنک‌تر است. مقایسه‌ای بین چشمه قینرجه با ۲۰ چشمه واقع در جوار آن صورت گرفته که جایگاه آن را نسبت به چشمه‌های هم‌جوار نشان می‌دهد. 

این منطقه ناحیه‌ای صخره‌ای است که در ۲۴ کیلومتری کوه آتشفشان سبلان و در محدوده جنوب شرق این کوه واقع شده و نسبت به مناطق همجوارش از ارتفاع کمتری که معادل ۱۷۰۴ متر بوده، قرار گرفته است. 

وجود آبگرم‌هایی نظیر قینرجه، بورجلو، سقزچی، ولیعصر و قره‌شیران که درجه حرارت بعضی از آن‌ها تا ۷۰ درجه سانتیگراد نیز ثبت شده است و برای درمان امراض پوستی، جلدی و اعصاب مفید تشخیص داده شده است و وجود منطقه زیبای بولاغلار در مجاورت شهر نیر، آب و هوای خنک و طبیعت سبز و دل‌چسب فصول بهار و تابستان حاکی از پتانسیل مطلوب شهرستان برای گردشگری و توریسم است. 

تبدیل قینرجه به یکی از اهداف مهم گردشگری اردبیل

منطقه چشمه آبگرم قینرجه نیر که در جوار آن چشمه‌های آبگرم فراوانی واقع شده است در صورت معرفی مطلوب و بهینه می‌تواند یکی از اهداف گردشگری مهم در استان و کشور باشد. 

در مورد چشمه آب گرم قینرجه بایستی به این نکته اشاره کرد که عبارت قینرجه به زبان ترکی به معنی جوشان است که اشاره‌ای به درجه حرارت بالای آن که معادل ۷۰ درجه سانتیگراد است، دارد. 

ثبت ملی چشمه آبگرم قینرجه

نادر فلاحی مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اردبیل با اشاره به ثبت ملی قینرجه گفت: «با توجه به قابلیت و ظرفیت این چشمه آبگرم و در راستای حفاظت و صیانت از این چشمه طبیعی و بکر و نیز معرفی و شناساندن آن به گردشگران با تشکیل پرونده و پیگیری برای بررسی و ثبت آن، امسال شاهد ثبت چشمه آبگرم قینرجه در ردیف آثار ملی بودیم.» 

او ادامه داد: «این امر زمینه برای توسعه اقدامات در راستای رونق گردشگری در این منطقه را فراهم می‌کند که در این زمینه تلاش همه‌جانبه‌ای انجام می‌شود تا بتوانیم شاهد توسعه گردشگری در این منطقه باشیم.» 

فلاحی افزود: «در کنار این چشمه جوشان که یک ظرفیت بکر گردشگری به شمار می‌رود، جاذبه‌های مهمی برای جذب گردشگران از قبیل طبیعت زیبا و دست‌نخورده و چشم‌اندازهای طبیعی و نیز آب و هوای مطبوع نیز در منطقه وجود دارد که می‌تواند گردشگری این منطقه را شکوفا کند.» 

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اردبیل بیان کرد: «با توجه به ثبت این اثر طبیعی در ردیف آثار ملی بیش از گذشته زمینه برای معرفی آن فراهم شده و شاهد حضور سرمایه‌گذاران در این منطقه خواهیم بود.»

انتهای پیام/

کد خبر 14001023292962

برچسب‌ها