جان بخشیدن به چوب‌های بی‌جان

هنر معرق و منبت روی چوب از جمله رشته‌های پرپیشینه صنایع‌دستی است که در استان کردستان جایگاه و قدمتی ویژه دارد.

آزیتا اصلانی یکی از هنرمندان خوش‌ذوق سنندجی است که سال‌هاست با استفاده از چوب‌های خشکیده، اثری ارزشمند و زیبا خلق می‌کند و به آن جانی دوباره می‌بخشد. 

او در فضایی کوچک، کارگاهی راه‌اندازی کرده که آثار هنری متنوعی در آن وجود دارد؛ با حضور در کارگاه این هنرمند جوان، از شیوه کارش به گفت‌وگو نشستیم. 

لطفا بیوگرافی از خودتان بفرمایید؟ 

آزیتا اصلانی هستم کارشناسی رشته معماری و حدود ۱۰ سال است در زمینه تولیدات چوبی فعالیت دارم. 

چگونه وارد این عرصه از هنر صنایع‌دستی شدید؟ 

به‌دلیل این‌که رشته دانشگاهی‌ام معماری داخلی بود علاقه زیادی به نوآوری در دکوراسیون داشتم به طوری که چوب را انتخاب کردم و خوشبختانه توانستم با الهام از هنر استادان بزرگ این حرفه را به آسانی فرا بگیریم و کارگاه کوچکی در خانه ایجاد کنم. 

توضیحات مختصری در مورد این هنرتان بفرمایید؟ 

هنر معرق‌کاری و منبت‌کاری از جمله ظریف‌ترین هنرهای صنایع‌دستی است که توانسته‌اند در کنار یکدیگر اوج هنر و زیبایی را ایجاد کنند؛ معرق با برش‌های چوب به اشکال مختلف معنا پیدا می‌کند و منبت با حجم‌سازی و حجم‌دادن به چوب جان می‌گیرد. 

از چه ابزاری برای تولید بهره می‌گیرید؟ 

مصالح اصلی و پرکاربرد که کار منبت و معرق بر روی آن انجام شود چوب است؛ بنده با بهره‌گیری از چوب درختان و درهای چوبی قدیمی و ابزاری همچون پیشکار، اره، انواع سوهان، دریل تیزک، مته‌دستی و چند ابزار دیگر که بسته به نوع کار ممکن است متفاوت باشند، محصولات چوبی خود را تولید می‌کنم. 

از چه نوع چوب‌هایی برای این کار استفاده می‌کنید؟ 

از انواع چوب‌ها از جمله چوب گردو، گلابی، توت، سنجد، آبنوس و… که عمده آن در استان کردستان وجود دارد، استفاده می‌کنم. 

معمولاً روی چه نوع کالاهایی تمرکز می‌کنید و سفارش می‌گیرید؟ 

بنده از این دو هنر ارزشمند در زمینه ساخت زیورآلات چوبی و هم‌چنین میز، صندلی، تابلو، کمد و سایر اجناس تزئینی که در دکوراسیون منزل کاربرد دارند، سفارش می‌گیرم. 

آیا مانعی برای فعالیت بانوان علاقه‌مند به بخش اجرایی این حرفه وجود دارد؟ 

به‌نظر من کار مردانه و زنانه نمی‌شناسد و تبعیض در این حرفه باوری غلط و نادرست است؛ اگر بانوان با علاقه و قدرت ظاهر شوند هیچ دلیلی نمی‌تواند مانع فعالیت و پیشرفت آن‌ها شود. 

آیا در زمینه دیگری هم فعالیت دارید؟ 

بله بنده در کنار این فعالیتم به آموزش و تولید سوخته‌نگاری و محصولات چرمی و همچنین در زمینه دکوراسیون داخلی و طراحی معماری مشغول به فعالیت هستم. 

موفقیت را چگونه توصیف می‌کنید و دلیل موفقیت خود را در چه می‌بینید؟ 

داشتن انگیزه، پشت‌کار، اراده و ادامه دادن مسیر بدون خستگی و تلاش بی‌وقفه، از مهم‌ترین دلایل پیشرفت هر فرد موفقی است که برای رسیدن به هدفش باید در نظر داشته باشد. 

بنده با وجود تمام مشکلات و نبود حمایت‌ها روی پای خود ایستاده‌ام و توانسته‌ام محصولات خود را در کردستان و استان‌‎هایی از سراسر کشور عرضه کنم. 

استقبال از تولیدات شما چگونه است؟ 

خوشبختانه با گرایش افراد به سمت و سوی مصنوعات چوبی، هنر معرق و منبت جایگاه ویژه‌ای میان مردم پیدا کرده است؛ مردم با استقبال خوبشان، انرژی مثبتی به ما می‌دهند و کلام و نگاه‌های تحسین برانگیزشان ما را به ادامه کار بیشتر سوق می‌دهد. 

چه توصیه‌ای برای علاقه‌مندان به رشته صنایع چوب دارید؟ 

منیت و معرق چوب یک فن و هنر است، علاقه‌مندان برای ورود به این هنر نیاز به آموزش و سپس تجربه برای رسیدن به مهارت دارند و می‌توانند با خودباوری و چشم‌باز، کسب و کاری برای خود راه‌اندازی کنند. 

و سخن پایانی…؟ 

خوشبختانه در این چند سال فعالیتم توانستم باغلبه بر موانع و مشکلات موجود، روی پای خود بایستم اما هنوز به هدف‌نهایی خود نرسیده‌ام و در نظر دارم با راه‌اندازی یک گالری، کار و هنر خود را توسعه و همچنین ایجاد شغل کنم که امیدوارم بتوانم با حمایت و همراهی متولیان و نهادهای مربوطه، با قوت و قدرت بیشتر در این راه قدم بگذارم.

انتهای پیام/

کد خبر 14001026348132

برچسب‌ها